عکس #آش بادمجان اصفهان

#آش بادمجان اصفهان

۲۶ فروردین ۰۰
#آش بادمجان اصفهان
آش بادمجان یکی از انواع آش های سنتی و قدیمی ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است اصلی ترین ماده آن بادمجان است. این آش خوشمزه مانند اکثر آش های ایرانی با حبوبات طبخ می شود.
مواد لازم :
نخود درشت، لوبیاچیتی،لوبیاچشم بلبلی،عدس سبز و برنج نیم دانه از هرکدام یک پیمانه
پیاز ۵ عدد متوسط و سیر ۷ حبه
رشته آشی: نصف بسته.نمک، فلفل سیاه، پودردارچین ، پودر لیمو عمانی ، زردچوبه و ادویه کاری به مقدار لازم .کشک به مقدار لازم .بادمجان ۵ الی ۶عدد متوسط
ابتدا بهتر است از شب قبل حبوبات ( نخود درشت، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا چیتی و عدس سبز )و برنج نیم دانه را هر کدام به صورت جداگانه در کاسه ای بریزیم و تا روی آنها آب بگیریم تا صبح خیس بخورند و در صورتی که امکانش هست ۲ الی ۳ بار آب آنها را بیرون می ریزیم و مجددا کاسه ها را پر از آب می کنیم.
این کار باعث می شود نفخ حبوبات به طور کامل از بین برود. برای شروع آشپزی نخود را در قابلمه ای کوچک پر از آب می گذاریم بپزد و لوبیاچیتی و چشم بلبلی و عدس سبز را نیز در قابلمه ای دیگر می ریزیم و روی آن ها آب می ریزیم و می گذاریم با هم پخته شوند. دراواسط پختشان برنج نیم دانه را نیز به آنها اضافه می کنیم .
چند عدد از پیاز های بزرگ را همراه با چندحبه سیر پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و در قابلمه ای روغن می ریزیم و صبر می کنیم تا با حرارت کم داغ شود،سپس پیازهاوسیر را در روغن تفت می دهیم تا نرم شوندو خوب تفت بخورند وقتی کاملا تفت خوردند آنهارا به قابلمه حبوبات اضافه می کنیم .وقتی نخود درشت کاملا پخته شد آن را به بقیه حبوبات اضافه می کنیم .حالا بادمجان ها را آماده می کنیم اول آن ها را پوست می گیریم و می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا خشک شوند و سپس کمی نمک روی آن ها می پاشیم و به مدت ۳۰ دقیقه اجازه می دهیم نمک روی بادمجان ها بماند تا تلخی شان بیرون شود و همین طور کم تر روغن جذب کنند.
بادمجان ها را با یک دستمال تمیز آشپزخانه خشک می کنیم و از وسط نصف می کنیم و در تابه ای بزرگ روغن می ریزیم و حرارت را کم می کنیم تا داغ شود سپس بادمجان ها را در تابه می چینیم تا سرخ شوند و بعد بر می گردانیم تا طرف دیگر آن ها نیز سرخ شود.سپس با گوشت کوب برقی آنهارا کاملا میکس میکنیم و داخل قابلمه حبوبات قرار می دهیم باید کاملا میکس ویکدست شوند. بعد از آن به آش ما نصف بسته رشته آشی اضافه میکنیم و نمک ، فلفل سیاه، پودر دارچین ،پودر لیمو ،زردچوبه وادویه کاری را اضافه میکنیم و اجازه می دهیم که رشته ها کاملا پخته شود .می توانیم برای غلیظ شدن آش یک قاشق غذاخوری پودر چوپرک اضافه کنیم ‌
نصف پیازها را که از قبل کنارگذاشته ایم برای تزئین استفاده میکنیم
و حرارت را ملایم می کنیم تا آش خوب بپزد و اصطلاحا جا بیافتد. زمانی که آش را هم زدیم و دیدیم کشدار شده است ابتدا ۱۰۰ گرم از کشک را اضافه می کنیم و با مواد مخلوط می کنیم تا بخورد کل محتوای آش برود.
آش که به طور کامل آماده شده آنرا در ظرف مورد نظر می کشیم و با پیاز داغ کنار گذاشته شده و نعنا داغ یا سیر داغ تزئین می کنیم.
...
نظرات