مواد لازم

مرغ پرتقالی بریان

۴
مواد اصلی
مرغ کوچک
یک عدد
آب پرتقال
دو لیوان
پیاز درشت
یک عدد
هویج
یک عدد
فلفل دلمه ای
نصف عدد
آلوبخارا
۴ عدد
زعفران دم کرده غلیظ
به مقدار لازم
نمک و فلفل
به مقدار لازم
پاپریکا
نصف قاشق چای خوری
پودر زنجبیل
یک چهارم قاشق چای خوری
رب آلو
یک قاشق غذا خوری
سرکه
یک قاشق غذا خوری
روغن مایع
به مقدار لازم
لیمو عمانی
یک چهارم عدد
آبلیمو
سه قاشق غذا خوری
کلمات کلیدی

مرغ پرتقالی بریان

مرغ بریان مرغ پرتقالی
طرز تهیه

مرغ پرتقالی بریان

درجه سختی
زمان تهیه ۲۰
دقیقه
زمان پخت ۱۰۰
دقیقه
۱
داخل شکم مرغ رو به خوبی تخلیه کنید و بشورید. در صورت تمایل پوست مرغ رو جدا کنید( من جدا نکردم) یک کاسه که گنجایش مرغ رو داشته باشه انتخاب کنید و تا نصفه آب سرد و دو قاشق غذاخوری نمک بریزید و هم بزنید و مرغ رو به مدت نیم ساعت توی آب نمک بذارید.
۲
بعد از نیم ساعت مرغ رو از آب نمک خارج کنید و با پارچه‌ی تمیز خشک کنید. زعفران دم کرده رو روی مرغ بریزید و با دست همه جای مرغ رو به زعفران آغشته کنید و نیم ساعت استراحت بدین تا رنگ زعفران روی مرغ به خوبی جذب بشه.
۳
آبلیمو، نمک، فلفل قرمز یا سیاه، پاپریکا و پودر زنجبیل رو به خوبی ترکیب کنید و با دست یا قلم‌مو به تمام مرغ بزنید و در آخر کمی نمک به مرغ بپاشید و در ظرف رو ببیند و حداقل دو ساعت توی یخچال بذارید تا به خوبی مزه دار بشه.
۴
پیاز، هویج و فلفل دلمه‌ای رو تکه درشت بزنید و همراه با یک تکه لیمو عمانی و آلو بخارا داخل شکم مرغ بذارید و شکم مرغ رو با سیخ چوبی یا نخ و سوزن بدوزید و پاهای مرغ رو با نخ به هم ببندید تا موقع پخت پاهای مرغ از هم وا نره و مواد میانی خارج نشن.
۵
حالا داخل یک قابلمه مناسب سایز مرغ، کمی روغن مایع بریزید و با شعله ملایم گرم کنید و مرغ رو به آرومی توی قابلمه بذارید و در قابلمه رو ببندید.
۶
بعد از ١٠ دقیقه مرغ رو پشت و رو کنید و به ترتیب بعد از نیم ساعت مرغ رو به پهلوی راست و به پهلوی چپ بذارید تا کاملا همه جای مرغ سرخ بشه. توی هر بار چرخش مرغ ١٠ دقیقه با در بسته اجازه بدین سرخ بشه.
۷
حالا مرغ رو از قسمت سینه مرغ، مرغ رو توی قابلمه بذارید و نیمی از آب پرتقال رو اضافه کنید و در قابلمه به مدت یک ربع ببندید. سپس مرغ رو به پهلوی راست بذارید و نیمی از آب پرتقال باقی مونده رو اضافه کنید و در قابلمه رو ببندید تا یک ربع. و بعد هم پهلوی چپ با باقی مانده آب پرتقال و یک ربع دیگه زمان بدین و درش رو ببنید.
۸
در آخر رب آلو، کمی نمک و سرکه رو با هم ترکیب کنید و با قلم‌مو یا پشت قاشق به همه جای مرغ بمالید. و در قابلمه رو باز بذارید تا آب اضافی مرغ کشیده بشه. توی این مدت میتونید مرغ رو توی قابلمه غلت بدین تا کاملا سرخ بشه. نوش جان 🌹
سایر نکات

مرغ پرتقالی بریان

سایز قابلمه اندازه‌ای باشه که به راحتی بتونید مرغ رو توش جابجا کنید.
آب پرتقال رو درست قبل از اضافه کردن به مرغ بگیرید و از الک رد کنید تا مرغ رو تلخ نکنه.
میتونید از آب پرتقال صنعتی هم استفاده کنید ولی طعم چندان مناسبی به مرغ نمیده.
ادویه‌ها رو باب ذائقه تون استفاده کنید.
نظرات دستور پخت

مرغ پرتقالی بریان