عکس باقلوا استانبول تردوبی نهایت خوشمزه بامراحل کارلطفا ورق بزنید
/GHOGHNOOS/
۷۷
۱.۵k

باقلوا استانبول تردوبی نهایت خوشمزه بامراحل کارلطفا ورق بزنید

۲۶ شهریور ۹۹
#باقلوا_استانبولی_عارف_
مواد لازم:
آرد ......500گرم
پودر نشاسته...... 50 گرم
تخم مرغ ...... 2عدد
شیر ......200گرم
جوهر لیمو ...... 1گرم
نمک......... 2 گرم ( در صورت کم جون بودن آرد از نمک استفاده شود)
زعفران دم کرده غلیظ نصف ق چ خ
کره ..........20 گرم (جهت رومال)
روغن کره ای (44) ........ 280 گرم
مواد میانی:
گردو پودر شده ...... 100 گرم
دارچین...... 1 قاشق چایخوری
زنجبیل..... نصف قاشق چایخوری
پودرنارگیل 3قاشق غذا خوری
هل نصف ق چ خ
مواد لازم شربت:
شکر......1 کیلو
آب......نیم کیلو
جوهر لیمو...... یک پنس کمتر
طرزتهیه خمیر:
• ابتدا آرد الک شده، پودر نشاسته، جوهر لیمو و نمک (در صورت کم جون بودن آرد) را داخل کاسه همزن می ریزیم.
• وسط آن را گود کرده و تخم مرغ، زعفران و نصف شیر را اضافه می کنیم. بهتر است تمام شیر همان ابتدا اضافه نشود زیرا جذب مواد مایع به آردها متفاوت است و میزان شیر مصرفی برای آرد مورد استفاده شما ممکن است، کمتر یا بیشتر باشد.
• همزن را با دور کند روشن کرده و تا حدی که خمیر وسط کاسه ی همزن جمع شود، به همزدن ادامه می دهیم. اگر خمیر سفت بود و منسجم نشد به آن شیر اضافه می کنیم تا در انتها خمیری یکدست و منسجم داشته باشیم.
• درصورت در دسترس نبودن همزن قوی برای این خمیر، بهتر است از دستان خود کمک گرفته و با ورز دادن یا کوبیدن خمیر روی سطح کار، خمیری یکدست داشته باشید. این خمیر سنگین می باشد پس احتمال اینکه به همزن های غیرحرفه ای آسیب بزند بسیار است.
• خمیر را چانه کرده، روی آن را پوشانده و ده دقیقه در یخچال استراحت می دهیم.
• بعد از این زمان، خمیر را روی تخته کار به شکل دایره باز کرده و روغن کره ای (44) را که به شکل مربع فرم داده ایم، وسط خمیر قرار می دهیم، چهارگوشه خمیر را بسته و با وردنه از وسط خمیر به صورت ضربه ای شروع به باز کردن خمیر می کنیم.
• ابتدا پنج لایه رفته و روی خمیر را پوشانده و 20 دقیقه در یخچال استراحت می دهیم. در مجموع باید 2 بار این خمیر را باز کنیم و تا بزنیم. پس کار سختی نیست باید حتما 2 بار تا زدن تکرار شود. برای بار دوم نیز خمیر را 20 دقیقه داخل یخچال استراحت می دهیم. (نحوه ی پنج لایه رفتن به این صورت است که وقتی خمیر را باز می کنیم، از سمت چپ ( یا راست فرقی نداره) دو سوم خمیر رو روی آن برمی گردانیم و بعد یک سوم سمت مقابل رو روی خمیر برمی گردانیم).
• خمیر را به قطر نیم سانت باز کرده و به عرض 7 سانتی متر برش زده، لبه پایینی خمیر را روی میز کار کمی فشار دهید، روی آن کمی آب اسپری کرده و از مواد میانی در طول خمیر قرار داده، خمیر را تا می کنیم و کمی فشار می دهیم تا در حین پخت مواد میانی بیرون نزند.
• برشهای خمیر تا انتها به همین صورت و کیپ داخل سینی قرار می گیرد.
• سینی را به مدت 10 دقیقه داخل یخچال قرار داده تا خمیر خودش را بگیرد و راحتر برش بخورد.
• بعد از زمان ذکر شده، خمیر را برش زده و روی آن بوسیله ی قلمو کره ذوب شده زده و در فری که از قبل گرم شده، در دمای 160 تا 180 درجه سانتیگراد و به مدت 40 تا 60 دقیقه قرار می دهیم.
• بعد از خارج کردن باقلوا از فر، شربت داغ را روی باقلوای داغ بریزید. برای شیره دست و دلبازی به خرج داده و زیاد بریزید تا اندازه ای که شیره به خوبی روی با قلوا را پوشش دهد، نگران زیادی آن نباشید سریعا جذب باقلوا می شود.
🔸طرز تهیه ی شربت باقلوا:
* ابتدا شکر و آب را در قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم (حتما حرارت ملایم باشد نه اینکه غل غل بجوشد) قرار دهید، تا زمانی که شکر کاملا حل شود، تقریبا ۱۰ دقیقه .
* اگه شکر حل نشد با یک قاشق چوبی (نه قاشق فلزی) آنرا هم بزنید .
* با یک قلمو که به کمی آب آغشته کردید دور قابلمه را تمیز کنید. اگر همین شکرها بعدا داخل شربت بماند، باعث شکرک زدن می شود.
* جوهرلیمو را ریخته و بعد از یکی دو دقیقه از روی حرارت بردارید. شربت آماده است.

سنتی ومدرن https://t.me/joinchat/AAAAAFSLG4eoB-OuMIgmyw
...