عکس کروسان
این نان طعم و بافت خیلی خوبی داره .
...
مواد لازم

کروسان

۱۱
مواد اصلی
آرد
۵۰۰ گرم
شکر
۵۵ گرم
کره
۲۵۰ گرم
شیر
۱۵۰ گرم
خمیر مایه
۸ گرم
آب
۱۵۰ گرم
نمک
۱۰ گرم
مواد رومال:
تخم مرغ بزرگ
۱ عدد
شیر
۲۰ گرم
نمک
یک پنس
کلمات کلیدی

کروسان

نان کروسان صبحانه
طرز تهیه

کروسان

درجه سختی
زمان تهیه ۱۴۰
دقیقه
زمان پخت ۲۰
دقیقه
۱
آرد ، شکر و نمک را درون کاسه ای مخلوط کنید . خمیر مایه را به مخلوط شیر گرم و آب گرم اضافه کنید و هم بزنید سپس آن را به مواد خشک اضافه کنید . مواد را ابتدا به مدت ۲ دقیقه با سرعت کند همزن مخلوط کنید و سپس ۷ دقیقه دیگر با سرعت زیاد هم زدن را ادامه دهید . حتما از پره مخصوص خمیر زن استفاده کنید . در نهایت خمیر لطیفی به دست می آید . کف یک سینی را سلفون بکشید و خمیر را در سینی قرار دهید و کمی آن را باز کنید تا به شکل مستطیل شود . روی خمیر را سلفون بکشید و به مدت یک شب در یخچال قرار دهید .
۲
کره را مدتی در دمای اتاق قرار دهید و تا کمی نرم شود . کره باید حالت انعطاف پذیر داشته باشد و وقتی انگشتتان را روی آن فشار می دهید اثر چرب نداشته باشد . کره را بین دو عدد کاغذ روغنی به ابعاد ۲۰ × ۴۰ سانتی متر باز کنید ، تمام قسمت های کره را خوب وردنه و صاف کنید . سپس آن را یک شب در یخچال قرار دهید .
۳
بعد از اینکه خمیر یک شب استراحت کرد آن را از یخچال خارج کنید و روی میز کار قرار دهید . حتما وردنه و سطح کار را آرد پاشی کنید . آرد اضافی را با برس تمیز کنید . خمیر را به آرامی با دست بکشید و به شکل مربع باز کنید سپس آن را وردنه کنید تا به ابعاد ۴۰ × ۴۰ سانتی متر برسد . بر روی یک نیمه خمیر کاغذ روغنی قرار دهید و سمت دیگر را روی کاغذ روغنی تا کنید . درون سینی سلفون بیندازید و خمیر را در آن قرار دهید و روی آن را هم با سلفون بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال قرار دهید .
۴
در این زمان کره از یخچال خارج کنید تا کمی نرم و انعطاف پذیر شود . خمیر را از یخچال خارج کنید و آن را وردنه کنید . ابعاد خمیر باید ۴۰ × ۴۰ سانتی متر باشد . کره را وسط خمیر بگذارید و روی کره را با خمیر بپوشانید . کاملا درز ها را با خمیر بپوشانید . خمیر را در جهت طولش وردنه کنید تا به طول ۶۳ سانتی متر برسد . در هنگام وردنه کردن با وردنه آرام ضربه هایی به روی خمیر بزنید و توجه داشته باشید که خمیر به سطح کار نچسبد اگر خمیر به سطح چسبیده بود سطح را آرد پاشی کنید .
۵
وقتی طول خمیر به ۶۳ سانتی متر رسید نوبت تا زدن خمیر است . خمیر باید سه لا روی هم تا شود . ابتدا نزدیک به یک سوم بالای خمیر را به سمت پایین تا کنید بعد قسمت پایین خمیر را به بالا تا کنید و روی قسمت بالا کیپ کنید . در یک سینی سلفون بیندازید و خمیر را درون سینی قرار دهید . خمیر باید طوری در سینی قرار گیرد که درز آن (قسمتی که کیپ شده ) به سمت راست و رو به پایین باشد . روی آن را با سلفون بپوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه درون یخچال قرار دهید . اگر دمای خانه گرم است اجازه دهید خمیر ۵ دقیقه بیشتر در یخچال بماند . خمیر را از یخچال خارج کنید و حتما دوباره آن را طوری روی میز کار قرار دهید که قسمت کیپ شده رو به پایین و به سمت راست باشد . دوباره خمیر را وردنه کنید تا به طول ۶۳ سانتی متر برسد و طبق مرحله قبل آن را تا بزنید و ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید . خمیر باید در کل سه بار تا بخورد .
۶
بعد از بار سوم تاخوردن خمیر و قرار گرفتن آن در یخچال موقع آماده کردن نهایی خمیر است . خمیر را روی سطح کار قرار دهید و آن را وردنه کنید تا مستطیلی به ابعاد ۶۴ × ۳۰ سانتی متر به دست بیاید . قسمت های اضافی خمیر را ببرید تا مستطیل صاف شود و ابعاد آن ۲۸ × ۶۰ سانتی متر شود . طول پایین خمیر را هر ۱۰ سانتی متر علامت بزنید . از دوطرف طول بالا ابتدا ۵ سانتی متر علامت بزنید و قسمت میانی را هر ۱۰ سانتی متر علامت بزنید . برای برش دادن خمیر گوشه چپ طول پایین را به اولین علامت طول بالا وصل کنید بعد این علامت را به اولین علامت سمت چپ طول پایین وصل کنید . به همین طریق علامت ها را به هم وصل کنید و برش دهید تا ۱۱ مثلث بزرگ ایجاد شود .
۷
هر مثلث را از مرکز به سمت راس بکشید تا طول آن کمی بیشتر شود . حالا مثلث را از قسمت قاعده رول کنید . کف سینی فر کاغذ روغنی بیندازید و کروسان ها را یک بار به آرامی بر روی سطح کار بکوبید و سپس در سینی بچینید و اجازه دهید که مدتی در دمای اتاق پف کنند . وقتی کروسان ها عمل آمده باشند با تکان دادن سینی می لرزند .
۸
تخم مرغ و شیر و نمک را مخلوط کنید و با برس روی کروسان ها را رومال کنید . فر را با دمای ۲۰۰ درجه گرم کنید . قبل از قرار دادن کروسان ها در فر یکبار دیگر آن ها را رومال کنید . کروسان ها را در فر قرار دهید و به مدت ۷ دقیقه با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد بپزید . سپس دمای فر را به ۱۸۰ درجه برسانید و اجازه دهید که کروسان ها ۱۳ دقیقه دیگر در فر بمانند .
تصاویر مراحل تهیه

کروسان

بیشتر
سایر نکات

کروسان

دمای شیر و آب باید به حدی باشد که گرمایش را احساس کنید ولی دست را نسوزاند .
نظرات دستور پخت

کروسان