عکس گلاب جامون
my_cuisine1
۱۹
۲۲۳

گلاب جامون

۵ تیر ۹۵
شیرینی هندی #گلاب_جامون .
مواد لازم
خیا یا ماوا 200 گرم (khoya mawa)
آرد سمولینا 2 و 1/2 ق س
شیر 2 ق س
پودر هل سبز 1/4 ق چ
بکینگ سودا یا بکینگ پودر 1/4 ق چ
روغن به مقدار لازم
.
شربت:
شکر 1 و 1/2 پیمانه
آب 1 و 1/2 پیمانه
گلاب 1 ق س
هل سبز 1/4 ق چ
زعفران 5 تا 6 رگه
.
مواد میانی :
زعفران. نقل و آجیل
.
طرز تهیه:
مواد لازم گلاب جامون رو مخلوط کنید سپس شیر ولرم رو به تدریج اضافه کنید. من از آرد گندم استفاده کردم .شیر رو کم کم اضافه کنید ، چرا که خمیر باید تقریبا سفت باشه. وگرنه داخل گلاب جامن بعد از سرخ شدن هم خمیر میمونه. خمیر رو به چهارده قسمت تقسیم کنید. و روی خمیر رو با پارچه بپوشونید. هر خمیر رو باز کنید و توش رو با زعفران . نقل و یا مغز پر کنید. با کف دست گرد کنید. و در ظرفی پر از روغن و با حرارت ملایم کاملا سرخ کنید. روی دستمال آشپزخونه بزارید تا روغنش کاملا کشیده شه. و زمانیکه ولرم هستتدی شربت خنک بندازین.
.
طرز تهیه شربت:
در ظرفی شکر و آب رو مخلوط کنید و بعد از به جوش آمدن حرارت رو کم کنید و به مدت پنج دقیقه بزارین بجوشه. سپس بقیه مواد رو اضافه کنید و بزارین کنار. گلاب جامن به مدت حداق بیست دقیقه در شربت باید خیس بخوره. البته من مدت زمان سه الی چهار ساعت رو پیشنهاد میکنم که خیلی بهتره.
.
طرز تهیه ماوا و یا خیا:
توی رسپی اصلی که یه پیج هندی بود مقدار یک لیتر شیر پرچرب رو برای تهیه ماوا استفاده کرده بودند. که حدود دویست گرم ماوا به ما میده. ولی اینحا چون نتونستم شیر آنچنان پرچرب گیر بیارم، حدود یک و نیم لیتر شیر گاو (البته نه شیر پاستوریزه . شیر رو از روستا برام آورده بودند) بهم این مقدار ماوا داد.
تو یه تابه ضخیم و البته نچسب شیر رو روی حرارت بزارین تا به جوش بیاد. وقتی به جوش اوند حرارت رو کم کنید و با یه کفگیر مرتب هم بزنید تا شیر به دیواره ها و کف نچسبه. بعد از مدت زمان تقریبی یک ساعت و ربع ماوا آماده ست. سفتی ماوا مثل حلوا باید باشه. و رنگ اون تقریبا زرد و یا قهوه ای خیلی روشن میشه. وبوی مطبوعش مثل شیر خشک هست. البته بعضی هم به جای ماوا از شیر خشک استفاده میکنن ولی من پیشنهاد میکنم با دستور اصلی و اصیلش گلاب جامون رو درست کنید و لذت ببرید...
...
نظرات