۷ دلیل برای خوردن شکلات تلخ
۷ دلیل برای خوردن شکلات تلخ

کاکائوی تلخ به دلیل داشتن میزان بیشتری کاکائو نسبت به کاکائوی معمولی، حاوی پلی فنول ها؛ آنتی اکسیدان های بسیار قوی است. ترکیبات فلاونوئیدی موجود در کاکائو باعث از بین بردن رادیکال های آزاد موجود در جریان خون شده و از بروز سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی و تصلب شرایین جلوگیری می کند. هفت دلیل مهم وجود دارد که نشان می دهد باید شکلات تلخ را در سبد تغذیه خود بگنجانیم :

1 - سلامت قلب

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد محصولات حاوی کاکائو به ویژه شکلات تیره برای قلب مفید است. افرادی که این نوع شکلات را مصرف می کنند، دارای سیستم قلبی عروقی سالم، گردش خون بهتر، فشار خون پایین و کاهش سطح کلسترول هستند.

2 - افزایش گردش خون

شواهد نشان می دهد که خوردن شکلات تیره در افرادی که دچار بیماری عروق محیطی هستند، سبب بهبود حرکت می شود. این بیماری سبب کاهش جریان خون به دست و پا می شود بنابراین بیماران اغلب دچار گرفتگی های دردناک شده و با ورزش کردن هم مشکل دارند، حتی هنگام راه رفتن .

3 - کاهش فشار خون

اگر فشار خون شما همچنان میل به افزایش دارد، خبر خوب این است که خوردن شکلات تیره منجر به کاهش سطح فشار خون خواهد شد. طبق مطالعات فشار خون سیستولیک مردمی که روزانه ۶ گرم شکلات تیره مصرف می کنند نسبت به کسانی که شکلات سفید را در برنامه غذایی خود دارند، به مراتب پایین تر است. به علاوه این شکلات خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

4 - کاهش خطر سکته مغزی

بنا به اعلام محققان فنلاندی خوردن شکلات تیره خطر ابتلا به سکته مغزی را نیز کاهش می دهد به ویژه در کسانی که مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی هستند.

5 - کاهش سطح کلسترول

اگر شما در حال تلاش برای کنترل سطح کلسترول خود هستید، باید گفت مطالعات نشان داده با مصرف شکلات تیره می توانید به هدف خود برسید.

6 - مقابله با اثرات پیری

کاکائو در واقع یکی از مواد غذایی سرشار از فلاونوئید و به ویژه آنتی اکسیدان کاتچین است. این آنتی اکسیدان به داشتن بدنی جوان تر و پویاتر کمک می کند. البته باید توجه کرد که فلاونوئید موجود در شکلات شیری یا شکلات سفید که مقدار کاکائوی آن کم است، بسیار کم یا حتی نزدیک به صفر است.

7 - ضد افسردگی طبیعی

شکلات تیره به علت وجود ماده معدنی منیزیوم برای تقویت روحیه بسیار عالی است و مانند یک ضد افسردگی طبیعی عمل می کند.