عکس مرغ بریانی در فر

مرغ بریانی در فر

۲۰ بهمن ۰۰
مواد لازم:

مرغ درسته یا جوجه: 1 عدد 1 کیلویی
زعفران دم کرده: 2/3 استکان
آبلیمو: 2/3 استکان
کره آب شده : 40 گرم
سیر: 2-3 حبه
گوجه فرنگی: 1 عدد متوسط
فلفل دلمه ای: 1 متوسط
فلفل سیاه: کمی
نمک: به مقدار لازم
طرز تهیه :
ابتدا فر را با حداکثر دما روشن کنید تا کاملا داغ شود.مرغ را بشوئید، شکمشو خالی و تمیز کنید، 15 دقیقه تو آب نسبتا گرم قرار بدید تا خونابه ها کاملا خارج شود، بعد گردن و قسمت اضافی سر بال مرغ را با قیچی بچینید. 1 استکان زعفران، ادویه و آبلیمو را با هم مخلوط کنید تا سس یکدستی حاصل شود .مرغ را از آب در بیاورید و داخل سبد بگذارید تا کاملا خشک شود.
تمام سطح مرغ و داخل شکمو با نمک آغشته نید، بعد با قلمو سطح و شکم مرغ را با سس آبلیمو و زعفرون بپوشانید. این کار را چند بار تکرار کنید تا رنگ و بوی مرغ کاملا عوض شود.
حالا 10 دقیقه داخل یخچال بگذارید و در این مدت چندینبار از سس آبلیمو روی تمام سطح مرغ و داخل شکمس بریزید.
گوجه را به دو نیم تقسیم کنید و فلفل دلمه ای و سیر را به قطعات درشت خرد کنید .وقتی مرغ کاملا مزه دار شد و رنگش تغییر کرد از یخچال خارج کنید، سرو ته کنید تا چیزی از سس داخل شکم آن باقی نماند و موجب تلخی آن نشود .داخل شکم مرغ را با گوجه و مقداری از سیر و فلفل دلمه ای پر کنید .وقتی پای مرغ ثابت شد، دو تکه فویل دور قسمت های انتهای پای مرغ بپیچید تا در اثر حرارت مستقیم نسوزند.
دوباره مقداری سس آبلیمو روی تمام سطح مرغ بریزید و مرغ را به سیخ جوجه گردان دستگاه فر بکشید و داخل محل مخصوص قرار دهید .شعله گریل را روشن کنید و سیخ را در حالت گردان تنظیم کنید .
هر 15 دقیقه یکبار، با قلموی آشپزخانه سطح روی مرغ را با مخلوط کره ذوب شده و 1 قاشق غذا خوری زعفران دم شده پوشش دهید تا هم خشک نشود و هم کاملا طعم دار و ترد شود .
1.40 دقیقه زمان برد... که این زمان بسته به نوع مرغ میتواند کمتر یا بیشتر باشد. میتوانید با فرو کردن چنگال یا نوک کارد داخل گوشت مرغ از پختن آن مطمئن شوید.
بعد به آرامی مرغ را از داخل سیخ خارج کنید، نخ دور آن و فویل ها را جدا کنید و در ظرف مناسب سرو کنید.


#مرغ #مرغ_بریان #مرغ_کنتاکی
...
نظرات