مواد لازم

مرغ بریان خانگی

۵
مواد اصلی
سبزی (جعفری و گشنیز ساطوری شده)
۲ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل
به مقدار لازم
آبلیمو
به مقدار لازم
هویج
۳ عدد
فلفل دلمه ای
۱ عدد
کرفس
۲ ساقه
پودر سیر
۲ قاشق مربا خوری
آب پیاز
۱ لیوان
برگ بو
۵ عدد
کره
پیمانه
زرشک
۱ قاشق غذا خوری
رب انار
۲ قاشق غذا خوری
رب گوجه ‌فرنگی
۱ قاشق غذا خوری
سیر
۲ حبه
پیاز
۲ عدد
مغز گردو
۱/۲ لیوان
مرغ
۱ عدد
زعفران آب کرده
۲ قاشق غذا خوری
کلمات کلیدی

مرغ بریان خانگی

طرز تهیه

مرغ بریان خانگی

درجه سختی
زمان تهیه ۱۲۰
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
ابتدا مرغ را شسته و داخل شكم آن را كاملا خالی كرده و خوب بشویید،سپس فلفل دلمه ای،هویج،سیر ،كرفس و برگ بو را خرد كرده و داخل شكم مرغ قرار دهید و آن را داخل ظرف در داری قرار داده و روی آن آب پیاز و پودر سیر بریزید
۲
و درب ظرف را بسته و ۲تا۸ساعت داخل یخچال قرار دهید تا مزه دار شود.سپس از یخچال خارج كرده و داخل شكمش را خالی كنید.
۳
پیاز و سیر را ریز خرد كرده و با كمی روغن تفت دهید تا نرم شوندسپس سبزی معطر را اضافه کنید و تفت دهید تا سبزی سرخ شود ، در ادامه گردوهای خرد شده ، زرشک ، زعفران دم کرده ، رب گوجه فرنگی و رب انار را اضافه کنید ، کمی تفت دهید و از روی حرارت بردارید.
۴
داخل شكم مرغ را كمی ابلیمو بمالید و نمك بزنید و موادی که آماده کرده اید را داخل شکم مرغ بریزید و با دست خوب پخش کنید تا تمام سطح داخلی مرغ به این مواد آغشته شود سپس با نخ کوک یا هر نوع نخ ضخیمی که دارید مرغ را به شكل زیر جمع کنید.
۵
ابتدا نخ را از پشت گردن مرغ به سمت جلوی سینه ها بیاورید و زیر استخوان سینه نخ را بپیچانید سپس دو طرف نخ را به بخش انتهایی پای مرغ ۲ بار بچرخانید و گره بزنید .در زمان پیچاندن نخ را بکشید تا مرغ جمع شود.
۶
نخ های اضافی را قیچی کنید ، کره را آب کنید سپس با دست تمام سطح مرغ را با کره آب شده ماساژ دهید .
۷
پس از آماده شدن مرغ روی آن مقداری نمک و فلفل بپاشید ، مرغ را داخل ظرف پیرکس یا سینی فر قرار دهید و ۱ونیملیوان آب و ۱چهارم لیوان آب پیاز و ۱چهارم لیوان آبلیمو داخل ظرف بریزید.
۸
مرغ داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱ ساعت قرار دهید تا مرغ پخته و روی آن طلایی شود .البته ممکن است زمان بیشتری لازم باشد.سپس نخ های اطراف مرغ را جدا کنید و مرغ را سرو نمایید.
تصاویر مراحل تهیه

مرغ بریان خانگی

بیشتر
سایر نکات

مرغ بریان خانگی

1)میتوانید مقداری سبزیجات دلخواه داخل ظرف چیده و بعد مرغ و آب را روی آن قرار دهید.
2) میتوانید برای آبدار ماندن مرغ زیر پوست سینه مرغ را به آرامی بلند کنید و فاصله میان پوست و گوشت را نیز به کره آغشته کنید.توجه داشته باشید كه مرغ حتما باید با پوست پخته شود.
نظرات دستور پخت

مرغ بریان خانگی