عکس قورمه سبزی مامان پز

قورمه سبزی مامان پز

۲۶ مهر ۹۹
مواد لازم برای قورمه سبزی با مرغ


مواد لازم جهت تهیه #قرمه سبزی با مرغ به شرح زیر است:

سبزی قورمه (1 کیلو)

لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی (100 گرم)

سینه مرغ ( دو عدد)

لیمو عمانی ( 3 عدد)

پیاز (دو عدد)

نمک ( به مقدار لازم)

زردچوبه ( یک قاشق چای خوری)

فلفل قرمز ( نصف قاشق چای خوری)

آبلیمو (دو قاشق غذا خوری)

روغن سرخ کردنی ( به میزان لازم)

طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ

در گام اول لوبیا (قرمز یا چیتی) را در یک قابلمه می‌گذاریم تا با حرارت ملایم بپزد، البته به این نکته توجه کنید که اگر لوبیا را شب قبل در آب بخیسانید بهتر است زیرا از نفخ شکم جلوگیری می‌کند.

در گام دوم در حالی که لوبیا در حال پختن است، سبزی قورمه را کاملا بشویید و آن را ساطوری کنید. سپس سبزی‌ها را در یک تابه ریخته و با حرارت پایین کاملا تفت دهید تا اصطلاحا آب آن کشیده شود و سپس کمی روغن به آن اضافه کنید و آن را به خوبی سرخ کنید.

در گام سوم سینه مرغ را کاملاً تمیز کنید و استخوان‌ها را از آن جدا کنید و سپس با استفاده از یک چاقوی تیز آن را به برش های کوچک و مستطیلی تقسیم کنید. توجه داشته باشید که می توانید از گوشت ران مرغ به جای سینه استفاده کنید.

در گام چهارم نوبت به پیازها می‌رسد ابتدا آن‌ها را بشویید و خرد کنید و در یک قابلمه مناسب کمی روغن سرخ کردنی بریزید و پیازها را تفت دهید. سپس مقداری نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید و گوشت مرغ را به قابلمه پیازها اضافه کنید و آن‌ها را با هم سرخ کنید.

در گام پنجم سپس سبزی قورمه سرخ شده را به پیاز و مرغ‌ها اضافه کنید و آن‌ها را با هم تفت دهید و سپس لوبیا را در قابلمه بریزید. میزان آب آن به اندازه یک بند انگشت باشد، کافی است. آب را اضافه کنید سپس مقداری نمک، فلفل و ادویه‌های دلخواه را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

می‌توان به کمک چنگال چند سوراخ در لیمو عمانی ایجاد کرد و یا از وسط آن را نصف کرده و هسته های آن را جدا کرده و سپس آن را به قابلمه قورمه سبزی با مرغاضافه کرد. در این مرحله می‌توان  کمی آبلیمو نیز اضافه کرد.

سپس درب قابلمه را بگذارید و درجه حرارت اجاق گاز را ملایم کنید. یک ساعت به قورمه سبزی با مرغ وقت بدهید تا به خوبی جا بیفتد.

قورمه سبزی را با برنجی که به صورت آبکش یا دمی یا پلویی تهیه شده است، سرو کنید.

بعد از آماده شدن قورمه سبزی می‌توان آن را در کنار سالاد شیرازی، پیاز خام، ترشی، سیر ترشی، ماست، سبزی خوردن، فلفل سبز و دوغ سرو کرد.

نکاتی مهم در طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ

 اگر می‌خواهید قورمه سبزی با مرغ شما ظاهری زیباتر و مجلسی‌تر داشته باشد باید پیازها را در روغن بسیار داغ تفت دهید و همچنین برای تفت دادن سبزی قرمه باید زمان زیادی را صرف کنید. با انجام این کارهاقورمه سبزی با مرغ شما بسیار خوش‌رنگ‌تر می‌شود.

 در قورمه سبزی با مرغ می‌توانید ار لوبیا چیتی یا لوبیا چشم بلبلی به جای لوبیا قرمز استفاده کنید قورمه سبزی با مرغ به همراه لوبیا چشم بلبلی بسیار راحت‌تر تهیه می‌شود چون زمان کمتری برای پختن لوبیا لازم است (حدود یک ساعت).

 در تهیه قورمه سبزی با مرغ می‌توانید نسبت سبزی‌های قرمه را به دلخواه تغییر دهید.

اگر حس کردید که آب قورمه سبزی با مرغ شما کم است هنگام پختن آن نصف لیوان آب جوش به آن اضافه کنید.

دستور پخت قورمه سبزی با مرغ که در بالا توضیح داده شد برای چهار نفر است، در صورت کم یا زیاد شدن افراد می‌توانید نسبت‌ها را تغییر دهید
...