عکس گوزلمه (ارومیه)
#گوزلمه#منتظرنباش #غذای_ترکی #آذری #ارومیه #خوشمزه #aysssel

عکس از نت

گوزلمه یکی از غذاهای خوشمزه ارومیه می باشد که به معنی منتظر نباش یعنی زمان زیادی برای تهیه غذا لازم نیست صبر کنید و سریع این غذا حاضر می شود. این غذا در گذشته بسیار پر کاربرد بود زمانی که برای کسی مهمون سر زده می آمد گوزلمه را برای آنها درست می کردند چون هم زمان زیادی برای تهیه نمی خواست و هم بدون رودربایستی از هم این غذا را درست می کردند.
...
مواد لازم

گوزلمه (ارومیه)

۴
مواد اصلی
تخم مرغ محلی
۴ عدد
ماست چکیده
۳ پیمانه
کره یا روغن محلی
به مقدار لازم
نمک و فلفل و زرد چوبه
به مقدار لازم
سیر
۵ حبه
طرز تهیه

گوزلمه (ارومیه)

درجه سختی
زمان تهیه ۱۰
دقیقه
زمان پخت ۱۰
دقیقه
۱
ابتدا داخل قابلمه مقداری کمی آب به ماست چکیده اضافه کنید حرارت را روی متوسط تنظیم کنید و مدام هم بزنید نباید ماست بریده شود و مدام باید هم بزنید تا دور قابلمه ریز جوش بزند سپس از روی حرات بردارید و می توانید انگشت خود را داخل ماست کنید نباید بسوزد ولی باید گرما را احساس کند.(میتوانید سیر را از قبل بکوبید و داخل ماست چکیده اضافه کنید)
۲
داخل تابه کره یا روغن محلی ریخته و اجازه دهید تا داغ شود سپس تخم مرغ ها را شکسته و اجازه دهید پخته شود سپس به تخم مرغ ها نمک و زردچوبه و فلفل سیاه بزنید و وقتی پخت و بست از روی حرارت بردارید.(نباید تخم مرغ شل باشد.)
۳
داخل کاسه های مورد نظر ماست چکیده و سیر ریخته و روی آن تخم مرغ گذاشته و به همراه نان تازه یا خشک تریت کنید و داغ میل کنید. نوش جان
سایر نکات

گوزلمه (ارومیه)

1در صورت سرخ کردن سیر با تخم مرغ بوی سیرها بسیار کمتر خواهد شد اگر دوست دارید سیر بوی کمتری دهد این روش را اجرا کنید.
2حتما از ماست چکیده یا کیسه ای استفاده کنید اگر ماست شما آبکی است می توانید آن را داخل پارچه نخی ریخته و آب اضافی آن را بگیرید تا چکیده شود.
3می توانید برای گرفتن سردی ماست مقداری نعنا خشک روی مواد ریخته سپس سرو کنید.
4گوزلمه مانند دیگر املت و غذاها با نان سرو می شود
نظرات دستور پخت

گوزلمه (ارومیه)