آیا از مزایای بی نظیر روغن سیاه دانه و دانه آن باخبر هستید؟
آیا از مزایای بی نظیر روغن سیاه دانه و دانه آن باخبر هستید؟

روغن سیاه دانه روغن حاصل از دانه های ریز سیاه رنگی هستند که به آن کالونجی، سیاه چوبی و زیره سیاه نیز گفته میشود. این روغن را به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی‌ آن می ‌شناسند که توانایی کاهش التهابات درون بدن و مشکلات پوستی را دار. سیاه دانه گیاهی گلدار با گل‌هایی به رنگ‌های بنفش و سفید. این گیاه بومی جنوب غربی آسیا است که در برخی از نقاط دیگر نیز رشد می‌کند.

مزایای روغن سیاه دانه برای سلامتی

روغن سیاه دانه برای معالجه ی برخی از شایع ترین شرایط سلامتی از جمله فشار خون بالا و آسم موثر است. همچنین این روغن فعالیت ضد قارچی قوی در برابر کاندیدا آلبیکنس دارد. کاندیدا آلبیکنس مخمری است که می ‌تواند در بدن رشد کند و منجر به کاندیدیازیس شود. نمونه هایی از دیگر مزایای سلامتی روغن‌ سیاهدانه شامل موارد زیر است:

کاهش فشار خون بالا : 

به نظر میرسد مصرف عصاره سیاه دانه به مدت دو ماه، باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا میشود.

کاهش کلسترول بالا :

مطالعات نشان می دهد که مصرف روغن سیاه دانه باعث کاهش کلسترول بالا می شود. سیاه دانه سرشار از اسیدهای چرب سالم است که به شما در حفظ سطح کلسترول سالم تر کمک می کند. نمونه هایی از این اسیدهای چرب سالم شامل اسیدهای لینولئیک و اسید اولئیک است.

بهبود علائم آرتریت و روماتوئید :

مصرف روغن خوراکی ممکن است به کاهش علائم التهابی روماتیسم مفاصل کمک کند.

کاهش علائم آسم :

اثرات ضد التهابی روغن سیاهدانه ممکن است در بهبود علائم آسم موثر باشد. همچنین اثرات آن در کاهش التهاب در مجاری هوایی، ممکن است به علائم برونشیت نیز کمک کند.

کاهش ناراحتی معده : 

خوردن سیاه دانه یا مصرف روغن سیاه دانه با تسکین درد معده و گرفتگی در معده همراه است. این روغن به کاهش گاز، نفخ معده و همچنین بروز زخم کمک می کند. همچنین تصور می شود این روغن خاصیت ضد سرطانی دارد. استفاده موضعی از این روغن ممکن است به مبارزه با سرطان های پوستی کمک کند.

مزایای روغن سیاه دانه در زیبایی :

روغن سیاه دانه کاربرد های مختلفی دارد و مزایای فراوانی برای شرایط مشکل ساز پوست دارا می باشد. این روغن در بسیاری از فروشگاه ها و داروخانه های مواد غذایی یافت می شود. نمونه هایی از کاربرد های زیبایی این روغن شامل موارد زیر است:

درمان آکنه :

استفاده از لوسیون تهیه شده با 10 درصد روغن سیاه دانه، پس از گذشت دو ماه، موجب کاهش معنی دار آکنه صورت می شود.

آبرسانی به موها :

روغن را می توان برای نرم کردن و تقویت درخشش موها استفاده کرد.

پسویازیس :

مشخص شده که استفاده از این روغن باعث کاهش بروز پلاک‌های پسوریازیس می شود.

نرم کننده پوست :

روغن سیاه دانه برای بهبود رطوبت و هیدراتاسیون پوست به روغن ها و مرطوب کننده ها اضافه می شود.

بهبود زخم :

مشخص شده که استفاده از این روغن باعث کاهش التهاب و جلوگیری از تجمع باکتری ها در زخم می شود. این روغن فاکتورهای لازم برای بهبود زخم و ایجاد پوست جدید و سالم را تحریک می کند.

روش های استفاده از سیاه دانه :

اگر به دنبال استفاده از سیاه دانه هستید، می توانید دانه های آن را به مواد غذایی خود اضافه کنید. پیشنهادات غذایی در مورد اضافه کردن سیاه دانه شامل موارد زیر است:
2 -اضافه کردن سیاه دانه به شیرینی ها یا بیسکویت ها
4 -همچنین می توانید آنها را آسیاب کرده و با چاشنی های دیگر مانند خردل، رازیانه و زیره مخلوط کنید

آیا مصرف سیاه دانه ایمن و بی خطر است ؟

روغن سیاه دانه می ‌تواند اثرات داروهایی را که بدن از طریق مسیر سیتوکروم P450 پردازش می کند، افزایش دهد. آنزیم های موجود در این مسیر 90 درصد از داروهای معمول را متابولیزه می کنند. نمونه هایی از داروهای متداول شامل: مسدود کننده‌های بتا مانند متوپرولول و وارفارین که رقیق کننده خون است، می باشد.

مراحل بعدی

در حال حاضر توصیه های روزانه خاصی برای میزان مصرف این روغن برای سلامتی مناسب وجود ندارد. اگر محصولی با بسته بندی مجزا استفاده می کنید، مقدار توصیه شده بر روی آن را مطالعه کنید. همچنین قبل از شروع مصرف روغن با پزشک خود مشورت کنید و آن را در لیست داروهای خانگی قرار دهید.
منبع از : الو دکتر