مواد لازم

نانک های شیری

۸
مواد اصلی
آب
۲۶۰ میلی لیتر
کره
۶۰ گرم
نمک
۱/۱/۲ قاشق مربا خوری
شکر
۲ قاشق غذا خوری
شیر خشک
۶۵ گرم
آرد
۵۰۰ گرم
مایه خمیر فوری
۱/۱/۲ قاشق مربا خوری
کلمات کلیدی

نانک های شیری

طرز تهیه

نانک های شیری

درجه سختی
زمان تهیه ۱۸۰
دقیقه
زمان پخت ۴۰
دقیقه
۱
خواهش میکنم قبل از هر کاری نکات ذکر شده در آخر دستور را بخوانید . کار با آرد کاری مقدس است مراقب باشید اصراف نکنید با سپاس
۲
پیشنهاد میکنم قبل از شروع همه مواد لازمتان را در ظروف جداگانه وزن کنید و دم دستتان نگه دارید تا مجبور نشوید با دست های آردی به ترازو و ظروفتان دست بزنید و کارتان را چند برابر کنید.
۳
همیشه بیشتر از میزان آمده در دستور آب دم دست نگه دارید و اگر استفاده نشد باقی آب را برای آبیاری گلهای خانه استفاده کنید. آرد ها همیشه یک میزان آب جذب نمیکنند .گاهی ممکن است به آب بیشتری نیاز باشد.
۴
اگر میزان آب گفته شده در دستور را اضافه کردید اما هنوز آب لازم داشتید و خمیر خیلی خشک بود سعی کنید آب را قاشق قاشق به مواد اضافه کنید تا خمیرتان یکمرتبه زیادی شل نشود که مجبور شوید باز دوباره آرد اضافه کنید.
۵
در یک کاسه ی بزرگ آرد را بریزید و با دستتان سه چاله در آن درست کنید در یک چاله نمک در دیگری شیر خشک و در سومی شکر و مایه خمیر بریزید. حالا انگشتان یک دستتان را مانند چنگک در وسط آرد فرو کنید و در حالی که آنرا مانند همزن برقی دایره‌ای حرکت میدهید با دست دیگرتان آب اضافه کنید آنقدر آب اضافه کنید و هم بزنید تا در کاسه آرد خشک باقی نمانده و بعد شروع کنید به ورز دادن .
۶
همینکه حس کردید خمیر دارد فرم میگیرد کره را که باید هم دمای محیط باشد به آن اضافه کنید و دوباره ورز دهید. از لحظه ای که کره ها با خمیر کاملا مخلوط شد باید خمیر را ۱۵ دقیقه ورز بدهید که خودش کلی ورزش است.بعد از ۱۵ دقیقه خمیر را چانه ی گیرید در ته همان کاسه قرار دهید و روی آنرا بپوشانید تا حجم آن دوبرابر شود.
۷
وقتی حجم خمیر دوبرابر شد آنرا به آرامی از کاسه بیرون آورده دوباره چانه بگیرید و دوباره به همان کاسه برگرداند تا دوباره دوبرابر شود. به یاد داشته باشید که پف کردن خمیر به دمای محیط وابسته است پس اگر خمیر شما آهسته پف میکند ناراحت نشوید و عجله هم نکنید.یادتان باشد که خمیر های که آهسته تر پف میکنند نان بهتری هم تولید میکنند پس صبور باشید.
۸
این بار برای بار آخر خمیر را روی یک سطح تمیز برگرداند و آنرا به کمک ترازو و کادک به قطعات ۵۰ گرمی تقسیم کنید .هر قطعه را چانه بگیرید و اگر دوست دارید میتوانید بعد از چانه گرفتن آنها را در قالب کاپ کیک قرار دهید تا گرد و خوشگل پف کنند.
۹
حالا دوباره صبر کنید تا حجم نانک ها دوبرابر شود .در این فاصله فر را تا ۲۰۰ درجه گرم کنید و بعد نانها را در فر قرار دهید تا روی آنها قهوه ای شده و بپزند.
سایر نکات

نانک های شیری

*فرق مایه خمیر فوری با مایه خمیر معمولی آنست که مایه خمیر فوری آماده سازی لازم ندارد و آنرا میتوان مستقیما مانند بیکینگ پودر به آرد اضافه کرد*هرگز نمک را روی مایه خمیر نریزی زیرا مخمر را میکشد.نمک را در گوشه ی دیگر کاسه به دور از مایه خمیر بریزید ولی وقتی آب اضافه کردید دیگر نگران نباشید و همه مواد را با هم چنگ بزنید.*مایه خمیر فری شکل سوزنی ریز دارد و باید آنرا حتما در ظرف در بسته در گوشه یخچال نگه داشت.*اگر مدت زیادی از خرید مایه خمیر گذشته است بهتر است اول از سالم بودن آن مطمئن شوید تا مواد تان اصراف نشود.روش امتحان کردن مایه خمیر: 100 میلی لیتر از 260 میلی لیتر آب مورد نیاز را جداگانه در کاسه کوچک پلاستیکی بریزید ،آب باید ولرم باشد و نه داغ وگرنه مخمر را میکشد. میزان مایه خمیری که در دستور آمده را در به کاسه پلاستیکی اضافه کرده و در کاسه را با یک نعلبکی یا کیسه بپوشانید.اگر بعد از گذشت 10 تا 15 دقیقه روی آن کف کرد مخمر سالم است آنرا به بقیه مواد اضافه کرده و کار را دنبال کنید در غیر اینصورت مخلوط را دور ریخته و بروید و مایه خمیر تازه بخرید و مواد را اصراف نکنید.
عکس و تصاویر ارسالی از نانک های شیری
نظرات دستور پخت

نانک های شیری