عکس پیتزا رست بیف
leila sadri
۱۹
۱.۲k

پیتزا رست بیف

۶ اردیبهشت ۹۹
اطلاعات آشپزی و شیرینی پزی (قسمت اول)
شیوه اندازه گیری مواد *ویرایش شد *

نحوه اندازه گیری دقیق مواد در نتیجه نهایی کار مخصوصا کیک و شیرینی بسیار مهم و تاثیر گذاره
چند نکته بسیار مهم درباره اندازه گیری مواد خشک و تر:

۱. در اندازه گیری آرد؛ نباید پیمانه را داخل ظرف یا پاکت آرد فرو ببرید. باید با یک قاشق پیمانه را پر کنید. همچنین نباید آرد را داخل پیمانه فشار دهید و یا اینکه به پیمانه ضربه بزنید تا آرد پایین برود زیرا در این صورت از مقدار بیشتری که در دستور پخت آمده استفاده خواهید کرد و برای مثال اگر قصد تهیه کیک دارید، کیک شما سنگین خواهد شد. وقتی پیمانه را با آرد پر کردید، با پشت یک چاقوی بزرگ، روی پیمانه بکشید تا آرد اضافه پایین بریزد. یک پیمانه آرد که به این روش پر شود معادل ۱۲۵ گرم آرد خواهد بود.
 اگر پیمانه رو توی ظرف آرد فرو کنید و باهاش مواد رو بردارید، مواد فشرده تر و بیشتر از حد نیاز در پیمانه قرار می گیره و اندازه گیری غیردقیق می شه. برای آرد اصلا توصیه نمیشه که پیمانه رو داخل ظرف آرد کنید

۲. در اندازه‌گیری شکر؛ درست برعکس آرد، باید پیمانه را داخل ظرف شکر فرو ببرید. به این صورت که پیمانه را داخل شکر برده و پر می‌کنید و بعد به همان روش قبلی، با پشت یک چاقوی بزرگ، سر پیمانه را صاف کنید. اندازه شکر برخلاف دیگر مواد اولیه در پخت کیک و شیرینی قابل تغییر است و به ذایقه شما بستگی دارد. اما به طور کلی مجاز به حذف شکر از یک رسپی نیستید زیرا بلورهای شکر، باعث تغییر شکل مواد دیگر می‌شوند و برای مثال؛ به دلیل وجود شکر، کره به حالت کرم‌رنگ و کشدار در می‌آید.

۳. برای اندازه گیری بیکینگ پودر و جوش شیرین؛ باید پیمانه یا قاشق اندازه گیری را داخل ظرف برده و آن را پر کنید و بعد به همان روش گفته شده، سر قاشق را صاف کنید.

۴. برای اندازه‌گیری پودر قند و پودر شکر؛ اندازه گیری این مواد نیز مانند آرد است و علاوه بر این، باید حتما پودر قند یا پودر شکر را قبل از استفاده الک کنید تا هیچ گلوله باز نشده‌ای داخل مایه کیک یا شیرینی شما باقی نماند.

۵. برای اندازه گیری مایعات مرطوب چسبناک مثل عسل حتما پیمانه رو کمی با روغن مایع چرب کنید بعد استفاده کنید

۶. برای اندازه گیری مایعات، یک پیمانه مدرج داشته باشد و هر مایعی که داخل آن ریختید، ابتدا پارچ یا پیمانه مدرج را روی سطح صاف قرار دهید تا مایه از تکان‌خوردن بایستد و بعد به اندازه آن دقت کنید

۷. برای اندازه گیری آرد و مواد مشابه حتما قبل از اندازه گیری آنرا اول خوب هم بزنید بعد از آن مواد برداشته و اندازه گیری کنید .

۸. برای اندازه گیری ماست و خامه ، بعد از پر کردن پیمانه کمی آنرا به زمین بکوبید تا اگر حبابی داشته باشه یا منافذ بتزی داشته باشه ، برطرف بشه و اندازه گیری دقیق صورت بگیره .

۹. برای اندازه گیری مواد مرطوب مثل شکر قهوه ای و کره بادام زمینی و نوتلا ، اول با قاشق از مواد برداشته داخل پیمانه بریزید و سپس آنرا با لیسک یا پشت قاشق فشرده کنید و نیز پیمانه را سر صاف کنید


البته اگر ترازوی دیجیتال مناسب در اختیار داشته باشید کار مختصر میشه و نیازی به این کارها نیست

با توجه به چگالی مواد و اندازه بلورهای آن‌ها، وزنشان متفاوت می‌شود؛ برای مثال وزن یک پیمانه آرد ۱۲۵ گرم و وزن ۱ پیمانه پودر قند؛ ۲۰۰ گرم می‌باشد.

نکته مهم دیگر این که هرجا اسم قاشق آمد، منظور قاشق سر صاف است.


...
نظرات