عکس (۲۵۰) آش کشک و ترشی

(۲۵۰) آش کشک و ترشی

۳ شهریور ۹۸
آش پشت پای زندایی عزیزم که عازم حج بودن.حج همه حاجیان قبول درگاه حق ان شاالله.
طرز تهیه آش کشک شمالی:
مواد لازم :
برنج نیم دانه نصف پیمانه
لوبیا چیتی دو سوم پیمانه 
نخود ولوبیا یک پیمانه
سبزی آشی دو کیلو
ساقه اسفناج نیم کیلو
کدو سبز چند عدد 
کدو حلوایی سیصد گرم
کشک یک شیشه متوسط
دوغ چهار کیلو (تهیه شده از دوکیلو ماست)
رشته یک سوم بسته 
چغندر سه عدد متوسط
پیاز پنج عدد درشت
سیر داغ و نعنا داغ برای روی آش
(این اندازه مواد مناسب برای ده نفر )
طرز تهیه آش کشک:
در ابتدا حبوبات را از شب قبل به مدت هشت ساعت خیس داده و در طول آن دو بار آبش را عوض کنید و جدا گانه بپزید تا نرم شود و آن کنار بگذارید.
نخود باید کاملا پخته شده باشد برای اطمینان از این کار آن را جدا از بقیه حبوبات بپزید و زمان بیشتری برای پختش اختصاص دهید.
قابلمه بزرگی را برای پخت کل آش انتخاب کنید  و در داخل آن نیم دانه هایی را که از قبل خیس داده بودید را ریخته و با آب بگذارید کاملا بپزد تا له شود، بهتر است که بر روی گاز تک شعله بزرگ درست شود، چرا که شعله های بزرگ آن باعث زودتر جا افتادن آش می شود، در این فاصله تمام پیاز هارا خورد کنید و در روغن تفت سرخ تا نرم شود و رنگش تغیر کند به همراه پیاز ها می توانید چند حبه سیر ریز کنید تا طعم پیاز داغ را عوض کند .
چغندر را هم‌ نگینی درشت ریز کنید و بگذارید یکم در  آب بپزد و این آب پایانی را دور بریزید و از طرفی برنج را هم سر بزنید و اگر نرم شده است و کاملا پخت، حبوبات را به آن اضافه کنید و آب حبوبات را نیز بریزید تا طعم آنرا بگیرد و کدو حلوایی را درشت ریز کنید و به آش اضافه کنید و بعد آن کدو سبز را مربعی درشت ریز کنید و به همراه ساقه اسفناج اضافه کنید. ساقه اسفناج را خیلی ریز نکرده باشید تا درشت بودنش در آش نشان داده شود و بعد کمی جوشیدن شان سبزی های خورد شده را اضافه کنید و مراقب باشید آب مواد کم نباشد، اگر هست کمی آب اضافه کنید و در قابلمه‌ را بگذارید و بزارید بجوشد تا رنگ سبزی عوض شده و تیره تر شود.
در ظرفی دو کیلو ماست یا چهار کیلو دوغ را با آب ولرم و کشک مخلوط کنید و با همزن دستی بزنید تا کاملا یکدست شود، آن را آهسته آهسته به مواد آش اضافه کنید و لحظه ای از به هم زدن آش دست بر ندارید، دوغ خیلی شیرین و چرب نباشد که آش تان بریده بریده نشود وخیلی هم در آن آب نریزید تا غلظت خاص خودش را داشته باشد، آنقدر آش را هم بزنید تا به جوشبیاد به یک جهت آرام هم بزنید و شعله را زیاد نگه دارید، وقتی جوش آمد به غلظت آش توجه کنید اگر خیلی آب دارد بگذارید بیشتر بجوشد و مقدار رشته ای که این مرحله اضافه می کنید باید بیشتر باشد حدودا نصف بسته رشته آش، اگر غلظت خوب و مناسبی دارد رشته را به مقدار یک مشت خورد کنید و بریزید .
نعنا داغ و پیاز داغ و سیر داغ و نمک را اضافه کنید و تا جا بیافتد و به غلظت مناسب برسد، آش بعد سرد تر شدن بافتش سفت تر می شود مراقب باشید زیاد نجوشد که خیلی سفت شود.
طرز تهیه نعنا داغ  برای آش:
در ماهیتابه کوچکی روغن بگذارید تا داغ شود و در آن به مقدار دو الی سه قاشق نعنا خشک بریزید و همان لحظه زیرش را خاموش کنید و هم بزنید تا سبز و خوشرنگ شود، اگر زیاد داغ شود سیاه شده و برای تزئین روی آش مناسی نمی باشد .
طرز تهیه سیر داغ مخصوص آش کشک مازندرانی:
سیر ها را پوست کنده و رنده کنید در ماهیتابه روغن را حسابی داغ کنید و سیر را با زرد چوبه به آن اضافه کنید و بگذارید حسابی سرخ شود.
سبزی های مناسب برای آش:
تره 200گرم
جعفری 200گرم
گشنیز 200گرم
شوید  200گرم
اسفناج 200گرم
نعنا به صورت خشک
مواد اصلی این مدل آش حبوبات و کشک و دوغ و سبزیجاتش است و زمان پخت آن حدودا سه ساعت است.
تواینترتت و پاپیون هم میتونین سرچ کنین و دستورپخت هارونگاه کنین.
نوش جون😉
...
نظرات