راحله
راحله

دستور پختی یافت نشد

کیک پرتقال
راحله
۱۱

کیک پرتقال

۲۷ دی ۹۷
واس عصرونه
...
کیک پرتقال
راحله
۲۷

کیک پرتقال

۱۳ اسفند ۹۶
امروز تولدمه دیدم شوهرم طبق معمول یادش رفته خیلی دلم برای خودم سوخت واس خودم کیک درست کردم اومد خونه گفت وای واس من کیک درست کردی منم با اعصابانیت گفت نه بابا واس خودم درست کردم جا خوردی دفع اولش نیست نه سال ازدواج کردیم یه بار نشد یکی از مراسم مربوط به خودمون یادش بمونه
...
کیک زبرا
راحله
۱۸

کیک زبرا

۳۰ بهمن ۹۶
باسترما
راحله
۱۱

باسترما

۲۶ بهمن ۹۶
🔰 طرز تهیه باسترما، خوراک لذیذ آستارایی
#خوراک_گیلانی


❇️ مواد اولیه:

🔹سیب زمینی (به اندازه ای که ته قابلمه مورد نظرتان را پر کند) ... ۱ عدد متوسط
🔹کره ... ۱۰۰ گرم و میزان لازم
🔹پیاز ... ۱عدد متوسط
🔹رب آلوچه ... نصف پیمانه
🔹زعفران دم کرده ... ۶ قاشق غذاخوری ومیزان لازم
🔹رب به ... نصف پیمانه
🔹رب ازگیل ... نصف پیمانه
🔹مرغ (سینه یا ران) ... ۳ قطعه
🔹گردو آسیاب شده ... ۱پیمانه ونیم
🔹برنج ایرانی ... ۳پیمانه
🔹روغن


❇️ طرز تهیه:

“باسترما” به معنای دفن شده است و محتویات این غذا داخل غذا قرار می‌گیرد و دیده نمی‌شود. نحوه سرو این غذا معمولا به صورت قابلمه کوچک تک نفره است، یعنی به تعداد نفرات در ظرف‌های جداگانه درست می‌شود. مزه‌اش هم به همین است.
ریشه اصلی این غذا از بادکوبه (باکوی فعلی) است و در عرسوی‌ها گردو را در شکم مرغ (شبیه لونگی) می‌ریختند و لای پلو می‌گذاشتند. این غذای محلی جز منوی ثابت آستارا است.
۱. پیاز را رنده کرد ه و آب اضافی‌اش را بگیرید.
۲. مرغ را شسته و با نمک و فلفل و زرد چوبه و برگ بو مرغ را حدود یک ساعت آب پز کنید و در روغن سرخ کنید نه زیاد که برشته بشه فقط روش کمی طلایی بشه. سپس ۵۰گرم کره را داخل ماهی تابه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا کره آب شود سپس ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را به کره اضافه کنید حواستان باشد که کره نسوزد سپس مرغ سرخ شده را به مخلوط کره و زعفران اضافه کنید و چند دقیقه تفت بدهید تا کره و زعفران به خورد مرغ برونند سپس از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.
۳. در یک ماهی تابه کمی روغن و کمی کره بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید سپس پیاز رنده شده را اضافه کنید و تفت دهید، کمی که رنگ پیاز تغییر کرد گردو را اضافه کنید سپس رب ازگیل و رب به و رب آلوچه را اضافه کنید و ۲ دقیقه تفت بدهید تا همه مواد به خورد هم برونند سپس از روی حرارت بردارید.
۴. سیب زمینی‌ها را حلقه‌ای خرد کنید و در کمی رعفران بغلتانید.
۵. برنج را به مرحله آبکشی برسانید و سپس آبکش کنید و کنار بگذاریدسپس در ته قابلمه مورد نظرتان ۴ قاشق آبجوش و ۱قاشق کره و ۱ قاشق روغن بریزید سپس سیب زمینی‌ها را کف قابلمه بچینید سپس یک لایه برنج بریزید و کمی کره آب شده روی برنج بریزید و سپس مرغ را روی برنج بگذارید دوباره یک لایه برنج سپس مخلوط گردو را بریزید وخوب روی برنج پخش کنید. همین طور ادامه دهید تا ظرف پرشود سپس روی برنج مقداری زعفران دم کرده و کمی کره آب شده بریزید و دم کنید هرچه حرارت ملایم تر وزمان پخت بیشتر باشد غذا خوش مزه‌تر خواهد شد.


❇️ نکته‌ها:

۱. در این غذا می‌توان از گوشت اردک یا گوشت گوسفندی (گردن یا ماهیچه) به جای مرغ استفاده کرد.
۲. اگر دسترسی به رب ازگیل و آلوچه و به نداشتید می‌توانید از رب انار ملس استفاده کنید.
۳. این غذا همراه با زیتون پرورده بسیار خوش مزه می‌شود.
۴. کمی از مخلوط رب‌ها را نیز همراه غذا سرو کنید.
5. توصیه می‌شود از رب آلوچه و ازگیل و به حتما استفاده کنید.
...
اردک شکم پر
راحله
۲۰

اردک شکم پر

۱۵ بهمن ۹۶
🔰 طرز تهیه اردک شکم پر گیلانی


مرغ، اردک، مرغابی و ماهی شکم پر از غذاهای مرسوم و مورد علاقه شمالی ها است که در مراسم و میهمانی های شمال زیاد دیده می شود. سبزی های محلی که در این غذا استفاده می شود، در استان های مختلف شمالی متفاوت بوده و گاهی یک سبزی در هر استان به یک نام خوانده می شود. سبزی محلی و معطری که در استان گیلان به بسیاری از غذا ها و چاشنی ها اضافه می شود، چوچاق است که در مرغ و ماهی شکم پر هم استفاده می شود. در مرغ و ماهی شکم پر معمولا از ترکیبی از طعم های ترش و شیرین استفاده می شود.
برای طعم ترشی از رب انار یا آلوچه، زرشک و آب انار و برای طعم شیرینی از کشمش یا رب انار یا آلوچه شیرین استفاده می شود.
این غذا بسته به ذائقه افراد می تواند ترش، شیرین یا ملس باشد.


❇️ مواد لازم برای 6 نفر:

🔹اردک متوسط / 1 عدد
🔹سیر / 6 حبه
🔹سبزی معطر (چوچاق)، گشنیز و جعفری / 250 گرم
🔹گردوی سابیده / 300 گرم
🔹رب انار / 2 قاشق غذاخوری
🔹آلوی بخارا / 100 گرم
🔹زرشک / 100 گرم
🔹کشمش / 100 گرم
🔹ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه و گلپر) / به میزان لازم
🔹زعفران / به میزان لازم
🔹کره یا روغن / به میزان لازم


❇️ طرز تهیه:

ابتدا داخل شکم اردک را تمیز کرده و شسته و آن را کنار می گذاریم. سیر رنده شده، گردوی سابیده، سبزی خرد شده و سایر مواد را مخلوط کرده و داخل شکم اردک را با آن پر می کنیم و شکم اردک را می دوزیم. سپس سطح خارجی اردک را زعفران دم کرده مالیده و اردک را در کره یا روغن کمی سرخ کرده و با یک لیوان آب و زعفران به مدت حداقل یک ساعت و نیم در قابلمه یا فر می پزیم. برای امتحان اینکه اردک پخته است یا نه می توانیم یک چنگال را در ران اردک که دیرتر می پزد فرو کنیم و نرم بودن آن را امتحان نماییم. این غذا را می توان با برنج یا نان سرو کرد
...
نان اردک
راحله
۱۲

نان اردک

۱۰ بهمن ۹۶
یه عصرونه عالی روش پودر قند ریختم
...
تیتاب حانگی
راحله
۱۱

تیتاب حانگی

۱۳ دی ۹۶