مواد لازم

ته‌چين بادمجان

۳
مواد اصلی
زرده تخم مرغ
۳ عدد
ماست چکیده
۲ قاشق سوپ خوری
برنج
۴۵۰ گرم
روغن
۱۵۰ گرم
گردو
۵۰ گرم
بادمجان متوسط
۲ عدد
زرشک
۱۰۰ گرم
آبلیمو ی تازه
۱ قاشق مربا خوری
شکر
۲ قاشق سوپ خوری
خلال پسته و بادام برای تزئین
به مقدار لازم
نمک
به مقدار لازم
زعفران آب کرده
۲ قاشق مربا خوری
کلمات کلیدی

ته‌چين بادمجان

طرز تهیه

ته‌چين بادمجان

درجه سختی
زمان تهیه ۴۰
دقیقه
زمان پخت ۱۵
دقیقه
۱
بادمجان‌ها را پوست كنده و حلقه‌اي خرد كنيد. مقداري نمك زده و در آبكش بگذاريد تا حدود نيم ساعت بمانند كه تلخي آنها گرفته شود. بعد از اين مدت بادمجان‌ها را با دستمال خشك كنيد و در روغن داغ خوب سرخ كنيد. بعد از سرخ شدن هر دو طرف بادمجان‌ها،آنها را روي يك تكه دستمال آشپزخانه بگذاريد تا روغن اضافي آنها گرفته شود.
۲
برنج را شسته و در يك قابلمه آب‌جوش بجوشانيد و طبق معمول آبكش كنيد. گردوها را خرد كنيد و آماده كناري بگذاريد. زرشك را با كمي روغن تفت دهيد. شكر را به ميزان دلخواه به آن اضافه كنيد و هم بزنيد. بعد از برداشتن از روي حرارت، آبليمو را به زرشك اضافه كنيد و كناري بگذاريد.
۳
نكته: شكر را به ميزان دلخواه اضافه كنيد. اگر دوست داريد ته‌چينتان شيرين‌تر باشد مقدار شكر را اضافه كنيد. درواقع مقدار شكر مصرفي به ذائقه شما بستگي دارد.
۴
در يك كاسه زرده‌هاي تخم‌مرغ را بريزيد، به آن ماست و زعفران آب‌كرده اضافه كنيد و با چنگال خوب به هم بزنيد تا مخلوط يكدستي داشته باشيد. برنج آبكش شده را در اين كاسه ريخته و با مواد خوب مخلوط كنيد.
۵
ظرفي كه مي‌خواهيد ته‌چين را در آن درست كنيد آماده و چرب كنيد. بهتر است ظرفتان تفلون و نچسب باشد كه بتوانيد ته‌چين را بعد از پخت به راحتي و به صورت قالبي از ظرف جدا كنيد.
۶
بادمجان‌هاي سرخ شده را در ته ظرف بچينيد و لايه بعدي را زرشك بريزيد. البته مقداري زرشك براي انتهاي كار و تزئين ته‌چين كنار بگذاريد
۷
برنج مخلوط شده با مايه ماست و زعفران و تخم‌مرغ را روي مواد در تابه يا قالب مورد نظر ريخته و خوب با پشت قاشق روي سطح آن را فشار دهيد تا فشرده شود. روي ظرف را با فويل آلومينيوم بپوشانيد و با چنگال يا نوك تيغه چاقو چند سوراخ در آن ايجاد كنيد تا بخار غذا هنگام پخت خارج شود.
۸
ظرف را در فر كه از قبل با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتي‌گراد گرم كرده‌ايد روي طبقه وسط قرار دهيد و به مدت ۱۵ دقيقه حرارت دهيد تا برنج خوب دم بكشد و بپزد. بعد از اينكه ته چين پخت آن را از فر درآورده و بگذاريد خنك شود. بعد آن را برگردانده و با خلال پسته و بادام و مقداري زرشك كه كنار گذاشته‌ايد، تزئين كنيد.
عکس و تصاویر ارسالی از ته‌چين بادمجان
نظرات دستور پخت

ته‌چين بادمجان