عکس #کلمپه
گیتی
۸
۲۳۲

#کلمپه

۱۱ مرداد ۰۰
#کلمپه_کرمان

مواد خمیر :
آرد شیرینی پزی 250 گرم معادل یک پیمانه + 2/3 پیمانه
روغن جامد یا حیوانی یا قنادی 125 گرم معادل نصف پیمانه
ماست 100 گرم. معادل نصف پیمانه سر خالی
زرده تخم مرغ 1 عدد
بکینگ پودر 1/2 ق چ
زعفران دمکرده (اندازه دلخواه)

مواد میانی :
خرما 100 گرم معادل ده تا دانه هسته گرفته و پوست کنده
گردو پودر شده 2 ق غ پودر شده
پودر هل، دارچین، زنجبیل و جوز هندی جمعا 1 ق چ

طرز تهیه :
یک کاسه آب داغ کنار دست خود قرار دهید و چند خرما را در کاسه قرار دهید، چند لحظه بعد شروع به کندن پوست خرماها کنید. دقت کنید خرماها بیش از حد داخل آب نمانند و هربار پوست چند خرما را بگیرید و هسته خرما را خارج کنید.
گردو و ادویه ها را به خرما اضافه و با پشت قاشق یا چنگال کاملا مخلوط کنید تا ترکیب یکدستی حاصل شود.
برای تهیه خمیر، ماست و بکینگ پودر را مخلوط کنید و چند دقیقه زمان دهید تا بکینگ پودر در ماست فعال شود.
سپس زرده تخم مرغ و کمی زعفران به ماست اضافه و مخلوط کنید. میزان زعفران بستگی به سلیقه شما دارد، برای داشتن کلمپه زعفرانی میزان بیشتری اضافه کنید و برای داشتن کلمپه ساده با رنگ روشن در حد 1/2 ق چ کافیست.
برای تهیه خمیر، آرد سه بار الک شده را با روغن جامد مخلوط کنید تا حالتی شبیه خرده نان پیدا کند. سپس مایه ماستی که آماده کردید اضافه کنید و مواد را با لیسک یا قاشق مخلوط کنید تا خمیر شکل بگیرد. در آخر با دست خمیر را جمع کنید و در نایلون قرار دهید و برای 1 تا 2 ساعت در یخچال قرار دهید تا خمیر منسجم شود و چسبندگی آن کم شود.

خمیر را باز کنید و با کاتر دایره کات بزنید. مقداری از مواد میانی در مرکز یکی از دایره ها قرار دهید و دایره بعدی را روی مواد میانی قرار دهید. مهر را در آرد زده و روی خمیر فشار دهید سپس خمیر را در دست گرفته ابتدا با انگشت اشاره و شصت دور تا دور خمیر را فشار دهید تا لبه ها به هم بچسبند و لبه خمیر نازک شود سپس شروع به پیچاندن خمیر کنید.
(صفحه را ورق بزنید مانند فیلم عمل کنید) .شیرینی ها را با کمی فاصله در سینی چیده و برای حدود 20 تا 25 دقیقه در فر گرم شده 160 درجه بپزید.
همین که شیرینی کمی طلایی شد از فر خارج کنید.
با این میزان مواد 20 #کلمپه خواهید داشت.
در ظرف دربسته به مدت طولانی قابل نگهداری در یخچال یا کابینت است
...
نظرات