عکس کیک بسبوسه
پروانه
۱۱
۴۳۶

کیک بسبوسه

۱۹ اردیبهشت ۰۰
کیک بسبوسه (Basbousa) یک کیک عربی هست با بافتی نسبتا درشت به خاطر وجود آرد سمولینا، که کمی نسبت به سایر کیک‌ها متفاوتش می‌کنه. بافت بسیار لطیف و پنبه‌ای داره و خیلی خوشمزه هست.
این شیرینی خوشمزه در هر یک از کشورهای عربی به سبک خاص خودش درست میشه. بعضی ها با شیر، بعضی با شیرخشک و بعضی هم با ماست درستش می‌کنن.

لازم به توضیح هست که آرد سمولینا قابلِ حذف نیست. می‌تونید از فروشگاه‌های لوازم قنادی تهیش کنید.
اگر آرد سمولینا ندارید و دلتون چنین کیکی میخواد، «کیکِ هل و گلاب یا کیک شربتی» که قبلا یاد دادم رو درست کنین، شبیه ترین کیک‌ها به این کیک هستن.
.
موادِ لازم:
آرد سفید: ۱/۲ پیمانه
آرد سمولینا: ۱ پیمانه
شکر: ۱/۲ پیمانه
بیکینگ پودر: ۲ ق چ
پودرِ نارگیل: ۱/۳ پیمانه
تخم مرغ: ۳ عدد
وانیل: ۱ ق چ
ماست هم‌زده: ۱ پیمانه
روغن مایع: ۳/۴ پیمانه

موادِ لازم برای شربتِ روی کیک:
آب: ۱ پیمانه
شکر: ۱ پیمانه
گلاب: ۲ ق س

طرز تهیه:
اول شربت رو آماده کنید.
تمامی مواد شربت را باهم مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید، وقتی به جوش اومد، اجازه بدید حدودا ۱۰ دقیقه روی حرارت بجوشه و بعد بگذارید تا کااااااملا خنک بشه.

حالا فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید.
تخم مرغها، وانیل و شکر را با همزن ۵ دقیقه و خوب هم بزنید ( مقدار هم زدن در کیفیت کیک خیلی تاثیر داره). ماست و روغن را به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید (یه نکته هم اینکه ماستتون نباید ترش باشه).
آرد‌ها را با بیکینگ پودر ۳ بار الک کرده و به همراه پودر نارگیل به مواد اضافه کنید ( در این مرحله نباید زیاد هم بزنید. اما باید دقت داشته باشید که هیچ گلوله آردی در مخلوط باقی نمونه چون بعد از پخت، زیر دندون میاد و مزش تلخ میشه).
درون سینی فر و یا قالب، کاغذ روغنی انداخته و آن را چرب کنید ( قالب با ابعاد حدودی سی در چهل سانتیمتر. اگر قالب بزرگتر باشه ضخامت کیک کمتر خواهد بود و اگر قالب کوچکتر باشه ضخامت یا ارتفاع کیک بیشتر میشه. پس ارتفاع کیک  رو میتونید با تغییر سایز قالب تنظیم کنید) .
مواد را توی قالب بریزید و در طبقه وسط فر به مدت ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که رنگش طلایی بشه قرار دهید.

ادامه در کامنت👇🏻
#کیک_بسبوسه #کیک_سمولینا #بسبوسه
...
نظرات