20 نوع دستور غذایی با نخود سبز در فصل بهار
20 نوع دستور غذایی با نخود سبز در فصل بهار
بهار که می شود اولین سبزی هایی که سفره های زمستانی ما را سبز می کند باقلا و نخود سبز است . قدیم ها از نخود سبز فقط در سالاد الویه استفاده می شد، غافل از اینکه با نخود سبز صدها غذا ی متفاوت و خوشمزه می توان پخت که در اینجا 20 تای آنها را آموزش داده ایم. بپزید و سفره بهاری تان را سبز کنید.فقط یادتان باشد که مواد لازم همه این دستورها برای چهار نفر ارائه شده است.1 )  کوکوی نخود سبز

250 گرم نخود را در آب جوش بپزید. نخودهای پخته را با چنگال یا غذاساز له کنید و در ظرفی با نصف پیمانه آرد و یک سوم پیمانه پنیر پارمسان رنده شده مخلوط کنید. در این مخلوط یک عدد تخم‌مرغ بشکنید و با نمک و فلفل سیاه تازه آسیاب شده مزه‌دار کنید.

2 )  پاستا با گوشت و نخود خامه ای

دو حبه سیر را در کمی روغن زیتون در تابه‌ای روی حرارت متوسط تفت دهید. 250 گرم گوشت چرخ‌شده را به آنها اضافه کنید و خوب سرخ کنید. در این فاصله 250 گرم نخودسبز تازه را آب‌پز کنید. نخودها را به گوشت چرخ شده اضافه کنید و کمی نمک و فلفل هم بیفزایید.

3 )  برنج مخلوط چینی با مرغ و نخود

یک پیاز را نگینی خرد کنید و در تابه‌‌ای گود، مانند وک با یک قاشق روغن کنجد تفت دهید. دوعدد هویج نگینی خرد شده، 250 گرم نخودسبز آب‌پز شده و یک فلفل دلمه‌ای قرمز نگینی خرد شده را هم به تابه اضافه کنید و تفت دهید.

4 )  سالاد نخود سبز و چدار

نیم کیلو نخودفرنگی را در آب جوش بپزید. آنها را در کاسه‌ای بریزید. یک عدد فلفل‌دلمه‌ای قرمز را نگینی خرد کرده، به آنها اضافه کنید. یک عدد پیاز را هم نگینی خرد کنید و به همراه چهار ورق ژامبون خرد شده به سالاد اضافه کنید.

5 )  پنه با سوسیس دودی و نخود سبز

فر را با حرارت 375 درجه فارنهایت معادل 180 درجه سانتی‌گراد روشن کنید. ۵۰۰ گرم سوسیس دودی را حلقه‌ای ببرید، آنها را در تابه‌ای با کمی روغن داغ بریزید و سرخ کنید. یک بسته 400 گرمی پاستای پنه را به روش معمول در آب جوش بریزید و بعد از نرم شدن آبکش کنید. یک پیمانه و نیم نخود سبز را هم آب‌پز کنید.

6 )  ماکاموله نخود سبز

یک پیمانه نخودسبز خوب پخته شده را با نصف پیمانه پیاز ریز خرد شده ، کمی نمک ، فلفل و نوک قاشق پودر زیره مخلوط کنید. با افزودن یک حبه سیر بزرگ له شده، یک قاشق روغن زیتون و یک قاشق آب لیموی تازه مواد را مزه دار کنید. این دیپ را می‌توانید با چیپس،‌ نان برشته، بیسکویت کراکر نمکی یا خلال سبزیجات تازه چون کدو،‌ کرفس،‌هویج و فلفل دلمه‌ای سرو کنید.

7 )  سالاد سیب زمینی نخود سبز

سه عدد سیب‌زمینی بزرگ را آب‌پز کرده،به صورت نگینی درشت خرد کنید. سه عدد تخم‌مرغ را هم آب‌پز و نگینی کنید. یک پیمانه نخود سبز را هم بپزید و همه مواد را با نصف پیمانه پیازچه ریز شده، یک پیمانه مرغ پخته نگینی و دو سوم پیمانه خیار شور ریز شده مخلوط کنید. بعد از اضافه کردن یک پیمانه سس مایونز، نمک و فلفل، مواد را مخلوط کنید و در یخچال بگذارید. بعد از نیم ساعت سالاد قابل سرو است.

8 )  پستوی نخود سبز

نیم کیلو نخودسبز را آب‌پز کنید. یک پیمانه برگ نعنا و 2 حبه سیر را در غذاساز بریزید و له کنید. نخودهای پخته را هم به همراه 2 قاشق روغن زیتون و 1 قاشق آب لیموی تازه به غذاساز اضافه کنید تا هم نخودها پوره شوند و هم همه مواد به صورت یکدست و منسجم با هم ترکیب شوند. نمک و فلفل هم یادتان نرود. این سس خوشرنگ و خوش طعم را هم با پاستای پنه و هم با برش‌های نان فرانسوی برشته می‌توانید سرو کنید.

9 )  ساندویچ نخود سبز و پیازچه

برای درست کردن این ساندویچ‌ها به 8 برش نان تست ساده یا سبوس‌دار احتیاج دارید. آنها را روی شعله پخش کن یا در تستر برشته کنید و کناری بگذارید. دوپیمانه نخودسبز پخته را له کنید و در ظرفی بریزید.
چهار برش نان برشته را کنار هم در یک سینی بچینید. مایه ساندویچ‌ها را به چهار قسمت تقسیم کنید و روی هر برش یک قسمت از مایه را بگذارید. کمی آنها را پخش کنید و روی‌شان را با برش‌های نازک گوجه‌فرنگی بپوشانید. لایه دیگر نان ها را روی آنها گذاشته ، ساندویچ‌ها را سرو کنید.

10 )  فلافل نخود سبز

نصف پیمانه آرد سفید را با دو قاشق آرد نخودچی، دو قاشق چایخوری بیکینگ‌پودر و نوک قاشق چایخوری فلفل قرمز در کاسه‌ای بریزید و مخلوط کنید. سه پیمانه نخودسبز را آب‌پز کنید اما خیلی نرم نشوند. یک پیاز کوچک، دو حبه سیر، یک پیمانه برگ نعنا،‌ نصف پیمانه برگ جعفری و نصف پیمانه گشنیز را در غذاساز بریزید و له کنید.
حالا این مواد را به کاسه آردها افزوده و خوب با هم مخلوط کنید تا مایه‌ای سفت و به هم چسبیده داشته باشید. اگر دیدید شل است باز کمی آرد اضافه کنید. مایه را یک ساعت در یخچال بگذارید و بعد از این مدت به اندازه یک گردوی درشت از مایه بردارید، در درست فرم دهید و در روغن سرخ کنید.

11) خوراک گوشت و نخود و هویج

یک پیاز را ریز خردکنید و در تابه‌ای با کمی روغن تفت دهید. وقتی پیاز سرخ شد کمی زردچوبه و 300 گرم گوشت چرخ شده را به آن افزوده، سرخ کنید. رنگ گوشت که عوض شد، یک پیمانه هویج حلقه حلقه‌‌ شده و یک و نیم پیمانه نخود اضافه کنید.

12 ) سالاد نخود و لوبیا با عطر سیب

یک و نیم پیمانه لوبیا سبز را به اندازه دو تا سه سانت خرد کنید و همین مقدار نخود سبز را هم بخارپز یا آب‌پز کنید. بعد از ولرم شدن آنها را در کاسه‌ای بریزید.

13 ) براتای نخود سبز(نوعی نان هندی تند)

دو پیمانه نخود را آب‌پز کنید و بعد به صورت پوره درآورید. در تابه‌ای کمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. در روغن داغ یک قاشق سوپخوری دانه زیره و 5 قاشق چیلی خشک را تفت دهید.
بعد این خمیر را به 12 چانه تقسیم کنید. چانه‌ها را با کمک وردنه باز و نازک کنید. تابه‌ای مناسب را کمی چرب کنید و نان‌ها را در آن سرخ کنید. هردو طرف نان که پخت آن را بردارید.

14 ) سوبزی نخود(خوراک گیاهی)

دو پیمانه نخود سبز تازه را در کاسه‌ای مناسب مایکروفر بریزید. دو قاشق سوپخوری آب و کمی نمک به آن اضافه کنید و آن را 5 دقیقه در مایکروفرحرارت دهید. در این فاصله روی پوست چهارعدد گوجه‌فرنگی خراش ایجاد کنید و آنها را در آب جوش بیندازید تا پوستشان به راحتی جدا شود.
بعد دو قاشق رب گوجه‌فرنگی، گوجه خرد شده و کمی پودر چیلی را به همراه نخودها به مواد بیفزایید. در ظرف را ببندید تا غذا با حرارت ملایم، پخته شود. نمک غذا را فراموش نکنید. اگر دیدید غذا کم سس است موقع پخت به مقدار کم آب به آن اضافه کنید.

15 ) نخود پلو

یک پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید. طلایی که شد کمی زردچوبه و 250 گرم گوشت چرخ‌ شده به آن اضافه کنید. به گوشت کمی نمک، فلفل و آویشن یا هر ادویه دلخواه دیگر مثل ادویه پلویی اضافه کنید.
ته دیگ دلخواه را بگذارید و برنج ومایه گوشت و نخود را لایه لایه در قابلمه بریزید. در آخر کمی روغن روی آنها بریزید. غذا را دم کنید. بعد از 45 دقیقه تا یک ساعت نخودپلو آماده است.

16 ) سوپ خامه ای نخود سبز

یک پیاز را ریز خرد کنید. یک حبه سیر را هم له کنید. 50 گرم کره را ذوب کنید. پیاز و سیر را در کره تفت دهید تا طلایی شوند. 700 گرم نخود را با نصف قاشق غذاخوری شکر و یک مشت پر برگ نعنا به مخلوط پیاز اضافه کنید.

17 ) نخود برشته طعم دار

این میان‌وعده را هم با نخود یخ‌زده می‌توان درست کرد و هم با نخود تازه. نخود یخ‌زده را یخ زدایی کنید و بعد با دستمال حوله‌ای آشپزخانه خشک کنید تا رطوبتی نداشته باشد. نخود تازه را هم به مدت دو دقیقه در آب در حال جوش بیندازید. سپس آنها را آبکش و سپس همان گونه خشک کنید.
دقت کنید همه نخودها کنار هم قرار گیرند و توده‌ای روی هم نباشند. نیم ساعت سینی را در فر حرارت دهید. بعد در اواخر زمان پخت کمی سینی را تکان دهید تا همه جای نخودها برشته و کرانچی شود. بعد از این مدت سینی را بیرون بیاورید و بعد از خنک شدن سرو کنید.

18 ) پوره نخود فرنگی

350 گرم نخود سبز را در قابلمه‌ای مناسب بریزید و بعد از افزودن نصف پیمانه آب و کمی نمک آنها را روی حرارت بگذارید. وقتی آب جوش آمد، حرارت را کم کنید، در قابلمه را بگذارید و تا تمام شدن آب و نرم شدن نخود صبر کنید. اگر آب زود بخار شد و نخودها هنوز نپخته بودند باز کمی آب اضافه کنید.

19 ) دیپ نخود سبز و پنیر

دو پیمانه نخود سبز را آب‌پز کنید و بعد در دستگاه غذاساز بریزید. یک حبه سیر، نصف پیمانه نعنا، نوک قاشق چایخوری زیره، کمی نمک و فلفل هم به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا به صورت پوره‌ای نرم و یکدست در بیایند.

20 ) سالاد ماکارونی با نخود و سبزیجات

دو پیمانه پاستای فرمی را در آب جوش بریزید، بعد از 8 تا 10 دقیقه آنها را آبکش کنید و از روی‌شان آب سرد رد کنید. یک سیب‌زمینی متوسط را آب‌پز یا بخارپز کرده، نگینی خرد کنید. نصف پیمانه هویج پخته نگینی شده،‌ نصف پیمانه ذرت پخته و یک قاشق پیازچه ریز خرد شده را با سیب‌زمینی و پاستا در کاسه‌ای بریزید.