روزه با طعم سلامت و اصول صحیح روزه داری
روزه با طعم سلامت و اصول صحیح روزه داری

چند اصل قطعی و غیرقابل تغییر در باره روزه‌داری صحیح وجود دارد، از جمله این که افراد روزه‌دار باید سه وعده غذایی یعنی سحری، افطاری سبک و شام کم‌حجم را در برنامه غذایی خود حتما داشته باشند. در غیر این صورت در نیمه ماه یا بعد از ماه رمضان دچار مشکلات متعدد مثل بیماری‌های گوارشی، عوارض ناشی از کم‌آبی بدن، افت قند خون، سردردهای مداوم و... خواهند شد.

پیشگیری از یبوست روزه داران

برای پیشگیری از یبوست، مصرف مایعات کافی بویژه آب،‌ آبمیوه‌های طبیعی، آلو، انجیر و روغن زیتون همراه سالاد کاهو در وعده سحر و افطار توصیه می‌شود.

احساس سبکی بعداز افطار

بعد از صرف افطاری نباید احساس سنگینی داشته باشید و فقط باید ضعف بدنی و تشنگی‌تان برطرف شود. به‌عنوان مثال، استفاده از آب جوش، چای کمرنگ، شیر گرم و شربت عسل گرم به‌عنوان نوشیدنی، گزینه‌های مناسبی هستند.

شام چه بخوریم

حدود یک تا دو ساعت پس از افطار اولیه، می‌توان مقداری نان سبوس‌دار با کمی پنیر و گردو یا سبزی یا هندوانه مصرف کرد. البته باید مراقب باشید دچار پرخوری نشوید. همچنین در این وعده غذایی نباید سراغ غذاهای سنگین و دیرهضم بروید، چون هم باعث ایجاد مشکلات شدید گوارشی می‌شوند و هم با افزایش وزن قابل توجهی پس از پایان ماه مبارک رمضان روبه‌رو خواهید شد.

سحری چه بخوریم

به گفته دکتر رمضانی، در ماه رمضان، وعده سحری بسیار بااهمیت است. در واقع سحری معادل صبحانه عادی افراد است؛ یعنی مصرف یک غذای بسیار سبک. بنابراین در این وعده نباید پرخوری کرد. اگر غذایی که در وعده سحری استفاده می‌کنید زود هضم شود خیلی زود احساس گرسنگی خواهید کرد؛

چقدر آب بنوشیم

یکی از اشتباهات بارز افراد در ماه رمضان، مصرف زیاد آب و سایر مایعات در فاصله افطار تا سحر است. یادتان باشد بدن آب مورد نیاز خود را از تمام مواد غذایی جذب می‌کند و برخلاف برخی حیوانات، ما سیستم ذخیره آب نداریم.

اگر رفلاکس دارید

باید توجه داشته باشید افراد مبتلا به رفلاکس در صورتی که زیر نظر پزشکشان در وعده افطار و سحر دارو مصرف کنند و دست به پرخوری نزنند مشکلی برای روزه‌گرفتن ندارند، مگر این که مشکل به حدی حاد باشد که متخصص آنها را از روزه منع کند.

رفع بوی بد دهان

بوی نامطبوع دهان معمولا حاصل تخمیر مواد باقیمانده غذایی و قندهایی است که در دهان و روی زبان باقی می‌مانند. در واقع وقتی شب، قبل از خواب مسواک نمی‌زنیم این میکروارگانیسم‌ها فرصت پیدا می‌کنند تخمیر را آغاز کنند. به همین دلیل صبح قبل از خواب دهانمان بوی نامطبوعی می‌دهد.

با سردرد روزه داری چه کنیم

دکتر علیرضا صدق هدایت، متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: یکی از مشکلات شایع‌ بسیاری از روزه‌داران در ماه رمضان سردرد بویژه بعد از افطار و صبح‌ها هنگام بیدار شدن از خواب است که علت 90 درصد این سردردها گرسنگی و تشنگی طولانی‌مدت است.
مثلا اگر عادت به نوشیدن روزانه چند فنجان چای دارید کم‌کم مقدار چای مصرفی‌تان را کم کنید تا هنگام روزه‌داری به دلیل کمبود کافئین دچار سردرد نشوید. همچنین به مرور زمان حجم غذایتان را کاهش دهید تا با کوچک شدن حجم معده از شدت گرسنگی‌تان کاسته شود.