عکس #نون_توتکی_ساوه
گیتی
۱
۲۱۲

#نون_توتکی_ساوه

۱۱ مرداد ۰۰
#نون توتکی(😊😉)
#نون_چایی ( نان محلی شهر ساوه )
😍#خانه بمانید
مواد لازم :
خمیر مایه یک ق غذاخوری
آب ولرم نصف پیمانه معادل ۱۳۰ گرم
شکر برای مایه خمیر یک قاشق مربا خوری 🥖🥖🥖
شکر یک و نیم پیمانه معادل ۳۵۰ گرم بستگی به ذائقه تون داره
آب نصف پیمانه معادل ۱۳۰ گرم
تخم مرغ دو عدد به دمای محیط برسه
ماست یک پیمانه به دمای محیط برسه
روغن جامد نصف پیمانه معادل ۱۳۰ گرم
آرد تقریبا یک کیلو و دویست گرم (من نصف آرد نانوایی ریختم‌نصف آرد شیرینی پزی)
مواد رومال :
تخم مرغ یک عدد
شکر ۱/۴ پیمانه
کنجد به میزان لازم
طرز تهیه :
ابتدا یک قاشق چایخوری شکر را به آب ولرم (آبی که وقتی پشت دست میریزید دستتون نسوزه ۴۵ درجه) اضافه کرده هم می‌زنیم بعد پودر خمیر مایه را اضافه میکنیم آروم هم می‌زنیم در ظرف را بسته در جای نسبتا گرمی استراحت می‌دهیم تا خمیر مایه عمل کنه ‌پف کند .
شکر و آب را روی حرارت گذاشته تا ذرات شکر حل شود ولی نجوشه حرارت را خاموش کرده تا کاملا خنک شود روغن جامد را به این مخلوط اضافه کنید تا به همراه شربت آب شود .
در ظرف دیگری تخم مرغ ، ماست به دمای محیط رسیده و مخلوط آب و شکر و روغن خنک را با هم زن یا مفتول می‌زنیم تا خوب مخلوط شوند .
خمیر مایه عمل اومده را به مواد تخم مرغی اضافه میکنیم و در آخر آرد را در چند مرحله اضافه میکنیم تا خمیر بدست آید .(میزان آرد به ابخورش بستگی داره)
روی خمیر را پوشانده یک ساعت جای نسبتا گرم استراحت می دهیم تا حجمش دو برابر شود و پف کند بعد از استراحت خمیر را پانچ ( با مشت فشرده میکنیم ) یکم ورز می‌دهیم تا هوای بینش خارج بشه از خمیر گلوله هایی اندازه تخم مرغ برداشته روی سطح آرد پاچی شده به شکل بیضی به ضخامت دو سه میل باز میکنیم داخل سینی فر که ‌کاغذ نسوز انداخته ایم می‌چینیم و رومال می‌زنیم و کنجد میپاشیم داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه با مدت ۲۰ دقیقه و ۲ دقیقه گریل برای پخت اولیه و ۱۵ دقیقه و دو دقیقه گریل برای پخت های بعدی میپزیم تا زمانی که زیر و روی نان طلایی شود .
نکته:حتما باید چند سینی داشته باشید که سینی بعدی رو آماده و بلافاصله در فر جایگزین کنید .
اگر میخواهید نون‌ها نرم‌ بمونه داغ داغ لای سفره بزارید اگر ترد دوست دارید بزارید کامل خنک بشه بعد داخل ظرف در دار نگهداری کنید این نون مناسب برای صبحانه و عصرانه هستش و ماندگاری بالایی داره.
این دستور بسیار بسیار عالی و خوشمزه هست .حتما امتحان کنید .
#گیتی #آشپزی_با_عشق #نان #نان _توتکی #نان_محلی_ساوه #ساوه #نان_خانگی
...
نظرات