عکس #قورمه_سبزی_جنوبی(اهوازی)

#قورمه_سبزی_جنوبی(اهوازی)

۱۰ آبان ۰۱
یک بحثی هست در فیزیک به نام تعادل استاتیک (statics).
《تعادل و ایستایی استاتیکی حالتی است که در آن اجسام یا سازه‌های تحت تأثیر نیروهای خارجی- تغییر مکان نسبی نداده و در حالت ایستایی و سکون باقی بمانند.》
مطابق این اصل، برای اینکه در سختی‌ها و مشکلات کم نیاوریم و برای اینکه جهانمان به حالت تعادل برسد و بتوانیم ادامه بدهیم، باید میزان شادی و اندوه زیستن را به یک میزان برسانیم. به همان میزان که غمگینیم یا ناملایمتی و مشکلات داریم، باید شادی در جهانمان ایجاد کنیم. نباید دست روی دست بگذاریم تا اندوه، باعث سقوط ما شود یا ما را غرق کند. باید بار جهان هستی را به میزان مساوی روی بازوی اندوه و شادی سوار کنیم تا بتوانیم همچنان روی پا بایستیم و ادامه بدهیم. باید هرکجای جهان که غم‌ به ما هجوم آورد، بگردیم و دلایل روشنی برای خوشحالی و امید پیدا کنیم.

#نرگس_صرافیان_طوفان


_
نکات مهم در پخت قورمه سبزی:
۱- ازشب قبل لوبیا چیتی را خیس میکنم وچند بار آبش رو عوض میکنم و بعد میپزم که وقتی بخواییم قورمه سبزی بپزیم وقتمون رو نگیره.
۲- اگر می خواهید قورمه سبزی شما حسابی جا بیفته وخوشمزه بشه ازشب قبل این خورش رو بپزید این کار باعث میشه حسابی جا بیفته وخوشمزه تر بشه.
۳- خیلی جاها به جای لوبیا چیتی از لوبیا چشم بلبلی یا لوبیای شمالی استفاده میکنن هردوی این لوبیاها خوشمزه هستن اما تو قورمه سبزی فقط از لوبیا چیتی استفاده کنید چون واقعا خوشمزه ترش میکنه این تجربه شخصی منه و من امتحانش کردم .مقدار لوبیا چیتی نه خیلی کم باشه ونه خیلی زیاد که از حجم آب قورمه سبزی کم کنه.
۴-سبزی قورمه سبزی رو خیلی ریز خرد کنید این کار باعث میشه که قورمه سبزی هم ظاهر زیباتری داشته باشه وهم خیلی بهتر جا بیفته(سبزی درشت ظاهر قورمه سبزی رو نازیبا میکنه و خوب جا نمیفته.
۵- همیشه چند ساعت قبل ازاینکه قورمه سبزی را بپزید سبزی آن را سرخ کنید تا هم ویتامین های آن حفظ شود وهم خوش رنگ ترشود.
۶- حتما حواستان باشد که همیشه مقدار شنبلیله وتره کمتر از بقیه باشد مخصوصا شنبلیله که اگر مقدارش زیاد بشود باعث تلخی قورمه سبزی میشود.
۷- هنگام سرخ کردن سبزی قورمه سبزی هرگز از ابتدای کار روغن اضافه نکنید اول اجازه دهید آب سبزی در ماهیتابه کامل تبخیر شود بعد روغن اضافه کنید.ترحیجا به جای روغن مایع از روغن جامد برای سرخ کردن سبزی استفاده کنید .
۸- توجه کنید که قطعات گوشت خیلی ریز خورد نشوند زیرا حین پخت به اصطلاح آب می شوند وکوچکتر می شوند.
۹- در صورت نداشتن لیمو عمانی میتوان پودر لیمو عمانی را جایگزین کرد که در این صورت مواظب باشید که خیلی پودر نریزید زیرا باعث تلخی قورمه سبزی میشود ولی اگر از خوده لیمو عمانی استفاده می کنید رنگ تیره را استفاده کنید به جای لیمو عمانی روشن .
۱۰- سبزی قورمه شامل گشنیز شنبلیله جعفری اسفناج شوید تره و چغندر است همه به یک اندازه فقط تره و شنبلیله کمتر استفاده میشن مخصوصا شنبلیله باید نصف مقدار سبزی های دیگه باشه که باعث تلخی نشه.
امیدوارم که جواب همه سوالات شمارو داده باشم.
طرز تهیه قورمه سبزی :
اول پیاز را تفت می دهیم تا سبک بشه و بعد تکه های گوشت قرمز را اضافه می کنیم و بعد ادویه جات را کامل اضافه میکنیم (مثل فلفل قرمز وسیاه زرد چوبه نمک وادویه خورشتی ) .بعد از تفت خوردن گوشت وپیاز وقتی خوب ادویه به خورد گوشت رفت کمی آب به آن اضافه می کنیم و با شعله کم اجازه می دهیم تا گوشت ها بپزند وقتی گوشت نیم پز شد سبزی سرخ شده (چند ساعت قبل از پخت قورمه سبزی سرخ شود) را اضافه می کنیم (خیلی جاها که من قورمه سبزی خوردم دیدم سبزی قورمه رو فقط یه تفت کوچیک میدن واصلا خوب سرخ نمیکنن این کار باعث میشه هم رنگ سبزی خورشتی کم رنگ باشه و هم خیلی کمتر خوشمزه میشه ولی ما خیلی خوب سرخ می کنیم در حدی که رنگش تیره بشه البته اینقدرسرخش نکنید که بسوزه و مزه سوختگی بده ) این مورد باعث میشه قورمه سبزی خوش رنگ تر و خوشمزه تری داشته باشیم .خب حالا که سبزی را اضافه کردیم بعد از این مرحله آب قورمه سبزی را اضافه تر می کنیم به اندازه ای که نیاز ما باشه و نمک وفلفل قورمه سبزی راتست می کنیم واگر کم بود به خورش اضافه می کنیم و تواین مرحله لیمو عمانی را اضافه میکنیم (هیچ وقت لیمو عمانی را از اول پخت اضافه نکنید باعث تلخی خورش شما میشه) وقتی گوشت کاملا پخت لوبیا چیتی را که از قبل جداگانه پختیم به قورمه سبزی اضافه می کنیم (من هیچوقت لوبیا چیتی رو همون موقع با قورمه سبزی نمی پزم چون وقت گیره وباعث میشه قورمه سبزی دیرتر آماده بشه )بعد ازاینکه چند جوش خورد وغلظت آب به دلخواه رسید زیر گاز را خاموش می کنیم .
...
نظرات