20 نوع پیتزای خانگی خوشمزه
20 نوع پیتزای خانگی خوشمزه

آن قدر این روزها رادیو، تلویزیون، شبکه‌های مجازی و کارشناسان مختلف درباره مضرات فست فودها نظریه دادند و به عناوین مختلف آن را عنوان کرده‌اند که هر موقع خودمان هوس خوردن پیتزا می‌کنیم یا بچه‌ها دلشان پیتزا می‌خواهد، زیر بار خریدن و خوردنش نمی‌رویم یا با عذاب وجدان به سراغشان می‌رویم.
اما همه می‌دانیم که دلیل مضر بودن فست فودها استفاده از سوسیس کالباس‌های نامعتبر و پرادویه و استفاده مکرر از روغن برای سرخ کردن است. با این وجود پس می‌توانیم فست فود خانگی درست کنیم و با مواد اولیه سالم و مفیدی که در آن به کار می‌بریم، هم دل بچه‌ها را شاد کنیم و بدغذاهایشان را به خوردن تشویق کنیم و هم دیگر به جای عذاب وجدان با دلی راحت به سراغ پیتزاخوری برویم.

1 ) پیتزای کوفته قلقلی

200 گرم گوشت چرخ‌کرده را با یک عدد پیاز رنده شده آب گرفته، نمک، فلفل و ادویه‌های دلخواه ورز دهید و بعد به صورت قلقلی‌های درشت به اندازه یک گردو در آورید. این قلقلی‌ها را در ظرفی مناسب مایکروفر بگذارید و به مدت 3 دقیقه حرارت دهید.

2 ) پیتزای سوسیس و بروکلی

سسی که برای پیتزای مارگاریتا درست کردید (گوجه‌فرنگی، آویشن، روغن زیتون و نمک و فلفل) را روی نان نیمه آماده پیتزا بریزید و پخش کنید. 2 عدد سوسیس کوکتل را ورقه‌ای برش بزنید و روی نان پیتزا بگذارید. نصف پیمانه پنیر موزارلای روی آن بریزید و به مدت 10 دقیقه در فر از پیش گرم شده با دمای 200 درجه سانتیگراد حرارت دهید تا سوسیسها بپزند.

3 ) پیتزا مارگاریتا

سسی شامل گوجه‌فرنگی خرد شده، کمی پودر برگ آویشن، نمک و فلفل و کمی روغن زیتون درست کنید. روی هر نان نیمه پخت نصف پیمانه از این سس بریزید. نان پیتزا را مدتی در فر گرم شده با 200 درجه‌ سانتیگراد بگذارید تا روی آن طلایی شود.

4 ) پیتزای میت بال و زیتون

200 گرم گوشت چرخ‌کرده را با یک عدد پیاز رنده شده آب گرفته، نمک، فلفل و ادویه‌های دلخواه ورز دهید و بعد به صورت قلقلی‌های ریز به اندازه یک فندق در آورید. روی نان پیتزا را به سس یا رب گوجه‌فرنگی رقیق شده آغشته کنید. میت‌بالها را روی سطح نان پیتزا بچینید.

5 ) پیتزای میت بال و بادمجان

این پیتزا همانند پیتزای میت‌بال و زیتون آماده می‌شود اما با این تفاوت که می‌توانید به آن ورقه‌های نازک بادمجان سرخ شده اضافه کنید. در ضمن این مدل پیتزا با پنیر ریکوتا به جای موزارلا خوشمزه‌تر می‌شود. اگر دوست دارید نوع گیاهی و بدون گوشت این پیتزا را درست کنید، میت‌بال یا همان کوفته قلقلی‌های ریز را حذف کنید و از پیتزای سالم‌تان لذت ببرید.

6 ) پپرونی و قارچ

روی نان پیتزا را کمی روغن زیتون بمالید. سس گوجه‌فرنگی لایه بعدی است. روی آن را با 1 پیمانه ورقه‌های نازک پپرونی و همین مقدار قارچ بپوشانید. تعداد پپرونی و مقدار قارچ را بسته به سلیقه‌تان می‌توانید کمتر یا بیشتر کنید.

7 ) پیتزای سبزی

این پیتزا خیلی ساده و سریع است. درست کردن آن برای کسانی که یهویی هوس پیتزا می‌کنند و پیتزاهای ساده و کم مواد را دوست دارند توصیه می‌شود. فقط کافیست سس گوجه‌فرنگی آماده یا از همان نوعی که در پیتزای مارگاریتا توضیح دادیم را آماده کنید و روی نان نیمه پخت پیتزا بمالید.

8 ) پیتزای کدو حلوایی و فلفل

روی نان پیتزا سس گوجه‌فرنگی بمالید. البته به جای آن می‌توانید روی نان را با کمی روغن زیتون چرب کنید. کدو حلوایی را بسیار نازک و چیپسی ببرید و روی نان پیتزا بچینید. یک عدد پیاز کوچک را ورقه کنید و مدتی در تابه با مقدار خیلی کمی روغن زیتون، ملایم حرارت دهید تا نرم و کاراملی شود. پیازها را هم روی سطح نان پیتزا بگذارید.

9 ) پیتزا کدوی فلفلی

روی نان پیتزای نیمه آماده را کمی سس یا رب گوجه‌فرنگی رقیق شده بمالید. روی آن را هم سیر له شده بریزید. کدوی سبز را ورقه‌ای نازک ببرید.و روی نان بچینید. روی آنها را پرک یا پودر فلفل قرمز بریزید.

10 ) پیتزای میگو و کرفس

روی نان پیتزا مخلوط گوجه‌فرنگی ‌خرد شده، نمک، فلفل سیاه، پودر پیاز، پودر سیر، آویشن و فلفل قرمز بمالید. میگوهای ریز پاک شده را روی آن بگذارید و کمی رویشان روغن زیتون بپاشید. 10 دقیقه در فر از پیش گرم شده با دمای 200 درجه سانتی گراد حرارت دهید تا میگوها بپزند. بعد بیرون بیاورید و روی آن را با ورقه‌های کرفس، زیتون و پنیر رنده شده موزارلا بپوشانید. دوباره پیتزا را در طبقه وسط فر حرارت دهید تا جایی که پنیر آب شود.

11 ) پیتزای مرغ با طعم باربیکیو

روی نان پیتزا را 4/1 پیمانه سس باربیکیو بمالید. با خلالهای مرغ پخته شده، پیازچه خرد شده، فلفل جلاپینو (یا فلفل دلمه‌ای) روی نان را بپوشانید. برای این پیتزا بهتر است از پنیر چدار رنده شده استفاده کنید.

12 ) پیتزای پیاز کاراملی و ذرت

یک عدد پیاز متوسط را خلالی کنید. در تابه‌ای با کمی روغن زیتون بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا پیازها قهوه‌ای رنگ، کاراملی و شیرین مزه شوند. روی نان پیتزا را با پیازها بپوشانید. آویشن و کمی نمک و فلفل بپاشید.

13 ) پیتزای پیاز و ذرت با ژامبون

این پیتزا را می‌توانید مانند پیتزای قبل (شماره 12) آماده کنید. اما این مدل، ژامبون خرد شده هم اضافه‌تر دارد. در ضمن در آخر به جای ریحان تازه می‌توانید از آراگولا، مخلوط سبزیهای فصل یا برگهای ظریف اسفناج و شاهی استفاده کنید.

14 ) پیتزای گوشت و قارچ

1 عدد پیاز را ریز خرد کنید و در تابه‌ای با مقداری روغن تفت دهید. 200 گرم گوشت چرخ‌کرده را به پیازها اضافه کنید و سرخ کنید. زردچوبه، نمک،‌ فلفل و ادویه دلخواه بیفزایید. کمی رب هم اضافه کنید. با اضافه کردن نصف لیوان آب در تابه را ببندید تا گوشت بپزد.

15 ) پیتزای بیف و پیاز

400 گرم گوشت راسته را با سیر و پیاز و ادویه بپزید. گوشت پخته را ریش ریش کنید. یک عدد پیاز کوچک را حلقه‌ای ببرید. روی نان پیتزا سس گوجه‌فرنگی بمالید و گوشتهای پخته ریش شده را روی آن پخش کنید. یک پیمانه قارچ ورقه شده هم روی آنها بریزید.

16 ) پیتزا هاوایی

روی نان پیتزا 2/1 پیمانه سس گوجه‌فرنگی (نوعی که برای پیتزای مارگاریتا توضیح داده شد) بمالید. نصف پیمانه ورقه آناناس تازه و همین مقدار ژامبون خرد شده و مقداری پرک فلفل قرمز بریزید.

17 ) پیتزای سیب زمینی

روی نان پیتزا را روغن زیتون بمالید. یک عدد سیب‌زمینی متوسط را خوب بشویید و خیلی نازک برش بزنید و ورقه کنید. سیب‌زمینی‌ها را روی نان پیتزا بچینید و باز رویشان را با قلم‌موی آشپزخانه کمی روغن زیتون بمالید.

18 ) پیتزای سبزیجات

کمی سس گوجه‌فرنگی روی نان پیتزا بمالید. یک عدد کدو را نازک ورقه کنید. یک عدد بادمجان را با پوست بشویید و نازک ورقه کنید و در تابه‌ای با کمی روغن تفت دهید یا به مدت یکی دو دقیقه در مایکروفر نیم‌پز کنید.

19 ) پیتزای تن ماهی

یک قوطی کنسرو تن ماهی را 20 دقیقه بجوشانید. بعد آن را در آبکش بریزید تا روغنش جدا شود. سپس ماهی را با چنگال خرد کنید. روی نان پیتزا یک پیمانه از سس گوجه (که در پیتزا مارگاریتا توضیح داده شد) بریزید و پخش کنید.

20 ) پیتزای قارچ

روی نان پیتزا را کمی کره یا روغن زیتون بمالید. 2 پیمانه قارچ را خوب بشویید، در ظرفی مناسب مایکروفر بریزید و به مدت 30 ثانیه حرارت دهید. قارچها را روی نان پیتزا بگذارید و پخش کنید. روی قارچها کمی نمک، فلفل سیاه و پودر آویشن بپاشید.