عکس دمپختک قمی
bahar
۳۵
۷۸۸

دمپختک قمی

۶ شهریور ۹۷
#دمپختک_قمی

امروز ظهر فرصت نکردم برنامه غذای گیاهی این هفته رو بزارم .ولی از اونجاییکه خیلی از دوستان به برنامه غذایی بدون گوشت روزهای دوشنبه این پیج عادت کردن و منتظر دوشنبه ها هستند؛ترجیح دادم الان دستورو بزارم اگر دوست داشتید امتحان کنید.

راستش مدتیه در مورد غذاهای اصیل ایرانی مطالعه میکنم.و البته #دمپختک یکی از اونهاست.
تا جاییکه تحقیق کردم دمپختک یکی از قدیمی ترین و اصیلترین غذاهای ایرانیه که در هر منطقه با توجه به شرایط اقلیمی و مواد اولیه زراعی اون منطقه بشکل خاصی طبخ می شده و البته وجه اشتراک همه داشتن برنجه.
البته این غذا هم خونه به خونه می تونه دستور طبخ خاص اون خونواده رو داشته باشه .ولی انچه که مسلمه در نهایت از یک فرمول یکسان پیروی میکنه.

مدتیه دمپختهای مختلفو امتحان میکنم مایل باشید دستوراشونو براتون میزارم.
🛇راستی شماهم اگر فرمول خاصی برای دمپختتون دارید کامنت بزارید لطفا.
حالا این دمپختی که براتون اوردم به جرات یکی از خوشمزه ترین پلوهایی که تا حالا خوردم .با داشتن مواد ساده اولیه ولی ترکیب دلچسبی داره.

برنج 3پ
بلغور گندم 1پ
لپه خیس خورده نصف پ
پیاز داغ 2ق س
پوره گوجه فرنگی 1/5لیوان
ادویه شامل نمک وفلفل و زردچوبه
بادمجون سرخ شده به تعداد لازم (اختیاری)
رب2ق چ

ابتدا لپه رو ابپز کنید.
بلغور گندم رو با اب جوش خیس کنید و روشو بپوشونید بزارید 1ساعت بمونه و بعد ابکش کنید.
پیاز داغ رو داخل قابلمه بریزید و رب و ادویه ها رو اضافه کنید کمی تفت بدین .لپه رو اضافه کنید و اب گوجه و 1پ اب بریزید بزارید نیم ساعت بجوشه بعد بلعور و برنج رو اضافه کنید. (باید اندازه 1بند انگشت رو برنجتون اب باشه)برارید اب برنج کشیده بشه .چند تا سوراخ وسط برنج ایجاد کنید که خوب بخار خارج بشه و برنجم خوب دم بکشه.
بادمجونهای سرخ شده رو رو برنج بچینید و برنجو دم کنید.
موقع سرو روغن حیوانی یا کره رو برنجتون بریزید.

کنار سالاد و ترشی و سبزی خوردن عالی میشه. 🚫 کپی با ذکر منبع لطفا حتما.😊 #دوشنبه_های_گیاهی #غذای_گیاهی_من #دمپختک_قمی_بهارپز #غذای_محلی_بهار
...
نظرات