مواد لازم

باقلوا ترکیه ای با خمیر فیلو

۸
مواد اصلی
گردو
۲۳۵ گرم
پسته
۲۲۵ گرم
شکر
۱/۴ پیمانه
دارچین
۱ قاشق چای خوری
کره
۲۰۰ گرم
خمیر فیلو (400 گرمی)
۱ بسته
پودر پسته (برای تزئین)
۱/۴ پیمانه
مواد شربت :
آب
۳/۴ پیمانه
شکر
۳/۴ پیمانه
عسل
۳/۴ پیمانه
کلمات کلیدی

باقلوا ترکیه ای با خمیر فیلو

طرز تهیه

باقلوا ترکیه ای با خمیر فیلو

درجه سختی
زمان تهیه ۳۵
دقیقه
زمان پخت ۴۵
دقیقه
۱
فر را با حرارت ۱۷۵ درجه سانتي‌گراد گرم کنید. گردو و پسته را به همراه شكر و دارچين با هم مخلوط كنيد. مغزها خيلي ريز و پودر نشوند.
۲
مواد را در كاسه بریزید. كره‌ را روي حرارت ملایم بگذاريد تا آب شود. وقتي نيمي از كره آب شد ظرف را از روي حرارت برداريد تا مابقي كره با حرارت ظرف آب شود.
۳
كف و ديواره‌هاي ظرف را چرب كنيد. يك ورق خمير فيلو را برداريد و به اندازه ظرف برش بزنيد و با دقت كف ظرف قرار دهيد. روي سطح آن را با قلم‌مو كمي كره بماليد. به همين روش ۷-۶ لايه خمير فيلو روي هم بگذاريد و بين‌شان را چرب كنيد.
۴
مخلوط مغزها،شكر و دارچين را روي سطح خميرها پخش كنيد تا به صورت يكنواخت همه جاي خمير را بپوشاند. روي آنها را با دست فشار دهيد تا خوب به هم چسبيده و فشرده شوند.
۵
يك لايه خمير فيلو روي مغزها بگذاريد و روي آن را چرب كنيد. به همين صورت ۴ تا ۶ لايه ديگر خمير را روي هم بگذاريد و با كره بين آنها را چرب كنيد. لايه آخر فيلو را كه مي‌گذاريد با قلم‌مو روي آن را چرب كنيد و كره بماليد. اين بار مقدار بيشتري كره به كار ببريد، تا خوب همه سطح فيلو چرب و براق شود.
۶
با چاقوي تيزي باقلوا را به برش‌هاي۲ و نيم سانتي‌متري تقسيم كنيد. ظرف را در طبقه وسط فر بگذاريد و به مدت ۴۵ دقيقه حرارت دهيد. وقتي كه لايه رويي باقلوا قهوه‌اي و برشته شد، ظرف را از فر بيرون آوريد و بگذارید خنك شود.
۷
عسل و شكر را به همراه آب روي حرارت بگذاريد، تا به مدت ۱۰ دقيقه بجوشد. شربت آماده را به آرامي روي تمام باقلوا بريزيد. طوري كه به همه برش‌ها مقدار يكساني شربت برسد. روي سطح باقلوا را با پسته‌ خردشده تزئين كنيد. مي‌توانيد شربت را كم‌كم و در چند مرحله اضافه كنيد. صبر كنيد تا جذب باقلوا شود و بعد دوباره شربت را بيفزاييد.
نظرات دستور پخت

باقلوا ترکیه ای با خمیر فیلو