عکس ساندویچ فوری تن ماهی

ساندویچ فوری تن ماهی

۹ اردیبهشت ۰۱
آیین «دوست، دوست، دوستِ علی»
در آئین «دوست، دوست» گروهی از کودکان که تعداد آنها از سه تا چندین نفر متغیر است، در محله‌های مختلف به درب منازل مردم رفته و با خواندن اشعاری در مدح حضرت علی (ع) برای صاحبِ خانه دعا می کنند و از او طلب خوراکی و … می‌ نمایند.

مراسم سنتی «دوست، دوست» یکی از آئین هایی است که در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در اکثر مناطق استان #یزد و از جمله شهرستان #بافق برگزار می‌شود و به رغم گذشت سالیان طولانی از برگزاری آن، این آیین هنوز به دست فراموشی سپرده نشده است.
از این آیین عد‌ه‌ای با عنوان «دوست دوست» و عده دیگری به عنوان «دوست علی» از آن یاد می‌کنند.
گرچه قدمت این آیین در استان یزد مشخص نیست اما برخی از پژوهشگران فرهنگ عامه معتقدند این آئین از زمان شهادت حضرت علی (ع) توسط یتیمان کوفه برگزار شده و نسل به نسل با تغییراتی تداوم یافته و به ایران نیز راه یافته است.
اگرچه سند معتبری برای تایید این ادعا وجود ندارد اما حداقل می‌توان گفت که وجه تسمیه این مراسم، برگرفته از جمع‌آوری شیر و نان در کوچه‌های کوفه پس از شهادت حضرت علی (ع) توسط ایتام این شهر بوده است.
آیین “دوست دوست علی” مراسمی برای زنده نگه داشتن فرهنگ کمک به یتیمان و کودکان بی سرپرست است.
آیین ” دوست، دوست علی” در شب 27 ماه رمضان پس از تاریک شدن هوا برگزار می‌شود و بیشتر دختران و پسران خردسال و نوجوانان این آیین را اجرا می‌کنند.
در گذشته اغلب دختران و پسرانی که در این مراسم شرکت می‌کردند، چهره خود را می‌پوشانیدند تا شناخته نشوند اما اکنون دیگر این کار انجام نمی‌شود.
طلب خوراکی از صاحب‌خانه با خواندن اشعاری در حق صاحب‌خانه.
صاحب‌خانه‌ها نیز که اغلب با این رسم آشنایی دارند، با خوراکی‌هایی که از قبل آماده کرده‌اند، از کودکان استقبال می‌کنند.
اشعاری که معمولا کودکان در این آیین می‌خوانند عبارتند از: «دوست دوست، دوست علی، امام اول علی» که این شعر در واقع اعلام حضور گروه در مقابل درب خانه است و بعد از آن کودکان می خوانند.
دوست؛ دوست؛ دوست علی” این خونه؛ شربت و قنده الهی؛ امام علی درشو نبنده » یا «من درویشم، کلاه ریشم، تا نگیرم رد نمی‌شم» از دیگر اشعاری است که توسط کودکان این گروه خوانده می‌شود.
صاحب‌خانه‌ها با توجه به اینکه اغلب از برگزاری این آیین اطلاع دارند، از قبل برای این مراسم آماده شده‌اند و تنقلات و خوراکی‌هایی مثل شکلات، آجیل، نبات و … آماده می‌کنند و به کودکان می‌دهند و کودکان با خواندن اشعار دعاگونه برای صاحب‌خانه، منزل را ترک کرده و به سراغ منزل همسایه می‌روند و معمولا همین کار را تا چندین خانه تکرار می‌کنند.


ساندویچ فوری تن ماهی
https://sarashpazpapion.com/recipe/e76ffaaf97e0a411011633d2cc0a7ed3



👆👆👆👆👆👆👆

ممنونم از همراهی تکتکتون 💌
...
نظرات