عکس کلوچه تافتون شوشتری
پختن کلوچه در انواع مختلف(شکری،خرمایی،تافتون) جزئی از فرهنگ و سنت مردم شوشتر و دزفول در استان خوزستان میباشد.و یکی از سوغاتی های این شهرها محسوب میشود.
در ایام عید نوروز و عید فطر بیشتر پخته میشود
این نوع کلوچه(تافتون محلی)شیرین نیست و با چای،حلوا یا فرنی خورده میشه.ولی میشه با افزودن مقداری شکر کمی شیرینش کرد که در دستور میگم چطور
#کلوچه
#کلوچه_تافتون_شوشتری
#کلوچه_محلی_شوشتری
...
مواد لازم

کلوچه تافتون شوشتری

۵
مواد اصلی
آرد گندم
۴ لیوان
آب ولرم
۱ لیوان
روغن مایع
۳/۴ لیوان
زیره و رازیانه(مخلوط نیمکوب)
۲ قاشق غذا خوری سرپر
نمک
۱ پنس
خمیر مایه
۱ قاشق غذا خوری
شکر
۴تا۵ قاشق غذا خوری
کنجد
۵۰ گرم
شکر (برای رومال)
۱ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده (برای رومال)
۲ قاشق غذا خوری
کلمات کلیدی

کلوچه تافتون شوشتری

کلوچه تافتون کلوچه محلی کلوچه سنتی کلوچه شوشتری
طرز تهیه

کلوچه تافتون شوشتری

درجه سختی
زمان تهیه ۶۰
دقیقه
زمان پخت ۳۰
دقیقه
۱
ابتدا ۱/۴لیوان از آب ولرم(که دست رو نسوزونه)و یک ق مرباخوری شکر رو توی ظرفی ریخته و خمیرمایه رو بهش اضافه میکنیم، همش میزنیم، روی ظرف رو میپوشانیم و میگذاریم به مدت ۱۰تا۱۵ دقیقه عمل بیاید(حتما باید پف کنه تا بدونیم خمیرمایه سالمه)
۲
آرد و نمک رو مخلوط کرده بعد زیره و رازیانه را اضافه میکنیم. بعد روغن رو بهش اضافه میکنیم و با دست آرد و روغن رو خوب میسابیم تا روغن به خورد آرد بره.بعد خمیر مایه عمل اومده رو اضافه میکنیم و مخلوطش میکنیم.
۳
اگر دوست دارید تافتون کمی شیرین باشه ۴تا۵ ق غ (بیشتر نه همون ۴تا۵ ق کافیه)رو با بقیه آب مخلوط کنید و همش بزنید تا حل بشه بعد کم کم به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر یکدستی بشه.
۴
حتما آب رو کم کم اضافه کنید که خمیر چسبناک نشه(ممکنه کمی کمتر آب لازم بشه بنا به آبخور آرد،برای خودم حدود ۲ قاشق آب ته لیوان باقی موند که اضافش نکردم).خمیر که یکدست شد با کف دست خوب ورزش میدیم.من حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه ورز دادم و بعد روی خمیر را پوشانده و در جای گرمی ۴۵ دقیقه تا یک ساعت استراحت میدهیم.
۵
بعد استراحت یک چانه کوچک از خمیر برداشته و با وردنه به صورت گرد باز میکنیم و دورش را با دست حالت میدهیم و در سینی میچینیم و رویشان را با چنگال سوراخ سوراخ میکنیم ،بعد یک ق غ شکر را در یک ق زعفران دمکرده حل کرده و با فرچه روی تافتونها میمالیم (شکر را به این خاطر میزنیم که کنجد به تافتون بچسبد )و حسابی کنجد میپاشیم و در فر گرم شده با دمای ۱۸۰ میگذاریم تا بپزند.معمولا بعد نیم ساعت میپزند. (بسته به دمای فر)
۶
👈توجه:توی سینی یا کاغذ روغنی بگذارید یا خیلی کم روغن بمالید و کمی آرد بپاشید.
۷
👈تافتونها رو میشه توی تابه ای که کمی چرب کرده و روی شعله پخش کن گذاشته ایم تا داغ شود هم پخت و همچنین در تنور که عالی میشه.
سایر نکات

کلوچه تافتون شوشتری

پختن انواع کلوچه در شهر شوشتر از قدیم در تنور انجام میشده،الان هم مغازه های کلوچه فروشی در شهر با تنورهای بزرگ انواع کلوچه را پخت و به فروش میرسانند.درست کردنش هم در اکثر خانواده های شوشتری از نسلی به نسل دیگر منقل میشه، البته با یک تغییرات جزئی، مثلا در قدیم از فر یا خمیر مایه استفاده نمی شده،که الان استفاده میشه.
- لیوان دسته دار فرانسوی
عکس و تصاویر ارسالی از کلوچه تافتون شوشتری
نظرات دستور پخت

کلوچه تافتون شوشتری