عکس کوکوسبزی بدون روغن رژیمی
رویا۱۳۴۸
۶۱
۹۶۰

کوکوسبزی بدون روغن رژیمی

۹ اسفند ۹۹
حضرت_زینب_سلام_الله_علیها_وفات_یا_شهادت

❔عده ای میگن حضرت زینب کبری سلام الله علیها وفات کردن و عده ای دیگه میگن به شهادت رسیدند، میشه اگه امکانش هست در این باب توضیحی بدید ❗️❗️

👌مهم ترین محقّقان و مورّخان شیعه از جمله میرزا حسین نوری، علامه بحرالعلوم، شیخ عبّاس قمی، حسون بن زینی حسینی، علامه حسنین سابقی و... و نیز برخی از تاریخ نگاران اهل سنت، از آن میان ابن جبیر، عزالدین محمد صیادی شافعی، ابن حورانی، ابن بطوطه و... بر این عقیده و باورند که حضرت زینب دختر امیرالمؤمنین علیهما السلام در سرزمین شام در قریه «راویه دمشق» (زینبیه فعلی) به خاک سپرده شده است و مرقد و حرم فعلی متعلق به آن بانوی با عظمت اسلام می‌باشد.

📚برگرفته از: نفس المهموم 297 ؛ الرحله، زیارات الشام: 133و اماکن زیارتی و سیاحتی سوریه: 53

🔸حال باید دید ، علّت سفر حضرت به شام چه بوده است. در این باره نیز نظریاتی از مورّخین جلب توجه می‌کند ؛

1⃣تعدادی بر این باورند که در اثر تهاجم وحشیانه سپاه خون آشام یزید به مدینه منوره و هتک حرمت حرم نبوی و کشتار مردم مدینه و فجایع شرم آوری که مرتکب شدند؛ حضرت زینب طاقت تحمّل دیدن این شهر را نداشت لذا با همسرش عبدالله به شام هجرت کرد و در آن جا مریض شد و به سوی حق پرواز کرد و در همان جا دفن شد.

2⃣ عدّه ای گفته اند که حضرت زینب علیها السلام با تمام توان در مدینه منوره علیه بنی امیه، بویژه یزید و ابن زیاد تبلیغ می‌کرد و فجایع آنان را با منطق رسایی که داشت به مردم مدینه می گفت، حکم تبعید ایشان صادر شده بود لذا ایشان با همسرش به شام هجرت کرد .

3⃣امّا بیشتر محقّقان فرموده اند که عبدالله بن جعفر شوهر حضرت زینب علیها السلام در شامات بویژه دمشق مزارع و باغ‌های فراوانی داشت و در مدینه قحطی شده بود، عبدالله که آدم بخشنده ای بود، تصمیم گرفت به شامات همراه خانواده اش هجرت کرده از باغ‌های خود استفاده کند و به نیازمندان هم مثل همیشه کمک‌هایی داشته باشد، وقتی که به دمشق آمدند حضرت زینب علیها السلام از نظر جسمی مریض شد و از نظر روحی هم که مصائب جانسوز عاشورا، و رنج‌های اسارت را تداعی می‌کرد، بیماری حضرت را شدیدتر ساخت تا آن که مرغ روحش به سوی رحمت حق پرواز کرد و آن سرزمین، افتخار میزبانی پیکر پاک او را به دست آورد و امروزه میلیون‌ها زائر باورمند و بامعرفت از فیض زیارت آن پرچمدار انقلاب عاشورای حسینی بهره مند می‌شوند. مرحوم علامه بزرگ شیخ بهایی رحمة الله همین نظریه را پسندیده اند.

📚ریاحین الشریفة: ج 3 ص 37

👌بعید نیست که همه این عوامل و علل و حتی عوامل دیگری هم سبب هجرت حضرت زینب علیها السلام به شام شده باشند .

📚خوشه‌های خورشید در سوریه/ سیدمحمدطاهر مدرسی ص 95

🔸 منابعی چون بحار الانوار ، مستدرک سفینه البحار ، مستدرک رجال الحدیث ، عوالم العلوم ، منتهی الامال و ... که از حضرت زینب سلام الله علیها بحث کرده اند ، سخنی از شهادت آن بانوی بزرگوار به میان نیاورده اند ، و اکثرا نوشته اند ؛

«آن حضرت مریض شد و به طور طبیعی وفات کرد »

📚منتخب التواریخ ص 67

🔸البته برخی می نویسند ؛

« آن حضرت توسط عوامل یزید مسموم شد و به شهادت رسید »

📚زینب الکبری من المهد الی اللحد ، ص 592

👌این احتمال اگر چه می تواند مورد قبول واقع شود ، چرا که آن بانوی گرامی همه وقائع کربلا را دیده بود و وجود او یاد آور فجائع حکومت یزید بود و روشنگری های او برای یزید قابل تحمل نبود ، بعید نیست که یزید ایشان را مسموم کرده باشد ، اما این سخن هیچ گونه مستند قابل اعتمادی در منابع متقدم ندارد .

🔸برخی نیز احتمال داده اند که گرفتاری ها و سختی هایی که در طول جریانات اسارت به آن بانو وارد شد ، سبب بیماری ایشان گردید و به خاطر همان از دنیا رفتند ، بنابراین می توان ایشان را شهیده خواند .

❕اما با توجه به آنکه منابع مورد اعتماد این مطلب را که بیماری ایشان ناشی از اسارت کربلا بوده است را نقل نکرده اند ، این قول نیز نمی تواند قطعی و یقینی باشد.

#کوکو#سبزی#رژیمی#کوکوسبزی بدون روغن#sn620_0کاربر خانم گل
...
نظرات