به این 8 دلیل بادام مصرف کنید
به این 8 دلیل بادام مصرف کنید

روغن موجود در بادام، که هنگام جویدن در دهان از آن خارج می‌شود، دیواره معده را می‌پوشاند و مانند یک لایه محافظ از سوزش معده جلوگیری می‌کند. درواقع ماده چرب موجود در بادام، اسید معده را جذب می‌کند.
اغلب گفته می‌شود که بادام، چرب و مقداری شور است ولی با این حال، بادام دارای خواص زیادی است، برای قلب، معده و حرکت غذا در طول مسیر گوارش مفید است و همچنین حاوی اکسیدان است.

1 ) تنظیم میزان کلسترول

در یک تحقیق، تعدادی از بیمارانی که کلسترول خون آنها بالا بود، به مدت چهار هفته به‌طور روزانه بادام مصرف کردند و نتایج نشان داد که مصرف بادام به‌طور روزانه باعث کاهش میزان کلسترول خون می‌شود.

2 ) جلوگیری از سوزش معده

روغن موجود در بادام، که هنگام جویدن در دهان از آن خارج می‌شود، دیواره معده را می‌پوشاند و مانند یک لایه محافظ از سوزش معده جلوگیری می‌کند. درواقع ماده چرب موجود در بادام، اسید معده را جذب می‌کند.

3 ) ضد فشارخون

مصرف روزانه بادام باعث تنظیم فشار خون می‌شود. بادام حاوی پتاسیم است که باعث دفع نمک اضافه موجود در خون می‌شود. البته این عملکرد در صورتی است که بادام بدون نمک و چاشنی‌های طعم‌دهنده باشد، در غیر این صورت نتیجه برعکس خواهید گرفت.

4 ) بهبود گوارش

بادام به خاطر غنی بودن از فیبر، برای تسهیل عبور غذا در روده نیز مفید است. به‌طور کلی دو نوع فیبر وجود دارد که هر دو نوع آن در بادام وجود دارد. نوع اول فیبرهای "حل‌شونده" هستند که در بادام وجود دارند و باعث چسبیدن مواد زاید موجود در روده به هم و کمک به دفع آنها می‌شوند.

5 ) منبع کلسیم

بادام منبع غنی از کلسیم است که برای استحکام استخوان‌ها لازم است. کلسیم ماده اصلی تشکیل‌دهنده استخوان‌ها و دندان‌ها است و برای حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است.

6 ) منبع انواع مواد معدنی و ویتامین ها

بادام علاوه بر کلسیم، حاوی سایر مواد معدنی مانند، پتاسیم،منیزیم،منگنز، فسفر و آهن، گوگرد، روی، مس،ویتامین B،ویتامین A و ویتامین E است. مواد معدنی و ویتامین‌ها علاوه بر نقشی که در فعالیت‌های زیستی بدن دارند، برای تقویت سیستم ایمنی، سیستم عصبی و بهتر گذراندن دوران نقاهت بعد از بیماری ضروری هستند.

7 ) سرشار از آنتی اکسیدان

بادام، از جمله مغزهای روغن‌دار سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد می‌شوند. رادیکال‌های آزاد باعث تسریع روند پیرشدن بدن و بروز بعضی سرطان ها هستند. به علاوه آنتی‌اکسیدان‌ها باعث حفظ سلامت قلب و عروق و نیز جلوگیری از بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون نیز هستند.

8 ) روغن بادام، مفید برای پوست

مصرف خارجی روغن بادام، برای سلامتی پوست بسیار مفید است، مثلا برای درمان اگزمای خشک، سوختگی‌های سبک و خشکی مزمن پوست. همچنین دارای خواص آبرسانی به پوست است و به خاطر داشتن ویتامین E باعث تسکین التهاب و بازگشت حالت کشسانی به پوست می‌شود.