عکس دلمه متفاوت
سَـــــلویٰ
۴۹
۲.۶k

دلمه متفاوت

۴ روز پیش
دكتر محمد صفدري متخصص و جراح مغز و اعصاب و فلوشيپ فوق تخصصي نروتروماي مغز و اعصاب و ستون فقرات در كنگره
(سلامت و فرهيختگان سالمند) بيان نمود:

مغز انسان در ۶۰-۸۰ سالگی بیشترین کارایی خود را دارد. متأسفانه، افراد مسن، غالباً افرادی با توانایی های فکری رو به افول تلقی می شوند درحالی که مطالعات و پژوهش‌های اخیر، خلاف این را نشان میدهد. اما چرا این چنین است؟

تحقیقات علمی ثابت کرده است که مشکل اصلی، خود افراد مسن هستند‌. زیرا آن ها در زمان بازنشستگی تمام روز خود را با تلویزیون سر می کنند(ضروری است بدانیم که تلویزیون ضریب هوشی را کاهش داده و برعکس، رادیو آن را تقویت می کند) و بعد از سن و سالی، به خود،
بی توجه می شوند.

بسیاری از سالمندان، از بیماری های جسمی زیادی در رنجند و مصرف داروهای متعدد، آن ها را مسموم کرده و تمایل به انجام کارهای خارج از روال را نیز در آن ها از بین می‌برد. برخی از دانشمندان استدلال می کنند که مغز یک فرد مسن، از انعطاف پذیری بسیار بیشتری نسبت به آن چه تصور میشود، برخوردار است. در این سن نیمکره های معز تعادل بیشتری دارند و فرد قادر است هم زمان از هر دو نیمکره خود، استفاده کند.

همگام سازی نیمکره ها "خلاقیت" را افزایش داده و امکان می دهد مشکلات بسیار پیچیده ای را حل کنید. به همین دلیل، در میان افراد بالای 60 سال می توان شخصیت های زیادی را پیدا کرد که اخیراً، کار خود را به عنوان افراد خلاق و نوآور آغاز کرده اند. مطمئناً مغز آن ها همانند جوانی سریع نیست، اما "تواناتر" ست! به همین دلیل است که با افزایش سن می توانید تصمیمات خوبی اتخاذ کرده و از احساسات منفی تاثیر کمتری بگیرید.

اوج فعالیت مغزی در حدود 70 سالگی است، زمانی که مغز با "ظرفیت کامل" و شادابی تمام و قدرت مطلق و بهینه، شروع به کار می کند. با گذشت زمان، مقدار "میلین" در مغز افزایش می یابد، ماده ای که به عبور سیگنال بین نورون ها کمک می کند و دقیقاً در 60-80 سالگی است که بدن حداکثرِ مقدار این ماده را، تولید می کند.

مغز یک فرد مسن مسیر صرفه جویی در انرژی را یافته است؛ او از انتخاب راه حل های فرعی اجتناب کرده و فقط "بهترین" راه حل ها را برای حل یک مساله برمی گزیند . باید بدانید که:

1- با افزایش سن نورون های مغزی شما نمی میرند. بلکه اگر کار ذهنی انجام ندهید، ارتباطات ما بین نرون ها کم و شیارهای مربوط به آن ها محو می شود. (شیارهای مغزی، الگوهایی هستند که رفتار شما را تشکیل می‌دهند. هرگاه رفتاری ترک شود شیار مربوط به آن، کم عمق تر و کمتر می شود تا حدی که محو می گردد.)

2- اختلال حواس، ضعف حافظه و حواس پرتی، به دلیل تمرکز بیش از حد بر اخبار یا اطلاعات بد، ظاهر می شود. بنابراین بکوشید که هرگز بر روی مزخرفات، تمرکز نکنید. خبرهای بد، همیشه وجود دارند اما تمرکز حداکثری شما باید بر رخدادهای نوید بخش و خبرهای خوب معطوف شود. (پیدا کردن خبرهای خوب و تمرکز بر آن ها، یک امر کاملا ارادی است، پس هوشیارانه زندگی کنیم)

3- از سن 60 سالگی، انسان از هر دو نیمکره استفاده می کند و سیطره نیمکره غالب از میان می رود. بکوشید که درین سن عادات خود را عوض کنید، با دست مخالف بنویسید، فعالیت های هنری را آغاز کنید، به طور حرفه ای درگیر فعالیت های ورزشی شوید، زبان یا موسیقی بیاموزید و حتی رویاهای زندگی خود را از سر بگیرید.

4- با یک زندگی سالم، پر از فعالیت های ذهنی، توانایی های فکری شما نه تنها کاهش نمی یابد، بلکه پیوسته رشد می کند. این مهارت ها تازه در 80 سالگی و گاهی در 90سالگی، به اوج می رسند.

5- اگر ضعف هایی چون بینایی، شنوایی، حرکت، لامسه، بویایی و... شما را مضطرب کرده و توانایی های تان را تحت تاثیر قرارداده، به جای افسردگی و استیصال، هرچه سریع تر به داد خود برسید و بدانید که این نقایص همگی به لطف علم جبران پذیرند (هرگز از کاربرد عینک، سمعک، عصا، ولیچر و... ) نهراسید. بدانید تنها چیزی که از دست رفتن آن جبران ناپذیرست، قوای فکری و مهارت های ذهنی شماست، پس سریعا خود را دریابید و این گونه مهارت ها را تقویت کنید.

6- از انجام تمرینات ذهنی مداوم و " به ویژه چهارعمل اصلی" غافل نشوید، این تمرینات، سهم بسزایی در پویایی ذهنی و جوان نگهداشتن مغز شما دارند.

شما تا رسیدن به سن شکوفایی ذهنی
(90 سالگی) هنوز راه درازی در پیش دارید....

سلام وممنون از حضور قشنگتون..❤️
حواسم به هنرمندیای همتون هست ولی فرصت کامنت ندارم متاسفانه..
وقت کنم حتما جواب کامنتای پرمهرتونو خواهم داد انشاءالله

دلمه متفاوت
https://sarashpazpapion.com/recipe/d72e11ec7befbc40f4d413ead428d3eb

تفاوت دلمه هم اینجاست👆
...
نظرات