۱۲ دلیل برای مصرف بیشتر خیار
۱۲ دلیل برای مصرف بیشتر خیار

امروزه در هر فصلی از سال می‌توانید خیار را از بازار میوه و تره بار خریداری کنید و از آن در تهیه‌ی انواع سالادها، اسموتی‌ها و آبدوغ خیار محبوب روزهای گرم استفاده کنید. یا اینکه چند حلقه از آن را روی پیشانی بگذارید تا به آرامش برسید.

۱) منبع غنی ویتامین B

این ویتامین در برنامه غذایی جایگاه بسیار مهمی دارد زیرا به دلیل کمک به سنتز گلبول های قرمز در احساس نشاط و سرحالی و تامین انرژی نقش دارد. علاوه بر گوشت های قرمز و لبنیات، سبزیجات سبز نیز منبع ویتامین B هستند.

۲) تسکین درد

بی خوابی شب و تغذیه نادرست می توانند باعث ایجاد خستگی صبحگاهی شوند که گاه با سردرد نیز همراه است. اسموتی خیار، آناناس و سیب تاثیر زیادی در کاهش سردرد دارد. این نوشیدنی طبیعی با تامین آب بدن، مواد سمی را از بدن دفع کرده و نیازهای غذایی را به طور صحیح تامین می کند.

۳) مراقبت از موها و پوست

ویتامین B، سیلیسیوم و گوگرد ترکیباتی هستند که می توانند به تقویت و تسهیل رشد موها کمک کنند. اگر دوست دارید موهایتان همیشه درخشان باشد، مصرف منظم خیار را فراموش نکنید.

۴) تامین ویتامین ها و موادمعدنی

همان طور که به خوبی می دانید 95% حجم خیار از آب تشکیل شده است. به کمک این ماده بدن می تواند بیشتر مواد زائد جمع شده که تاتیرات بدی دارند را دفع کند. از طرفی خیار سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که در برنامه روزانه مفید خواهد بود. بهتر است خیار را با پوست میل کنید زیرا بیشترین مقدار ویتامین C آن در پوست خیار جای دارد.

۵) مقابله با سرطان

خیار در پیشگیری و درمان سرطان نقش دارد. این صیفی نیز مانند دیگر میوه ها و سبزیجات حاوی مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه است که برای تغذیه سالم لازم بوده و می تواند از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت کند. خیار همچنین دارای ترکیباتی است که قادرند با سرطان سینه و تخمدان نیز مقابله کنند.

۶) رفع بوی بد دهان

بسیاری از روزها با احساس ناخوشایندی در دهان بیدار می شویم که خیار می تواند به رفع آن کمک کند. کافی است یک حلقه خیار را روی زبان بگذارید و بین زبان و سقف دهان بفشارید. نگه داشتن خیار در 30 ثانیه باعث از بین رفتن بسیاری از باکتری های عامل بوی بد دهان می شود.

۷) تسهیل هضم غذا و کاهش وزن

مقدار بالای آب و مواد معدنی و همچنین کالری کم خیار آن را برای رژیم های لاغری مناسب ساخته است. همچنین فیبرهای غذایی دارد که برای بهبود روند هضم غذا و دفع مواد زائد جمع شده در روده ها بسیار لازم است. خیار جذب ریز مغذی ها را تسهیل کرده و می تواند از احتباس آب در بدن نیز جلوگیری کند. سعی کنید هر روز خیار را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

۸) بهبود علائم دیابت

خیار برای همه بیماران مبتلا به دیابت بسیار مفید خواهد بود. در این صورت حتما خیار میل کنید زیرا به تنظیم گلوکز خون کمک می کند ومانع از نوسان های خطرناک قند می شود.

۹) کاهش کلسترول و تنظیم فشار خون

بسیاری از تحقیقات ثابت می کنند که گوشت خیار حاوی استرول است که برای کاهش کلسترول بد خون بسیار مفید خواهد بود. به علاوه، خیار مقدار زیادی پتاسیم، منیزیوم و فیبر دارد این عناصر برای درمان پرفشاری خون و همچنین فشار خون پایین نیز مفید است.

۱۰)  مراقبت از استخوان ها و مفاصل

اگر از دردهای آرتروز یا نقرس رنج می برید حتما به طور منظم خیار میل کنید. این خوراکی می تواند به تقویت غضروف ها کمک کند و مانع از دردهای ناشی از آرتریت شود. به علاوه، مقدار ویتامین A، B1، B6، C و D همچنین اسید فولیک، کلسیم، منیزیوم و فسفر آن با اسید اوریک و پوکی استخوان مقابله می کند.

۱۱)  خیار باعث بهبود سلامت کلیه‌ها

خیار و آب آن برای مقابله با احتباس آب و دفع ترکیباتی که باعث بروز سنگ کلیه می‌شوند مفید است. شما می‌توانید از قدرت این میوه برای کاهش اسید اوریک‌تان استفاده کنید. حتماً می‌دانید که بالا بودن اسید اوریک باعث بروز بیماری‌های جدی می‌شود.

۱۲)  خیار برای مقابله با یبوست

فیبرهای طبیعی و میزان بالای آب خیار باعث تحریک حرکات روده شده و یبوست را کاهش می‌دهد. مصرف این میوه باعث بهبود روند هضم غذا شده و مدفوع را لیز می‌کند تا راحت‌تر در روده‌ها حرکت کرده و دفع شود.