حاتمی
حاتمی

دستور پختی یافت نشد

آلبالو پلو
حاتمی
۱۲

آلبالو پلو

۲۳ دی ۰۱
مواد لازم:
پیاز ۱ عدد

برنج ۴ پیمانه

شکر ۲۰۰ گرم

آلبالوی تازه ۵۰۰ گرم

روغن مایع به اندازه کافی

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم

نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

طرز تهیه:
ابتدا آلبالو ها را تمیز می شوییم و هسته های آن ها بیرون می آوریم و در قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا کمی غلیظ شود و بعد شکر را به آن می افزاییم و صبر می کنیم تا ۱۰ دقیقه بجوشد و بعد از روی حرارت بر می داریم و از یک صافی آلبالو ها را رد می کنیم و آب آن را مجددا می گذاریم روی حرارت تا غلیظ تر شود و برای شربت از آن استفاده کنیم.

سپس پیاز را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و رنده ریز می کنیم و آب آن را خوب می گیریم و به گوشت چرخ کرده می افزاییم و کمی نمک،فلفل سیاه و زرد چوبه بوی گوشت و پیاز می ریزیم و خوب آن ها را ورز می دهیم تا ادویه ها به خورد گوشت برود و کمی از مواد گوشت بر می داریم و بشکل کوفته قلقلی به آن شکل می دهیم (شبیه یک دایره) تمام مواد را به همین صورت آماده می کنیم.
مرحله سوم: سرخ کردن گوشت قلقلی

تابه ای را روی حرارت می گذاریم و کمی روغن داخل آن می ریزیم تا داغ شود و کوفته ها را در آن قرار می دهیم تا سرخ شوند.کوفته ها را در روغن می چرخانیم تا همه طرف آن ها سرخ شود. پس از سرخ شدن کوفته ها آن ها را کنار می گذاریم.

در قابلمه ای آب می ریزیم و کمی نمک روی ان می ریزیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب بجوش بیاید و زمانیکه آب جوش امد برنج را می شوییم و داخل آب در حال جوش می ریزیم ابتدا که برنج را اضافه می کنیم آب از جوش می افتد مجددا اما به جوش می آید. برنج را یک هم می زنیم و دیگر به آن دست نمی زنیم تا ۵ دقیقه بعد مقداری از برنج را از آب بیرون می آوریم و زیر دندان تست می کنیم اگر اطراف برنج نرم بود ولی مغز آن سفت بود زمان آب کشیدن برنج است.قابلمه برنج را از روی شعله بر می داریم و برنج را در آبکش می ریزیم و کمی آب سرد روی ان می گیریم. قابلمه ای که برای پخت آلبالو پلو انتخاب کرده ایم را روی حرارت می گذاریم و کف آن روغن می ریزیم و اگر تمایل داشتید کف آن نان لواش یا سیب زمینی حلقه شده یا هر چیز دیگری برای ته دیگ می چینیم

کمی از برنج را کف قابلمه می ریزیم و کمی از کوفته ها و آلبالو رری ان می ریزیم و مجددا لایه بعدی برنج و کوفه و آلبالو می ریزیم تا موادمان تمام شود و نصف لیوان از شربت آلبالو و ۱ قاشق غذاخوری روغن روی برنج می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را ابتدا زیاد می کنیم تا داخل قابلمه بخار بپیچد و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا آلبالو پلو پخته شود. آلبالو پلو آماده شده را در دیس می کشیم و با آلبالو و کوفته آن را تزئین می کنیم.نوش جان
#آلبالو_پلو#آموزش#غذا
...
مافین آلبالو
حاتمی
۱۴

مافین آلبالو

۱۹ دی ۰۱
مواد لازم :
آرد قنادی ۲۸۰ گرم

بیکینگ پودر ۱.۵ ق چای خوری

شکر ۱۱۰ گرم

نمک ۱/۸ ق چای خوری

تخم مرغ ۲ عدد

وانیل ۱/۴ ق چای خوری

کره ذوب شده ۸۵ گرم

شیر ۲۵۰ گرم

آلبالو بدون هسته ۱۰۰ گرم

خلال پسته به مقدار لازم

طرز تهیه :

مرحله اول آماده سازی :

ابتدا باید همه مواد را در دمای محیط قرار دهید تا هم دما شوند سپس به کمک یک ترازو آشپزی مواد را اندازه گیری کنید و کنار قرار دهید. مواد خشک شامل آرد و بیکینگ پودر و نمک را باهم مخلوط و سه بار الک کنید و بعد شکر را داخل یک کاسه ریخته و خوب هم بزنید. فر را با دمای ۱۸۰ روشن کنید تا گرم شود.

مرحله دوم هم زدن تخم مرغ :

تخم مرغ ها را شکسته به همراه وانیل داخل کاسه ریخته و با همزن دستی یا برقی بزنید تا کرمی رنگ و کشدار شود. سپس شیر و کره ذوب شده را به مواد اضافه کنید و با افزودن هر کدام ۱ دقیقه دیگر هم بزنید تا مواد یکدست شود.

مرحله سوم تهیه مایع مافین آلبالو:

حالا باید وسط کاسه مواد خشک را باز کنید و تخم مرغ هم زدن را داخل کاسه ریخته و با همزن دستی مواد را هم بزنید تا مواد یکدست شود و اصلا نباید گلوله ی داخل آن باشد. سپس مواد را داخل یک قیف بریزید تا بهتر بتوانید داخل قالب ها بریزید.

مرحله چهارم پخت مافین آلبالو:

در ادامه باید یک لایه نازک از مواد مافین را داخل قالب مافین که از قبل کپسول مخصوص قرار دادید بریزید و روی مواد آلبالو به مقدار دلخواه قرار دهید و مجدد روی آلبالو ها از مواد مافین بریزید به طوری که باید ۲/۳ قالب مافین از مواد پر باشد وگرنه بعد از پخت از ظرف بیرون می ریزید. قالب مافین را در فر از قبل گرم شده به مدت ۲۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ قرار دهید تا مافین آلبالو پخته شود.
نوش جان
...
خورشت داوود پاشا
حاتمی
۱۴
مواد لازم:

گوشت چرخ کرده ۶۰۰ گرم

پیاز متوسط ۲ عدد

رب انار ۲ قاشق غذاخوری

پودر نعناع خشک ۱ قاشق سوپخوری

روغن مایع به اندازه کافی

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت

طرز تهیه:

ابتدا باید گوشت های قلقلی را درست کنید ، برای این منظور یکی از پیازها را با رنده ریز رنده کنید و داخل یک کاسه جادار بریزید. در ادامه گوشت چرخ کرده را هم به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید.
مواد را مانند مایه کباب کوبیده به خوبی ورز دهید تا منسجم و یکدست شود. پس از اینکه مخلوط پیاز و گوشت منسجم شد آنرا به کوفته های قلقلی کوچک به اندازه گردو تبدیل کنید. پس از اینکه تمام گوشت را به کوفته قلقلی تبدیل کردید آنرا به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید.

در ادامه پیاز باقیمانده را به صورت نگینی ریز خرد کنید ، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز را اضافه کنید و تفت دهید تا کمی نرم و شفاف شود.

پس از اینکه پیاز شفاف شد مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند. در مرحله بعدی نعناع خشک را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نعناع خشک نرم شود سپس کوفته های قلقلی را اضافه کنید.
کوفته های قلقلی را به خوبی و با دقت سرخ کنید به طوریکه تمام قسمت های کوفته ها سرخ شود. پس از اینکه کوفته های قلقلی را سرخ کردید رب انار را در یک یا دو لیوان آب جوش بریزید و خوب مخلوط کنید تا رقیق شود سپس به قابلمه اضافه کنید.

مواد را به خوبی تفت دهید تا رب انار به خورد کوفته های قلقلی برود ، سپس درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید آب اضافی خورش با حرارت ملایم تبخیر شود و خورش روغن بیندازد. در این مرحله طعم خورش را بچشید و در صورت نیاز مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

پس از اینکه خورش آماده شد آنرا به همراه برنج سرو کنید. توجه داشته باشید که خورش داوود پاشا به صورت ملس سرو می شود. در صورتی که رب انار شما ترش است می توانید با اضافه کردن مقداری شکر طعم خورش را به تعادل برسانید.

نوش جان
...
کیک موز ?
حاتمی
۹

کیک موز ?

۱۶ دی ۰۱
مواد لازم:
تخم مرغ : ۳ عدد
شکر : ۱ لیوان
وانیل : ۱/۲ قاشق چایخوری
شیر : ۱/۲ لیوان
روغن مایع : ۱/۲ لیوان
موز : ۲ عدد
گردوی خرد شده : ۱ فنجان
شکلات چیپسی : ۱/۲ فنجان
آرد : ۲ لیوان
بیکینگ پودر : ۲ قاشق مربا خوری
پودر دارچین : ۱ قاشق غذا خوری
طرز تهیه :
برای تهیه کیک موز خوشمزه با گردو و دارچین ابتدا فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم و اجازه می دهیم به طور کامل گرم شود. در ادامه قالب مورد نظرمان را با کاغذ روغنی یا روغن جداکننده پوشش می دهیم

مرحله دوم
در این مرحله آرد را به همراه پودر دارچین و بکینگ پودر داخل یک کاسه با هم ترکیب می کنیم. در ادامه ترکیب مواد را سه مرتبه الک می کنیم تا یکدست شوند، سپس کنار می گذاریم. در ادامه تخم مرغ را به همراه شکر و وانیل داخل یک کاسه مناسب می ریزیم.


مرحله سوم
حالا با دور تند همزن مواد را به مدت ۵ تا ۷ دقیقه مخلوط می کنیم تا بافت شان حجیم و رنگ شان روشن شود. در ادامه روغن و شیر را به ترتیب به مواد اضافه کرده و هر کدام را به مدت ۳۰ ثانیه با دور کند همزن مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم
در این مرحله موزها را پوست می گیریم، سپس با پشت چنگال به طور کامل له می کنیم تا یکدست شوند. در ادامه موز له شده را به مایه کیک اضافه کرده و با دور کند همزن مخلوط می کنیم تا با دیگر مواد ترکیب شود.


مرحله پنجم
حالا مغز گردو را به همراه شکلات چیپسی اضافه کرده و کمی مخلوط می کنیم تا به صورت یکدست در مایه کیک پخش شوند. در ادامه ترکیب آرد را در سه مرحله به کاسه اضافه کرده و با لیسک مخلوط می کنیم تا مایه کیک یکدست شود.


مرحله ششم
در این مرحله مایه کیک را درون قالب می ریزیم، سپس در طبقه وسط فر قرار می دهیم تا کیک به مدت ۴۵ تا ۵۵ دقیقه بپزد. در پایان کیک را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم خنک شود، سپس از قالب خارج کرده و به صورت دلخواه برش می زنیم.
...