اب أزگیل(اب کونوس)

۵۹۳ لایک
۱۲۹ نظر
اَزگیل (نام علمی: Mespilus germanica) که درزبان گیلکی به آن کونوس, کُنوس می‌گویند، و درزبان مازندرانی به آن کِنِس و کندس می‌گویند، نام درخت و میوه‌ای است از خانواده گلسرخیان از سرده ازگیل (سرده)، هم خانواده با سیب، گلابی،به، زالزالک و گلابی وحشی.

میوه ازگیل بسیار سخت و اسیدی است و تا زمانی که خوب رسیده نشود قابل خوردن نیست. گوشت ازگیل پس از رسیدن از رنگ سفید به قهوه‌ای تغییر می‌یابد و کاملاً نرم و شیرین می‌شود و مردم به آن خرمای گیلان نیز می‌گویند. ازگیل را به صورت خام به عنوان میوه‌ای لذیذ، مطبوع و تقویت‌کننده مصرف می‌کنند. از ازگیل جهت تهیه شربت و کنسرو ازگیل نیز استفاده می‌شود.
ازگیل در مکانی سایه روشن در جنگل‌های آفتاب‌گیر رشد می‌کند و خاک مرطوب، سبک و شنی با خاک برگ یا خاک سنگین رسی و به خوبی زهکشی شده برای کشت آن مناسب است

ازگیل سرشار از ویتامین‌های «ب» و «ث» است. خواص دارویی ازگیل نیز از روزگاران بسیار دور مورد توجه بوده. بقراط ازگیل را برای مبتلایان به ترشی معده و مدفوع سوزان و عوارض تب نافع می‌پنداشت. ازگیل برای فشار خون و چربی خون و قند خون مفید است. درمان آبسه دهان و گلو با جوشانده برگ ازگیل -درمان آنژین با جوشانده برگ آن -درمان برفک با برگ آن-منظم کردن قاعدگی -درمان سالک با جوشانده برگ -درمان اسهال بچه‌ها با جوشانده برگ -منظم‌کننده کار روده‌ها -جوشاندهٔ برگ ازگیل ورم گلو و ناراحتیهای حلق را از میان می‌برد. هم‌چنین به‌طور سنتی در گیلان و قزوین از «آب کونوس» برای درمان دهان درد استفاده می‌شده‌است.در درمان اسهال ساده-خونریزی داخلی -ورم روده-زخم دهان -تورم مخاط گلو با غرغره (پزشکی) کردن آب برگ درخت ازگیل سودمند است.

آب کونوس شب یلدا پای ثابت سفره های یلدای گیلانی هاست.


یکی از خوردنیهای خوشمزه شمالی ها در شب های زمستان خوردن اَزگیل آب انداخته است که هم خوردنش و هم درست کردنش در بین مردم شمال در حال فراموشیه که اتفاقا هم خیلی خوشمزه است و هم درست کردنش خیلی ساده و آسان.

کافیه که شما اَزگیل خام ” پخته نه ” را بعد از شستن در یک ظرف شیشه ای در دار ریخته ” ظرف پلاستیکی رو من سفارش نمی کنم ” و بعد روی آن اَزگیل آب بریزید و اندکی سرکه تا ظرف شما پر از آب شود و بعد درب آن ظرف شیشه ای را به مدت یک هفته بسته و بعد از یک هفته اگر دیدید که آب اَزگیل داخل ظرف کم شده،دوباره آب ریخته تا پر شده و درب را ببنید تا هفته دیگر.

معمولا اَزگیل تو این دو هفته باید قابل خوردن باشه،مگر اینکه از نوع جنس بدش باشه که اگر شما چند ماه هم در آب بذاریش،آب به خودش نمی گیره.

داخل آب اَزگیل ” دو هفته تمام شد ” کمی نمک ریخته تا خوشمزه تر شود و شما یک روز پس از ریختن نمک می توانید نوش جان کنید.

این شور پس از حدود 15 روز الی یک ماه اماده است که علامت مشخصه ان ایجاد حباب هایی در سطح اب است.
همچنین ازگیل ها شل و نرم میشوند.
موقع سرو با مقداری گل پر میل نمایید.


میوه های ازگیل را موقعی كه هنوز سفت و نارس اند می چینند و مانند خیارشور درون ظرف های بزرگ یا کوچک می ریزند و سپس ظرف را از آب و اندكی نمك پر می كنند و آن را در جایی خنك نگه می دارند. این فرآورده كه «آب كنوس » نامیده می شود به همراه نمک و گلپر با لذت فراوان در زمستان خورده می شود.
از آب ترش "آب کونوس" نیز برای تهیه ی کاهو سکنجبین استفاده می کنند

نکات:

-حتما از اب جوشیده و سرد شده برای ریختن روی ازگیل ها استفاده کنین.

-میوه ی ازگیل سفت و نارس رو خوب بشورین و کاملا خشک کنین.
داخل ظرف قرار بدین.روی اون رو با آب جوشیده و سرد شده پر کنید.

-در صورت دلخواه یک ق غ سرکه هم اضافه کنید.با این کار زودتر اماده میشه

-از ظرف با در کیپ و محکم استفاده کنین تا هوا نکشه
-اگر نمک رو همون ابتدا اضافه کنین ازگیل ها سفت شده و دیرتر میرسن و وقتی برسن هم ترک میخورن.بهتره یک هفته بعد نمک رو اضافه کنیم.
💟💟💟💟💟💟
-بعد از دو هفته در ظرف رو باز کنین و یکی از ازگیل ها رو تست کنین
در صورتی که نرم شده باشه آماده ست
میزان نمک رو اندازه کنین
در صورتی که به نمک بیشتر نیاز داره نمک بزنید و در اون رو ببندین
روز بعد نوش جان بفرمایید
-میزان نمک در اب کنوس از سایر شور ها کمتر است.
به این صورت که برای یک کیلوگرم ازگیل به نصف قاشق غذاخوری نمک نیز داریم.

امید وارم خوشتون بیاد😍
این ازگیل هام برای باغ مامانم هست😍
در پناه خدا
بگید خا😆😨😂بقول سارا 😂😅

نظرات

😍تـــ🎂ـولــــدت مــ💛ــبارک مهـــ🌻ـــربــــونم😍
😌انشـالله بـه همــــ😊ــــه آرزوهــ😻ــات برسـ💚ـی😇
😍😉تـــــ😍ـــو لایــ😌ـق بهتــــ🌟ــریـنــــایــــی😉😍
🎊🎈🎉🎁💙🎊🎈🎉🎁💙🎊🎈🎉🎁💙🎊🎈🎉🎁💙🎊🎈🎉🎁💙🎊🎈🎉🎁💙🎊🎈🎉🎁💙🎊🎈🎉🎁💙🎊🎈
👌👌👌👌👌خوشمزس
خوب عزیزم این حساسیته باید ببینی جدیدا چی خورده دارو یا غذای جدید در ضمن یکم خاک شیر هم بهش بدی خوبه چون تب داشته
نگران نباش😘
مشاهده سایر نظرات