عکس کوفته نخودچی
Sanaz & Saman
۴۳
۱.۳k

کوفته نخودچی

۱۷ آذر ۹۹
#کوفته نخودچی

مواد لازم برای تهیه کوفته نخودچی :

آرد نخودچی: 300 گرم

گوشت چرخ کرده: 600 گرم

پیاز: 3 عدد

رب گوجه فرنگی: 3 قاشق غذا خوری

آبلیمو: 4 قاشق غذا خوری

روغن مایع: به مقدار لازم

شکر: 3 قاشق غذا خوری

نمک و فلفل: به مقدار لازم

زعفران دم کرده: به میزان لازم

دستور تهیه کوفته نخودچی :

در مرحله اول برای تهیه کوفته نخودچی، زعفران را باید دم کنید. برای این کار مقدار زعفران دلخواهتان را با کمی آب جوش در یک استکان مخلوط کنید. سپس یک ظرف بر روی در آن قرار دهید تا کاملا دم بکشد.
سپس بعد از دم کردن زعفران، آن را به همراه مقداری فلفل در 1 پیمانه آب حل کنید.
در مرحله بعد گوشت چرخ کرده را در یک کاسه مناسب و بزرگ بریزید و سپس مخلوط فلفل و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید.

در گام بعدی آرد نخودچی را کم کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید.
سپس 4 پیمانه آب را به مخلوط آرد نخودچی و گوشت چرخ کرده اضافه کنید و مواد را با دقت هم بزنید. اضافه کردن آب به مایه کوفته نخودچی باید به اندازه ای باشد که مایه نرم شود و به دست نچسبد.
بعد از اضافه کردن آب به مایه کوفته نخودچی، مایه را به مدت چند دقیقه و با دقت خوب با دست ورز دهید.
حالا نوبت سرخ کردن کوفته نخودچی می باشد. برای این کار یک تابه را که مقداری روغن مایع در آن ریخته اید را بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید و صبر کنید تا داغ شود.
سپس مقداری از مایه کوفته نخودچی را در کف دست قرار دهید. و کف دست خود را به یک حالت دورانی بچرخانید تا کوفته ها شکل گرد به خود بگیرند. مقداری که از کوفته باید در هر بار درست کنید تقریبا اندازه ی یک گردو باشد.
سپس کوفته ها را درون تابه قرار دهید و آن ها را کمی تفت دهید. تفت دادن کوفته ها به این دلیل می باشد که کوفته به خوبی شکل خود را حفظ کنند و خیلی زود وا نروند.

بعد از اینکه همه ی کوفته ها را تفت دادید. پیازها را پوست بگیرید و بشویید، سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید

یک قابلمه را تهیه کنید و مقداری روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید. بعد از اینکه روغن داغ شد، پیاز ها را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه پیاز ها کاملا سرخ شدند، به قابلمه به میران 4 تا 5 پیمانه آب اضافه کنید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید.
وقتی که آب به جوش آمد، حرارت اجاق گاز را کم کنید و سپس به آرامی کوفته ها را به داخل قابلمه آب جوش قرار دهید تا گوشت آن ها کاملا پخته شود.
کوفته نخودچی معمولا با یک طعم ترش و شیرین پخته می شود. بنابراین در هنگام پختن کوفته ها مقداری از آن را بچشید و سپس به مقدار لازم مخلوطی از شک و آبلیمو را به آن اضافه کنید.
و در انتهای آماده شدن کوفته ها، مقداری نمک و 2 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید و مواد را به آرامی هم بزنید تا به رب آغشته شوند.
بعد از اینکه مقداری آب داخل قابلمه تبخیر شد و کوفته ها پخته شدند. آن ها را در یک ظرف زیبا بکشید و به همراه سبزیجات و گردوی خرد شده تزیین کنید و به همراه نان یا برنج سرو کنید.

...
نظرات