مواد لازم

خمیر پای پفکی

۰
مواد اصلی
کره (بدون نمک، خیلی سرد، تکه های ۱ سانتی متری)
۲۲۷ گرم
آب یخ
۸-۶ قاشق سوپ خوری
شکر (اختیاری)
۱ قاشق سوپ خوری
نمک
۱ قاشق چای خوری
آرد (۳۶۰ گرم)
۲.۵ فنجان
کلمات کلیدی

خمیر پای پفکی

طرز تهیه

خمیر پای پفکی

درجه سختی
زمان تهیه ۶۰
دقیقه
زمان پخت ۰
دقیقه
۱
این دستور تهیه ی خمیر پای یا بهتر بگوییم روش تهیه ی خمیر پای خمیری یکدست با درجه غلظت مناسب به دست می دهد که پهن کردن آن به یک کار رؤیایی تبدیل می شود.
۲
آنچه باید بدانید: استفاده از یک غذا ساز یا مخلوط کن در این دستور آشپزی باعث یکسان شدن نتیجه می شود. پس اگر دارید از آن استفاده کنید. با وجود این می توانید این روش را با دست هم امتحان کنید. روش کار در هر دو مورد دستی و استفاده از غذا ساز در پایین آمده است.
۳
طرز تهیه:
۴
اگر خمیر را با استفاده از غذاساز درست می کنید
۵
۱ و نیم فنجان آرد، شکر (اختیاری) و نمک را داخل عذا ساز بریزید. ۲ تا ۳ مرتبه بزنید تا مخلوط شوند.
۶
تکه های کره را روی آرد پخش کنید و ۱۵ ثانیه بزنید تا مواد حالت خمیری پیدا کنند. نباید هیچ نشانی از ذرات آرد خشک دیده شود.
۷
دور کاسه ی دستگاه را بتراشید و مواد چسبیده به آن را به مخلوط کره و آرد اضافه کنید سپس ۱ فنجان آرد باقیمانده را هم در دستگاه بریزید. ۴ تا ۵ بار تا زمانی که آرد یکدست پخش شود بزنید. خمیر در این مرحله حالت ترک دار و خرد شونده دارد.
۸
مواد را به یک کاسه ی متوسط منتقل کنید سپس ۶ قاشق آب یخ روی آن بپاشید. با یک کاردک خمیر را به داخل خودش فشار دهید . خرده ها باید به هم بچسبند و توده های بزرگتری به وجود بیاورند.
۹
اگر کمی از خمیر را با انگشتان فشار دادید و خود را گرفته بود یعنی خمیر آماده است. اگر خمیر هنوز شکننده است ۱ تا ۲ قاشق دیگر آب به آن اضافه کنید و فشار دهید تا خمیر ورز بیاید.
۱۰
خمیر را از کاسه بیرون بیاورید و روی یک برآمدگی روی سطح تمیز قرار دهید. خمیر را آنقدر ورز دهید تا شکل توپ مانندی پیدا کند. توپ را دو نیم کنید سپس هر نیمه را به شکل یک دایره ی تخت در بیاورید.
۱۱
دور هر تکه را با پوشش پلاستیکی بپوشانید و حداقل ۱ ساعت و حداکثر ۲ روز در یخچال قرار دهید. همچنین می توانید خمیر را تا ۳ ماه در فریزر نگه دارید. اما باید شب قبل از استفاده کردن بیرون بگذارید تا یخش آب شود.
۱۲
اگر خمیر را با دست درست می کنید
۱۳
۱و نیم فنجان آرد، شکر (اختیاری) و نمک را داخل یک کاسه ی متوسط بریزید. ۲ تا ۳ مرتبه هم بزنید تا مخلوط شوند.
۱۴
تکه های کره را روی آرد بریزید و کمی با چنگال یا کاردک هم بزنید تا کره به آرد آعشته شود.
۱۵
با یک همزن خمیر کره را با آرد مخلوط کنید. مخلوط را ۱ تا ۲ دقیقه هم بزنید تا آرد بافتی درشت و خشک مانند خرده نان پیدا کند.
۱۶
۱ فنجان آرد باقیمانده را اضافه کنید. آرد و کره را ۲۰ ثانیه با همزن خمیر با هم مخلوط کنید تا آرد یکدست پخش شود. خمیر بایستی شکننده با تکه هایی به اندازه ی نخود درون خود به نظر برسد.
۱۷
۶ قاشق آب یخ را روی مخلوط بپاشید. با یک کاردک خمیر را به داخل خودش فشار دهید. خرده ها باید به هم بچسبند و توده های بزرگتری به وجود بیاورند.
۱۸
اگر کمی از خمیر را با انگشتان فشار دادید و خود را گرفته بود یعنی خمیر آماده است. اگر خمیر هنوز شکننده است ۱ تا ۲ قاشق دیگر آب به آن اضافه کنید و فشار دهید تا خمیر ورز بیاید
۱۹
خمیر را از کاسه بیرون بیاورید و روی یک برآمدگی روی سطح تمیز قرار دهید. خمیر را آنقدر ورز دهید تا شکل توپ مانندی پیدا کند. توپ را دو نیم کنید سپس هر نیمه را به شکل یک دایره ی تخت در بیاورید.
۲۰
دور هر تکه را با پوشش پلاستیکی بپوشانید و حداقل ۱ ساعت و حداکثر ۲ روز در یخچال قرار دهید. همچنین می توانید خمیر را تا ۳ ماه در فریزر نگه دارید. اما باید شب قبل از استفاده کردن بیرون بگذارید تا یخش آب شود.
۲۱
چطور خمیر را پهن کنیم :
۲۲
یکی از دایره های تخت خمیر را از یخچال بیرون بیاورید و بگذارید ۵ دقیقه در دمای اتاق بماند.
۲۳
روی وردنه، خمیر و سطح کاری خود را کمی آرد بپاشید.سپس با استفاده از وردنه خمیر را به شکل یک دایره به قظر ۳۰ سانتی متر به ضخامت نیم سانتی متر پهن کنید. حتماً چک کنید تا خمیر به سطح نچسبیده باشد. اگر لازم بود کمی آرد اضافه کنید.
۲۴
ظرف را روی خمیر پهن شده قرار دهید و اندازه ی آن را چک کنید. خمیر باید از لبه های ظرف ۲.۵ سانتی متر بزرگ تر باشد.
۲۵
برای اینکه خمیر را داخل ظرف بگذارید آن را از یک سر دور وردنه بپیچید سپس روی ظرف پهن کنید.
۲۶
از یک طرف شروع کنید و خمیر را به آرامی به کف و لبه های ظرف فشار دهید. مواظب باشید خمیر را نکشید و خراش ندهید. سپس با یک چاقو یا قیچی آشپزخانه لبه های خمیر را به فاصله ی ۱ سانتی متری از لبه ی ظرف بچینید.
۲۷
لبه های خمیر را زیر خمیر کف پای تا بزنید و لبه ها را فشار دهید تا به هم بچسبند و یک لبه ی خمیری به ضخامت نیم سانتی متر که روی لبه ی ظرف افتاده درست شود.
۲۸
سپس برای چین دادن لبه ها با فشار دادن انگشت اشاره ی یک دست بر خلاف لبه ی خمیر ازداخل ظرف در حالی که به آرامی دو بند انگشت دست دیگر را از بیرون خمیر فشار می دهید، لبه های خمیر را چین دهید. خمیر را دریخچال بگذارید و قبل از پختن حداقل ۲۰ دقیقه در یخچال یا ۵ دقیقه در فریزر قرار دهید.
۲۹
اگر پای خود را با دو لایه خمیر درست می کنید فعلاً لبه ها را چین ندهید. ورقه ی دوم را هم پهن کنید و پای را پر کنید و روی آن را با ورقه ی دوم بپوشانید. لبه ها را بچینید و سپس چین دهید.
نظرات دستور پخت

خمیر پای پفکی