با استفاده از خواص روغن بادام تلخ  همیشه جوان بمانید
با استفاده از خواص روغن بادام تلخ همیشه جوان بمانید

بادام یکی از آجیل‌های خوشمزه و پرطرفدار در بین ایرانی‌هاست، البته تا زمانی که اشتباها یک بادام تلخ را در دهان نگذاشته باشید! اما اگر فکر می‌کنید این بادام تلخ فاقد خاصیت است، سخت در اشتباهید. بهتر است بدانید که بادام تلخ یک آنتی‌اکسیدان طبیعی و قوی به شمار می‌رود و به همین منظور از روغن آن در موارد متعددی استفاده می‌شود.

خواص بادام تلخ

در طب سنتی یکی از مهمترین روغن‌های دارویی, روغن بادام تلخ می‌باشد که طبیعت گرم و مرطوب دارد. پنجاه درصد از روغن به دست آمده از بادام تلخ شامل سه مولفه پایه با نام‌های بنزآلدئید، آمیگدالین گلیکوزید و سیانید هیدروژن می‌باشد.

خواص بادام تلخ برای پوست :

روغن بادام تلخ یکی از گیاهان دارویی برای حفظ سلامت پوست و مو و زیبایی به شمار می‌رود. از این روغن به طور گسترده‌ای در کرم‌های مرطوب‌ کننده، کرم‌های ضد پیری، ضد آفتاب‌ها، و پاک کننده‌های پوست و مو استفاده می‌شود.
- خاصیت آبرسانی این روغن همچنین به درمان اگزما و پسوریازیس کمک می‌کند.
- روغن بادام تلخ همچنین برای درمان ترک پوست و شقاق ناشی از سرما مفید است.
- همچنین استفاده موضعی از روغن بادام تلخ رقیق شده با آب بر روی پوست و مو موجب محافظت از پوست و مو در برابر عفونت های ناشی از میکروب‌ها، حشرات و قارچ‌ها می‌شود.
- این روغن باعث افزایش رطوبت پوست شده و می‌توان از آن به عنوان یک لوسیون طبیعی استفاده کرد. بعد از اینکه صورت خود را با آب گرم شستید آن را با مقداری روغن بادام تلخ ماساژ دید.
- برای بهره‌مندی از این خواص توصیه می‌شود آن را با دیگر روغن‌های سالم مانند روغن نارگیل مخلوط کرده و سپس بر روی پوست و مو استفاده شود.

خواص بادام تلخ برای مو :

- یکی از خواص روغن بادام تلخ جلوگیری از ریزش موی سر است. اگر هر شب پوست سر را با روغن بادام تلخ ماساژ دهید، می‌توانید از طاسى سرتان جلوگیرى کنید. علاوه بر این با حداقل یک بار در ماه استفاده از این روغن به افزایش رشد مو ها نیز کمک می‌کند. در واقع روغن بادام تلخ سرشار از مواد مغذی برای فولیکول‌های مو بوده و همچنین از پوست سر در برابر اشعه‌های خطرناک UV و آلاینده‌های محیط که می‌تواند باعث ریزش مو شود، محافظت می‌کند.
- از آنجا که روغن بادام تلخ مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان داشته و همچنین دارای ترکیبات ضد التهابی است،‌ می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌های پوست سر را از بین برده و ازشوره سر جلوگیری کند.

با کمک روش زیر می‌توانید تاثیر روغن بادام تلخ بر موهایتان را افزایش دهید:

- سه قاشق غذاخوری روغن بادام تلخ
- سه قطره روغن نعناع
همچنین از روغن بادام می‌توانید برای کمک به افزایش رشد مژه و ابرو خود استفاده کنید. به این ترتیب که به مدت یک ماه هر شب قبل از خواب مقداری روغن بادام گرم را به صورت حرکات دایره‌ای بر روی ابروها ماساژ داده و صبح بشویید. همچنین با کمک یک برس مژه هر شب قبل از خواب مقداری از آن را بر روی مژه‌ها مالیده و صبح روز بعد با آب بشویید.

سایر خواص روغن بادام تلخ- درمان سردرد :

در طب سنتی از روغن بادام تلخ برای درمان سردرد استفاده می‌شود. به این منظور این روغن را با سرکه مخلوط نموده و بر پیشانى و اطراف سر بمالید. با این کار سردردهاى افراد سردمزاج کاهش می‌یابد.

کاهش دمای بدن :

از زمان‌های باستان، عناصر تلخ همیشه به عنوان داروی تب بر مورد استفاده قرار می‌گرفتند. از آنجا که عناصر تلخ دارای ترکیبات آلکالین و ماهیت سمی بودن هستند؛ این سمی بودن و تلخی بطور موثر مانع از رشد عفونت به دلیل باکتری یا ویروس‌ها در بدن می‌شود و در نتیجه دمای بالای ناشی از تب بدن کاهش می‌یابد. به همین دلیل روغن بادام تلخ در دوزهای خیلی کم به عنوان داروی تب برای تب‌های خیلی شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

- درمان سرطان :

روغن بادام تلخ حاوی ماده‌ای به نام آمیگدالین است. پژوهش‌های اخیر نشان داده است که وجود این ماده برای پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی در انواع مختلف سرطان‌ها موثر است.

- آرام بخشی :

ترکیب سمی گلیکوسید موجود در روغن بادام تلخ، بر اعصاب تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را بی‌حس کرده و دردها را تسکین می‌بخشد. به همین دلیل از این روغن برای بی‌حسی تنها باید بطور موضعی استفاده کرد. برای بی‌حسی هرگز این روغن را نخورید زیرا ممکن است کشنده باشد.

- تقویت بینایی :

گفته می‌شود چکاندن روغن بادام در چشم بینایی را تقویت می‌کند.

- تسکین درد گوش :

روغن بادام تلخ را کمی گرم کرده و سپس در گوش بچکانید. سپس مقداری پشم تمیز را نیز گرم کرده در گوش گذاشته و روی آن را ببندید. این کار به رفع درد گوش و صداهای داخل آن و به طور کلی به سلامت گوش کمک می‌کند.
- یکی دیگر از خواص روغن بادام تلخ کمک به ضد عفونی کردن و درمان زخم هاست.

تفاوت روغن بادام شیرین و روغن بادام تلخ

در طب سنتی از دو نوع روغن بادام شیرین یا روغن بادام خوراکی و روغن بادام تلخ یا روغن غیرخوراکی (این روغن برای موارد موضعی به کار برده می‌شود) نام برده می‌شود.
خواص روغن بادام تلخ نیز با خواص روغن بادام شیرین متفاوت است. روغن بادام شیرین هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی مورد استفاده قرار گرفته اما روغن بادام تلخ به خاطر اینکه سمی است، صرفا مصرف موضعی داشته و خیلی به ندرت و با ترکیب در مواد دیگر و زیر نظر متخصص ممکن است به شکل خوراکی مصرف شود. البته روغن بادام شیرین نیز در بازار به دو شکل خوراکی و غیر خوراکی عرضه می‌شود، چرا که برخی از انواع روغن بادام شیرین نیز تصفیه نشده و غیر خوراکی هستند.

توجه :با وجود اینکه بادام شیرین هیچ گونه ماده سمی ندارد اما روغن بادام تلخ حاوی تعدادی سموم کشنده است و باید با احتیاط استفاده شود. این روغن شامل ماده سمی به نام اسید هیدروسیانیک (HCN) است که می‌تواند عوارض جانبی جدی در بدن ایجاد کند. بنابراین مصرف آن برای کودکان، زنان باردار و یا افراد با شرایط خاص توصیه نمی‌شود.

منبع : مجله اینترنتی ستاره