مواد لازم

دلمه کلم

۶
مواد اصلی
لپه‎
۱/۲ پیمانه
رب گوجه ‌فرنگی
۱ قاشق غذا خوری
برنج
۱/۲ پیمانه
روغن
۱/۲ پیمانه
گوشت (چرخکرده)
۵۰۰ گرم
زردچوبه
۱ قاشق مربا خوری
کلم پیچ
۱ عدد
زعفران (دم کرده و غلیظ)
۲ قاشق سوپ خوری
سرکه (قرمز)
۲ قاشق سوپ خوری
شکر
۲ قاشق سوپ خوری
نمک و فلفل و زرد چوبه
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

دلمه کلم

طرز تهیه

دلمه کلم

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
ابتدا لپه را با مقدار كمی روغن تفت میدهیم و بعد با آب و نمك میپزیم و بعد آن را داخل آبكش میریزیم.برنج را شسته و داخل آبكش قرار میدهیم تا آب اضافی آن خارج شود.
۲
تابه را روی حرارت گذاشته داخل آن كمی روغن می‌ریزیم. پیاز خردشده را درون روغن تفت می‌دهیم تا طلایی شود. سپس گوشت، نمك و فلفل را افزوده و كمی تفت میدهیم تا رنگ گوشت تغییر كند.
۳
لپه، برنج، زردچوبه، سركه، شكر و زعفران به مواد افزوده و كاملا هم می‌زنیم تا خوب مخلوط شود.زیر شعله را كم میكنیم و درب غذا را میگذاریم و تا ۵دقیقه به مواد زمان میدهیم تا خوب بپزند و بعد شعله را خاموش میكنیم تا مواد كمی سرد شود.
۴
كلم پیچ را به چهار قسمت تقسیم كرده، برگ‌ها را از هم جدا نموده و می‌شوییم. داخل یك قابلمه بزرگ آب ریخته و روی حرارت می‌گذاریم. وقتی كه آب به جوش آمد كمی نمك داخل آن ریخته و كلم برگ را درون آب‌جوش می‌ریزیم.
۵
بعد از چند دقیقه و وقتی كلم‌ها نرم شد آنها را داخل آبكش ریخته و كمی آب سرد روی آن می‌ریزیم. داخل یك قابلمه كمی روغن، نمك و آب ریخته كف آن را با برگ‌های كلم پخته می‌پوشانیم. سپس از مواد گوشتی داخل هر برگ كلم ریخته و آن را به صورت بقچه پیچیده و سفت میكنیم و در قابلمه می‌چینیم.
۶
روی دلمه‌ها دو پیمانه آب، سه قاشق غذاخوری روغن ، رب گوجه و كمی نمك می‌ریزیم و روی آن را هم كلم برگ می‌گذاریم و به مدت یك ساعت بر روی حرارت ملایم می‌پزیم.
تصاویر مراحل تهیه

دلمه کلم

بیشتر
سایر نکات

دلمه کلم

1)می‌توانید این دلمه خوشمزه را با سركه و شیره خرما بپزید. البته این پیشنهاد را من به كسانی می‌كنم كه دلمه را با طعم شیرین ترجیح می‌دهند.
2)حتما لپه را از شب قبل خیس كنید و اگر فراموش كردید آن را 2بار بجوشانید و بعد از خالی كردن آبش دوباره بپزید.
3)اگر طعم ترش را بیشتر میپسندید به سس این غذا كمی گرد غوره یا گرد لیمو بیفزایید.
نظرات دستور پخت

دلمه کلم