عکس کریم اهل بیت نذر امام حسن مجتبی ع

کریم اهل بیت نذر امام حسن مجتبی ع

۱۸ فروردین ۰۲
❤️تولدت مبارک ای ترانه ی قلب علی وزهرا❤️
🌹گرگشو🌹
کلمه ی گِرگِشو تغییر یافته ی کلمه گره گشا است که گویا اولین بار حضرت زهرا به یُمن تولد اولین فرزند خود یعنی امام حسن، با پخش شیرینی میان کودکان همسایه و محله، خوشحالی خود را با آن ها قسمت کرد.

در شهرستان کنگان نیز عصر روز ۱۴ رمضان هر سال، کودکان و نوجوانان به صورت دسته دسته، در خانه ها را می زنند؛ صاحب خانه نیز با کیسه، مجمع یا ظرفی پر از خوردنی به میان آن ها رفته و خوردنی ها را بین شان تقسیم می کند. خوردنی ها می تواند” شیرینی، پفک، آجیل، میوه، انواع بسکوییت و حتی پول باشد.

گفتنی است که این کودکان موقع در زدن، دو کلمه ی عربی و فارسی ِ” عَطینی گِرگِشو” را به زبان می آورند.

از مهمترین نکات این رسم اینکه فرزندان خانواده های فقیر و پولدار با هم و در کنار هم به در این خانه و آن خانه می روند و جالب اینکه پدران همین کودکان آن ها را تشویق به انجام این کار می کنند و بدینگونه از همین اوان کودکی ریشه ی حسی بنام وحدت و دوری از تبعیض را در وجود آنها نهادینه می نمایند.

در چنین روزی این رسم به اندازه ای کودکان را پر از انرژی مثبت می کند که آنها این حس خوب را با هیچ سرگرمی و تفریح دیگری عوض نمی کنند.

با وجود مدرن شدن زندگی و با فراهم آمدن انواع اسباب بازی ها و سرگرمی ها، هنوز هم رسم گرگشو پابرجاست ( بلعکس اکثر مناطقی که تکنولوژی، مراسمات بومی و محلی آنان را بسیار کمرنگ نموده و یا اینکه از بین برده است.)
...