عکس چای چورکی زنجان
چای چورک یا چوره‌گی یکی از شیرینی‌های سنتی شهر زنجان است. چورک به زبان ترکی به معنی نان است به همین دلیل چای چورک یا همان چای چورگی به معنی نان چایی هست. این شیرینی ظاهری ساده و بیضی‌شکل دارد و روی آن با چند خط موازی و کمی کنجد یا خرفه تزیین شده است. این شیرینی خوشمزه که بیشتر شبیه به نانی شیرین است در ماه مبارک رمضان طرفداران بیشتری دارد و میهمان همیشگی سفره‌ی افطار زنجانی‌هاست.
در ادامه با من همراه باشید تا با طرز تهیه‌ی این نان شیری خوشمزه آشنا شویم.
...
مواد لازم

چای چورکی زنجان

۸
مواد اصلی
آرد قنادی(یا 600گرم)
۴ لیوان
تخم مرغ
۲ عدد
شیر
نصف لیوان
روغن مایع
نصف لیوان
شکر
۱ لیوان
بیکینگ پودر
۱ قاشق مربا خوری
وانیل شکری
۱ قاشق چای خوری
خمیر مایه
۱ قاشق چای خوری
پودر هل
۱ قاشق چای خوری
مواد لازم رومال
زعفران دم کرده
۱ قاشق مربا خوری
زرده تخم مرغ
۱ عدد
روغن مایع
۱ قاشق چای خوری
کنجد و خرفه
به مقدار لازم
طرز تهیه

چای چورکی زنجان

درجه سختی
زمان تهیه ۶۰
دقیقه
زمان پخت ۳۰
دقیقه
۱
برای تهیه چای چورگی به روش سنتی زنجان ابتدا تخم مرغ ها را داخل کاسه ای بزرگ می شکنیم و با همزن برقی یا دستی خوب می زنیم تا کاملا زرده ها با سفیده ها مخلوط شود و بعد شکر را اضافه می کنیم.
۲
سپس بلافاصله شیر،روغن مایع و گلاب را نیز می افزاییم و مجددا با دور تند همزن مواد را مخلوط می کنیم تا شکر کاملا حل شود. سپس بیکینگ پودر را به همراه وانیل،پودر هل و خمیر مایه به آرد اضافه می کنیم و از الک رد می کنیم.
۳
سپس کم کم آرد را به مواد می افزاییم و با قاشق مواد را خوب زیر و رو می کنیم تا کاملا مخلوط شود. به هیچ عنوان یکدفعه آرد را اضافه نمی کنیم چون شاید آرد کمتری برای منسجم شدن خمیر نیاز باشد و زیاد اضافه کردن آن باعث سفت شدن خمیر می شود.
۴
بعد دستمان را با کمی روغن مایع چرب می کنیم و خمیر را جمع می کنیم. توجه داشته باشید که نیاز به ورز دادن زیاد نیست چون به روغن می افتد همین که مواد مخلوط شوند و خمیر نسبتا یکدست و لطیف باشد کافی است.
۵
خمیر ممکن است به دست بچسبد نگران نباشید بعد از  استراحت کردن خمیر دیگر به دست نمی چسبد. سپس کاسه را چرب می کنیم و خمیر را داخل آن قرار می دهیم و روی کاسه را با سلفون می پوشانیم.
۶
حالا در جای گرمی قرار می دهیم تا به مدت ۱ ساعت خمیر استراحت کند و منسجم شود.خمیر بعد از زمان استراحت حجم دار نمی شود و فقط منسجم می شود.روی صفحه کار کمی آرد می پاشیم و خمیر را روی آن قرار می دهیم.
۷
سپس به قسمت های کوچک تقسیم می کنیم من به وزن ۷۰ گرم همه چونه هارو اندازه زدم و با دست به صورت بیضی فرم می دهیم و با وردنه روی خمیر می کشیم تا به ضخامت نیم سانت و طول ۱۰ سانتیمتر بشود و داخل سینی آن ها را قرار می دهیم.
۸
در این مرحله همه قسمت های خمیر را به همین صورت فرم می دهیم و فرچه را داخل روغن مایع می زنیم و روی خمیرها را با فرچه رومال می کنیم. بعد تخم مرغ را می شکنیم و زرده آن را از سفیده جدا می کنیم.
۹
سپس زعفران دم کرده را به زرده اضافه می کنیم و با قاشق خوب مخلوط می کنیم و با فرچه داخل آن می زنیم و روی خمیرها می کشیم..فر را روشن می کنیم و روی درجه ۱۸۰ سانتیگراد قرار می دهیم تا ۱۵ دقیقه گرم شود.
۱۰
سپس با چنگال روی خمیرها خط هایی به صورت یکنواخت ایجاد می کنیم تا زمان پخت زیباتر شوند و در آخر کمی کنجد نیز روی خمیرها می پاشیم. بعد از اینکه فر به خوبی گرم شد، سینی را داخل فر قرار می دهیم.
۱۱
در این مرحله در ظرفی آب جوش داخل فر قرار می دهیم تا درون فر رطوبت ایجاد شود. ۳۰ دقیقه بعد نان چای ها به طور کامل پخته اند سپس گریل را روشن می کنیم تا ۲ دقیقه طلایی شوند و فر را خاموش می کنیم
۱۲
سپس ۱۰ دقیقه بعد از داخل فر سینی نان ها را خارج می کنیم تا از حرارت کامل بیفتند و با چای این نان چای چورگی را نوش جان کنید
تصاویر مراحل تهیه

چای چورکی زنجان

سایر نکات

چای چورکی زنجان

برای نگهداری چورکی ها را درون ظرفی قرار دهید و در ظرف را ببندید تا خشک نشود
میتونید شکر بیشتری بریزید تا چورکی شیرین تر شود اما با این مقدار شکر در این دستور شیرینی ملایمی خواهید داشت.
نظرات دستور پخت

چای چورکی زنجان