نکاتی در مورد تغذیه در مدرسه
نکاتی در مورد تغذیه در مدرسه

کودکان معمولاً اولین بار انتخاب غذا به تنهایی را، در مدرسه تجربهدارند. خوشبختانه، منوهای غذایی در مدارس هم از لحاظ تغذیه ای و هم به لحاظ طعم بهبود یافته اند .
در بوفه برخی از مدارس، کودکان می توانند، مخلوطی از غذاهای ناسالم را انتخاب کنند مانند ساندویچ سوسیس و کالباس و انواع سیب زمینی سرخ کرده.

منوی بوفه مدرسه را با هم بررسی کنید. در مورد اینکه یک ناهار سالم شامل چه چیزی می شود با او صحبت کنید و از او بپرسید کدام یک از وعده های غذایی در منوی مدرسه مورد پسند اوست. غذاهای سالمتر را به او پیشنهاد کنید، اما گاهی اوقات به او اجازه دهید، غذاهای مطلوب خود را برگزیندحتی اگر سوسیس باشد.
کودکتان را به خوردن میان وعده عصر تشویق کنید، تا مطمئن شوید کودکتان مواد مغذی لازم را دریافت می کند. کودکانتان را به انتخاب بوفه هایی تشویق کنید که میوه ها، سبزیجات، گوشت کم چرب، و دانه های کامل مانند نان با گندم کامل به جای نان سفید، ارائه می دهند. آنها را تشویق کنیدتا جایی که ممکن است،از خوردن غذاهای سرخ کرده اجتناب کنند. علاوه بر این کودکان را ترغیب کنید شیر کم چرب و آب را به عنوان نوشیدنی انتخاب نمایند.
چنانچه غذای مدرسه کودکتان را خودتان آماده می کنید، از غذاها و میان وعده هایی شروع کنید که کودکتان دوست دارد. از میان وعده هایی مانند خشکبار و میوه های خشک شده ، ساندویچ های پر شده با مرغ گریلو یا کوکوی سبزیجات، همچنین سالادها استفاده نمایید.

شما می توانید از غذاهای مانده از شب گذشته برای تهیه غذای مدرسه کودکتان استفاده کنید. جالب است بدانید که با دادن تغییراتی شما می توانید غذا ها و میان وعده های سالم را جایگزین غذاهای ناسالم کنید. مثالهایی از این تغییرات به شرح زیر است:
2 - ناهار با ارزش تغذیه ای بالا :ساندویچ مرغ با نان با گندم کامل

  • چرا ناهار دوم بهتر است  :  چربی کمتر و فیبر بیشتری دارد

1 -ناهار معمول :سس مایونز

  • چرا ناهار دوم بهتر است  : چربی و کالری کمتری دارد

1 -ناهار معمول : چیپس سیب زمینی

  • چرا ناهار دوم بهتر است  :  حاوی یک سروینگ سبزیجات و چربی کمتری می باشد

1 -ناهار معمول : کمپوت میوه ها

  • چرا ناهار دوم بهتر است  : شکر وکالری کمتری دارد

1 -ناهار معمول :شکلات و کلوچه ها

  • چرا ناهار دوم بهتر است  : چربی کمتر و فیبر بیشتری دارد

1 -ناهار معمول : آبمیوه های صنعتی

  • چرا ناهار دوم بهتر است  :  کالری و شکر کمتر اما کلسیم بالاتری دارد
بسته های ناهار سالم : 

شما می توانید بسته هایی با اجزای غذایی سالم تهیه کنید و در کیسه های پلاستیکی رنگی بسته بندی کنید:
یک کاسه سالاد(سالاد کاهو، سالاد کرفس و.....)
انواع دسرهای سالم: ژله طعم دار، پودینگ کم چربی، کلوچه کشمشی، کراکرهای سبوس دار، میوه تازه و یا میوه خشک، خشکبار

ایمنی بسته های غذایی :

بسته غذایی باید ایمنی لازم را دارا باشد. این بدان معنی است که غذاهای گرم را گرم، و غذاهای سرد را سرد نگه داریم. پیشنهاداتی برای حفظ سلامتی بسته های غذایی:
برای غذاهای گرم از فلاسک استفاده کنید
به کودکتان یادآوری کنید قبل و بعد از خوردن غذا دستهای خود را بشوید.