Eli
Eli

دستور پختی یافت نشد

شله زرد قالبی
Eli
۷

شله زرد قالبی

۲۵ فروردین ۹۹
مواد لازم : برنج نیم دانه 2 پیمانه.، شکر 4 پیمانه.، آب :12 لیوان کره گیاهی 50 گرم گلاب 1 استکان.،. پودر دارچین مقداری خلال باداممیزان لازم.،. خلال پسته میزان لازم زعفران به مقدار لازم ،. روغن به مقدار لازم، پودر ژلاتین 1 قاشق غذاخوری

 
طرزتهیه :
ابتدا باید برنج را شسته و به مدت 12 الی 24 ساعت از شب قبل با 12 الی 13 لیوان آب خیس کنید و موقع پخت در ظرف مناسب با حرارت نسبتا زیاد قرار میدهیم و در قابلمه را نیمه بسته قرار میدهیم تا آب برنج بجوش آید. در این مرحله نباید اصلا برنج را هم بزنید در این مرحله میتوانید زعفران را آب کنید و خلال بادام را با یک استکان گلابی که داشتیم خیس میکنیم تا عطر بادام چند برابرشودوقتی برنج شکفته شد و آب را در خود جذب کرد حرارت را کم کنید و در این مرحله باید برنج را هم بزنید.نکته مهم و قابل توجه در این مرحله این است که نباید دیگر به برنجتان آب اضافه کنید چون این کار باعث می شود شله زرد آماده شده شما موقع خوردن و قاشق زدن آب بیندازد.

وقتی برنجتان کاملا شفته شد و به اصطلاح وا رفت باید شکرتان را اضافه کنید و هم بزنید و اصلا نگران نباشید که برنجتان در حال سفت شدن بود چون با اضافه کردن شکر برنج دوباره شل می شود و به هیچ وجه آب به برنجتان اضافه نکنید و همین طور مدام به مدت یک ربع هم بزنید تا ته نگیرد .
بعد از اینکه این زمان طی شد میتوانید خلال بادام و گلابتان را که در هم مخلوط بودند را به مواد شعله زردتان اضافه کنید و به مدت 5 الی 10 دقیقه اجازه دهید با بقیه مواد بپزد و آرام هم بزنید بعد از این مرحله زعفران دم کشیده شده تان را بریزید و به مدت 10 دقیقه ای هم بزنید.
باید اندازه زعفران تان طوری باشد که شعله زردتان رنگ نارنجی بگیرد بعد از این مرحله کره را اضافه میکنیم و هم میزنیم و بعد برای اینکه شعله زردتان شفاف شود از مقدار روغن مایع گفته شده استفاده میکنیم بعد از 5 تا 10 دقیقه جوشیدن کره با بقیه مواد در ظرف را میگذاریم تا کاملا دم بکشد. برای قالبی در اومدن شله زرد 1 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را به 2 قاشق آب به روش بنماری آب کرده و در آخر به شله زرد اضافه کرد و هم زده کف قالب را کمی چرب کرده بعد در ظرف و یا قالب ریخته بمدت 6 الی 7 ساعت یخچال میگذاریم و بعد در ظرف سرو قالب را برمی‌گردانم و به دلخواه تزیین میکنیم. نوش جان.
(نکته مهمی که لازم است در مقدار پیمانه شعله زرد بدانید این است که هر اندازه پیمانه ای که انتخاب میکنید باید با همان پیمانه آب و شکر به نسبت چند برابر برای شعله زرد استفاده کنید. یعنی اگر یک پیمانه برنج میگیرید باید با همان پیمانه 2 لیوان شکر و 6 لیوان آب استفاده کنید. این نسبت در مورد درست کردن شعله زرد متداول است.)
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 8 نفر مناسب میباشد .:
...
بادمجان شکم پر
Eli
۱۸
میلک شیک شکلاتی
Eli
۹

میلک شیک شکلاتی

۱۱ آبان ۹۷
ماکارونی با پنیر پیتزا
Eli
۹
با کمک همسرم جاتون خالی
...
بورک گوشت
Eli
۳۴

بورک گوشت

۳ آبان ۹۷
خیلی خوشمزه شد به شما هم پیشنهاد میکنم درست کنید
...