نیره اعظم زنجانی
نیره اعظم زنجانی
کوفته نخود

کوفته نخود

۱۴ مهر ۰۱
بعد از حدود یک ماه دوباره اومدم.با یک کوفته خوشمزه و راحت و سریع
یک لیوان سرخالی نخود آبگوشتی را ۱۲ ساعت خیس کنید. و سپس با غذا ساز یا سبزی خرد کن یا گوشتکوب برقی یا هر وسیله ای که دارید کاملا له کنید.سپس با ۱۰۰ گرم گوشت چرخ کرده و یک عدد تخم مرغ و دو ق غ ترخون مرزه خشک و نمک و فلفل و زردچوبه خوب ورز دهید.
در قابلمه ای یک عدد پیاز را خرد کرده و تفت دهید و یک ق غ رب گوجه و نمک و فلفل و زردچوبه بریزید و سپس دو لیوان آب اضافه کنید بگذارید جوش بیاید .از مواد کوفته اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و اگر مایلید وسط آن آلوی خیس کرده بگذارید (من نذاشتم.) و گلوله کنید و داخل سس جوش آمده بریزید. داخل سس هم می تونید آلو بریزید.و سپس بگذارید آرام آرام بپزد .
...
مربای شاتوت

مربای شاتوت

۱۸ شهریور ۰۱
نیم کیلو شاتوت را بشویید و در ظرف بزرگی بریزید و نیم کیلو شکر را روی آن ریخته و بگذارید چند ساعتی بماند تا آب بیندازد.سپس روی حرارت قراردهید تا با حرارت کم بپزد و قوام بیاد و در آخر ۱ ق غ آبلیمو و نوک ق چ وانیل را هم بریزید.من وانیل نزدم چون عطر شاتوت را بیشتر می پسندم.
...
خوراک بال و بازو ی مرغ
احتمالا شنیدید که بعضی ها می گویند بال مرغ را نخورید ولی من همیشه معتقدم هر چیزی را باید به اندازه و به جا خورد.نه اینکه غذای شب و روزت بشه.
واقعا بال مرغ خوشمزه است چه کبابی،چه خوراک و چه پخته آن😂
ابتدا مرغ ها را تمیز کردم و بعد با پیاز خرد شده و نمک و فلفل و زعفران و پودر سیر مزه دار کردم و سه چهار ساعت داخل یخچال گذاشتم.سپس کف تابه را چرب کردم و همه مواد را داخلش ریختم و گذاشتم با حرارت کم و بدن آب حدود یک ساعت بپزد.خیلی خوب و مغز پخت و آبدار شد.
گوجه ها را هم در تابه ای جدا با کزه تفت دادم و نمک و فلفل پاشیدم.
...
کلافوتی هلو

کلافوتی هلو

۲۸ مرداد ۰۱
کلافوتی یک دسر فرانسوی معروف است که میوه تازه و را درون ظرف ریخته و یک مایع غلیظ فلن روی آن می زیزند با گیلاس و آلبالو و زرد آلو و ....درست می کنند من با هلو درست کردم.عالی شد جاتون سبز🥰🥰🥰
ابتدا ظرف مناسب فر را با یک قاشق کره اضافه خوب چرب کنید سه تاهلو را پوست کنده و ریز کنید و داخل ظرف بریزید.۱۵ گرم کره را حتما ذوب کنید و با یک چهارم پیمانه آرد و دو عدد تخم مرغ و نصف پیمانه شیرو یک ق چ وانیل مایع خوب بزنید تا یک دست شود میتونید داخل بلندر بریزید یا با هم زن و حتی با چنگال بزنید.فقط خوب زده شود که بوی زهم نگیرد.و مواد را روی هلوها بریزید.و آن را در فر از قبل گرم به مدت تقریبی ۴۵ دقیقه بپزید.به همین راحتی.وقتی از فر در می آورید کمی پف دارد اما بعد پف آن می خوابد.و روی آن پودر قند بپاشید.این دسر را هم گرم و هم سرد می خورند.به راحتی هم از ظرف جدا میشود.همراه خامه و بستنی هم عالی میشود که در منزل ما از این ها خبری نیست😂😂 تازه من شکرش را هم کمتر زدم.🥰
...
سالاد خیار

سالاد خیار

۲۳ مرداد ۰۱
یک عدد خیار را خرد کنید من با پوست خرد کردم.
نصف یک کلم قرمز کوچک را هم خرد کنید لازم نیست خیلی ریز شود.اندازه دو ق غ شوید تازه را هم خرد کنید
تمام مواد را با هم مخلوط کنید
برای سس هم دو ق پنیر صبحانه و ۴ ق ماست را به خوبی با هم مخلوط کنید و نمک و فلفل و آویشن و پول بیبر و آبلیمو هم ریخته و روی سالاد بریزید.
اگر خواستید یک ق غ هم روغن زیتون بریزید من نزدم.
اگر دوست دارید میتونید به جای پنیر و ماست از مایونز استفاده کنید.
...
نان و پنیر

نان و پنیر

۱۶ مرداد ۰۱
خمیر فطایر که دسترش را بارها گذاشتم را به صورت مستطیل باز کنید و روی آن را کاملا با پنیر آغشته کنید و گردوها را هم خرد کرده روی آن بریزید.سپس به آرامی آن را رول کنید و اندازه دو سانتی برش بزنید و در ظرف به هر شکلی دوست دارید بگذارید.من دور هم چیدمشون.
من روی ان برش های گوجه گیلاسی گذاشتم و در فر ۱۸۰ درجه گرم به مدت ۲۵ دقیقه پختم.حتی رومال هم نزدم.
بسی خوشمزه و جذاب بود.
...
چیپس ترتیلا

چیپس ترتیلا

۱۲ مرداد ۰۱
یک لیوان آرد ذرت+ نصف لیوان آرد گندم +۳ ق غ روغن مایع +حدود نصف لیوان آب ولرم +یک ق غ پودر سبزی خشک شامل گشنیز،ریحان،شمبلیله،ترخون،مرزه +۲ ق غ ادویه شامل نمک ،فلفل پودرسیر،پاپریکا،فلفل قرمز
آرد ها و ادویه ها و سبزی ها را با هم مخلوط کنید
روغن را ریخته و آب ولرم را کم کم اضافه کنید تا خمیری به دست بیاید که به دست نچسبد.حالا مقداری از خمیر را برداشته و بین کیسه فریزر به ضخامت یک میل باز کنید.و مثلثی برش بزنید.حالا هر کدام را داخل روغن داغ سرخ کنید و آن را روی حوله کاغذی آشپزخانه بگذارید تا روغن آن گرفته شود.چیپس ترد و خوشمزه ای شد که با ماست یا کچاپ میل کنید.
❤❤❤❤❤
...
دسر میوه های تابستانی با کاسترد
میوه در منزل ما زیاد خورده میشه من هم هر بار به یک صورت درست می کنم.
می تونید از هر میوه ای که دوست دارید استفاده کنید.
۲ عدد زردآلو +یک عدد هلو +دو عدد شلیل +دو عدد آلو قرمز +نصف موز+۸ عدد توت فرنگی +یک ق غ پودر کاسترد+یک لیوان شیر سرد +یک ق غ شکر.
تمام میوه ها را خرد کرده و داخل ظرف سرو می ریزیم
حالا پودر کاسترد را با سه ق غ شیر سرد مخلوط می کنیم.سپس یک لیوان شیر را همراه دو ق غ شکر جوشانده و به کاسترد اضافه می کنیم و هم می زنیم تا غلیظ شود و آن را روی میوه ها می ریزیم. و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می دهیم.خیلی خوب و خوشمزه شد.
...
کیک ساده

کیک ساده

۳ مرداد ۰۱
این کیک را پختم و بردم عیادت دوستم
عکس آخر را هم از برش خورده آن تو منزل ایشون گرفتم
دو عدد تخم مرغ
یک پیمانه شکر
نوک ق چ وانیل
نصف پیمانه شیر
نصف پیمانه رو غن مایع
دو پیمانه شکر
دو ق م بیکینگ پودر
یک ق غ پودر کاکائو
به جز کاکائو مواد را به ترتیب می ریزیم و هم می زنیم.
حالا مواد را دونیم کرده و به یکی پودر کاکائو را میزنیم و ابتدا مواد کاکائویی را ریخته و سپس مواد سفد را روی آن می ریزیم.و سپس روی خمیر کیک شکلات چیپسی نسوز می پاشیم در قر ۱۸۰ درجه گرم به مدت ۴۵ دقیقه می پزیم.
...
نان خرمایی با خمیر جادویی
خمیر جادویی را که همه بلدید.
نیمی از خمیر را داخل قالب باز کنید.هسته خرما ها را درآورده و روی خمیر بچینید و روی آن ارده بریزیدو گردوها را بریزید.نیم دیگر خمیر را با وردنه باز کنید روی آن بگذارید.و روی خمیر را با زرده تخم مرغ رومال کنید.و در فر۱۸۰ درجه از قبل گرم به مدت تقریبی ۲۵ دقبقه بپزید.اگر لازم بود چند دقیقه هم گریل را روشن کنید.
...