مواد لازم

باقلوای پسته

۸
مواد اصلی
دارچین
۱ قاشق مربا خوری
وانیل خالص
۱ قاشق چای خوری
عسل
۱/۲ پیمانه
آب
۱ پیمانه
پسته کوبیده شده
۴۵۰ گرم
شکر
۲۰۰ گرم
کره
۲۳۰ گرم
خمیر باقلوا
۴۸۰ گرم
کلمات کلیدی

باقلوای پسته

طرز تهیه

باقلوای پسته

درجه سختی
زمان تهیه ۲۰
دقیقه
زمان پخت ۵۰
دقیقه
۱
فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد روشن می‌کنیم تا گرم شود.
۲
داخل یک سینی فر مستطیل شکل به ابعاد ۲۲.۵ در ۳۳.۵ سانتی‌متر، کره می‌مالیم. به طوری که تمامی کف و دیواره‌های آن به کره آغشته شود. حواستان باشد که برای درست کردن باقلوا, در استفاده از کره دست و دلباز باشید.
۳
پسته را کوبیده و دارچین را روی آن‌ها می‌پاشیم و مخلوط را کنار می‌گذاریم.
۴
برش‌های خمیر را نصف می‌کنیم به طوری که هر قطعه آن به اندازه ظرف فر باشد. روی ورقه های خمیر که استفاده نشده پارچه نمداری می‌اندازیم تا از خشک شدن آن‌ها در حین انجام کارهای دیگر جلوگیری شود.
۵
دو ورقه از خمیر را داخل ظرف فر آماده شده، می‌اندازیم و روی آن را کامل کره می‌مالیم. باز هم دو لایه‌ دیگر گذاشته و کره می‌مالیم. این کار را آنقدر انجام می‌دهیم تا هشت لایه خمیر روی هم قرار گیرد.
۶
سپس دو تا سه قاشق غذاخوری از مخلوط پسته و دارچین را روی سطح آن‌ها پاشیده و کامل به طور یکدست پخش می‌کنیم. روی مواد را دو لایه دیگر خمیر قرار داده و روی آن را باز هم کره می‌مالیم. از مخلوط پسته روی آن ریخته و کامل سطح خمیر را با پسته می پوشانیم.
۷
باز هم دو لایه دیگر خمیر روی آن قرار می‌دهیم و کره مالی می کنیم و مخلوط پسته را روی آن پخش می کنیم و در نهایت ۶ تا ۸ ورقه از خمیر برای آخرین لایه باقلوا بماند. یعنی آخرین لایه باید به ضخامت ۶ تا ۸ ورقه خمیر باشد.
۸
به کمک یک چاقوی مناسب، باقلوای داخل سینی فر را به شکل لوزی یا مربع برش می‌زنیم. سپس آن را به مدت حدود ۵۰ دقیقه داخل فر داغ می‌گذاریم تا پخته شده و روی آن طلائی و ترد شود
۹
تا زمانی که باقلوا در فر می‌باشد، شهد آن را آماده می‌کنیم: شکر و آب را داخل یک قابلمه مناسب ریخته و آن را روی حرارت قرار می‌دهیم تا شکر کامل در آب حل شود.
۱۰
سپس وانیل و عسل را به آن اضافه می‌کنیم و مواد را به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت به آرامی مخلوط می‌کنیم تا شربت قوام بیاید.
۱۱
باقلوا را از فر خارج کرده و سریع شهد را روی آن می‌ریزیم و آن را کنار می‌گذاریم تا خنک شود.
۱۲
مقداری هم پودر پسته روی باقلوا پاشیده ونوش جان می کنید.
تصاویر مراحل تهیه

باقلوای پسته

بیشتر
سایر نکات

باقلوای پسته

اگر خمیر فیلو ندارید می‌توانید از خمیر هزارلا استفاده کنید
نظرات دستور پخت

باقلوای پسته