عکس مانتی
مانتی در واقع یک نوع پیراشکی گوشت ترکی است.
این دستور پخت از جزوه غذاهای بین الملل فنی و حرفه‌ای می باشد.
...
مواد لازم

مانتی

۴
مواد لازم خمیر
آرد
٢۵٠ گرم
تخم مرغ
١ عدد
آب
نصف لیوان
نمک
نصف قاشق چای خوری
مواد لازم میانی:
گوشت چرخ کرده
٢۵٠ گرم
پیاز متوسط
١ عدد
نمک
نصف قاشق چای خوری
پودر فلفل سیاه (و ادویه دلخواه)
۴/١ قاشق چای خوری
مواد لازم سس :
گوجه فرنگی
۴ عدد
کره
۵٠ گرم
سماق
١ قاشق مربا خوری
نمک و فلفل
۴/١ قاشق چای خوری
طرز تهیه

مانتی

درجه سختی
زمان تهیه ۴۰
دقیقه
زمان پخت ۱۵
دقیقه
۱
برای تهیه خمیر مانتی ابتدا آب و تخم مرغ را مخلوط کرده و نمک را به آرد اضافه کنید. سپس مخلوط تخم مرغ را به آرد افزوده و خوب هم بزنید تا زمانی که به دست نچسبد آنگاه خمیر را ورز دهید تا خمیر نرم و منسجمی ایجاد شود. سپس روی خمیر را با پارچه مرطوبی پوشانده و حدود ۳۰ دقیقه کنار بگذارید.
۲
در این فاصله مواد میانی مانتی ترکیه‌ای را تهیه کنید. برای این کار پیاز را نگینی خرد و در مقداری روغن سرخ کنید تا سبک و طلایی شود. گوشت چرخکرده را به پیاز اضافه کنید و با نمک و فلفل و زردچوبه سرخ کنید.(می توانید گوشت را به صورت قلقلی هم تهیه کنید و کمی تفت دهید)
۳
خمیر را با وردنه باز کنید باید کمی نازک باشد. خمیر را در اندازه‌ای ۳ در ۳ و به شکل مربع برش بزنید. مایه گوشت را در وسط هر خمیر بگذارید و به صورت بقچه یا بالشتک یا هر شکل دیگر که دوست دارید ببندید. نوک انگشتان را خیس کنید و لبه‌های خمیر را به هم بچسبانید که از هم باز نشود. در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و مانتی‌ها را با احتیاط در روغن تفت دهید.
۴
مانتی را به جای سرخ کردن می‌توانید در دستگاه بخارپز به صورت رژیمی بپزید. مانتی را در فر هم می‌توانید بپزید که در این صورت باید کف سینی فر کاغذ روغنی بگذارید، مانتی‌ها را روی آن بچینید و در فر با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۵ دقیقه بپزید.
۵
یک روش دیگر این است که مثل طرز تهیه ماکارونی مانتی را هم در آب جوش بپزید. در یک قابلمه آب و کمی نمک را بگذارید تا به جوش بیاید. وقتی جوش آمد، مانتی‌ها را به آن اضافه کنید. بگذارید ۱۰-۱۲ دقیقه آب پز و نرم شوند. سپس آنها را آبکش کنید و در ظرف مورد نظر سرو کنید.
۶
برای درست کردن سس مانتی گوجه فرنگی‌ها را پوره کنید و در کره تفت دهید تا آب‌شان کشیده شود. نمک، فلفل سیاه و سماق به پوره گوجه اضافه کنید سس آماده است. سس و چاشنی‌ها را کنار مانتی سرو کنید.
تصاویر مراحل تهیه

مانتی

بیشتر
سایر نکات

مانتی

ماست و موسیر یکی دیگر از سس های است که مانتی با آن سرو می شود.
نظرات دستور پخت

مانتی