عکس  فالوده کرمانی
Chef Zahra
۱۳۹
۶۸۳

فالوده کرمانی

۹ تیر ۰۰
با روزای گرم تابستون چه میکنید 😢
ما شکموها و تپلوها تابستونو دوس نداریم و فقط بخاطر میوه هاش تحملش میکنیم 😂
پست تقدیم میشود به همه ی تپل هایی که گرما رو ندوس به ویژه ماهی خودم که اسکمو نوستالژی تقدیمم کرده 😍😊
https://sarashpazpapion.com/user/5d474fd16c7944.71840501


امروز از شدت گرما و عطش دلم یه چیز خنکی میخاست یهو یاد فالوده کرمانی افتادم خیلی دلم میخاست درستش کنم
قیافشو دوس دارم بانمکه نه؟ 😍 ولی اونجوری ک دلم میخواست نشد که 😢
دستور پاپیون که برای من نامفهوم بود بعد از خوندن کامنتا یه دستور عالی پیدا کردم از دوست خوبم تمنا98

#دستور
https://sarashpazpapion.com/picture/c7b5ffb622e97efd6fa378a063deb49b

ایشونم استاد #فالوده کرمانی 😆 من که عاشق پستای فالودشون شدم
https://sarashpazpapion.com/picture/7557ed36d5916f86bbcc558e0186e2a3


#تجربیات
_اول موادو پیمانه کنید سبدفلزی(ترجیحا روی)، داخل دو کاسه بزرگ آبِ یخ برای مرحله اول و مخلوط آب و یخ برای محله دوم رو آماده کنید. (یا راحت تر اینکه اول یخ ها رو از کاسه آب و یخ خارج کنید و بعد از رد کردن از صافه یخ رو اضافه کنید.)

_یک پیمانه نشاسته گل رو با ۲ پیمانه آب مخلوط کردم تا خوب حل بشه بعد ۴ پیمانه آب رو داخل قابلمه روی حرارت قرار دادم تا شروع به جوشیدن کنه، شعله رو کم کردم در حدی که برای دم برنج هست و بعد مخلوط آب و نشاسته رو اضافه کردم. در این مرحله نشاسته کمی میبنده ولی بعد از رسیدن حرارت و هم زدن مداوم باز و یکدست میشه نگران نباشید.

_۱۵ تا ۲۰ دقیقه باید مواد پخته بشه و مداوم هم بزنید که ته نگیره و دیواره ظرف رو هم پاک کنید. بعد از این مدت بو و خامی نشاسته از بین میره و کمی شفاف میشه. و اما غلظتش خیلی مهمه اگه خیلی شل باشه سریع از آبکش رد میشه و با آب مخلوط میشه و مرواریدی نخواهید داشت و اگر خیلی سفت باشه هم از سبد راحت رد نمیشه. شاید گفتن اینکه به غلظت فرنی باشه خیلی واضح و روشن نباشه پس بهتره این غلظت با تجربه به دست بیاد.

_آب یخ باید داخل ظرف گود باشه که ته سبد داخل آب نره و البته حدود ۱۰ سانت فاصله داشته باشه تا با ریختن مواد و بالا اومدن باز هم به سبد نرسه

_مواد رو طی دو تا سه مرحله داخل سبد بریزید تا یهو سرد نشه و به غلظت بیشتر نرسه و کارتون سخت نشه. میتونید اگر سرد و غلیظ شد با دست از صافی ردش کنید. سرعت عمل خیلی مهمه.

_سریع ملاقه رو به حالت گرد و سریع روی مواد داخل سبد بکشید تا قطره ها داخل آب یخ بیفته و مرواریدی بشه. بعد از اتمام مواد و خالی شدن سبد اونو تکون بدین تا قطره های چسبیده به سبد هم خارج بشه.

_حالا مرواریدا رو آبکش کنید و سریع داخل مخلوط آب و یخ بریزید یا یخ های ریز رو به همون آب اضافه کنید وحداقل یک ساعت داخل یخچال قرار بدین.

_بهتره شهد رو به اندازه تهیه کنید. برای هر پیاله تک نفره فالوده یعنی برای هر نفر سه قاشق سرپر شکر و یک سوم لیوان آب بریزید و اجازه بدین شکر حل بشه و شهد کمی به قوام بیاد البته نه به اندازه شربت بار، بعد شعله رو خاموش کنید و عرق نعنا و گلاب اضافه کنید بهش و مخلوط کنید.

_شهد و آب و یخ و مروارید ها رو به میزان دلخواه مخلوط کنید و آبلیمو یا شربت آلبالو یا زعفران و یا انواع عرقیجات رو به دلخواه اضافه کنید و نوش جان.

#نکات
_چون تجربه اولم بود موادو با پیمانه یک دوم پیمانه کردم.

_تهیه این فالوده خوشمزه خیلیم سخت نیست ولی غلظت مواد تعیین کننده همه چیزه پس اگه نتیجه عالی نشد ناامید نشید دفعات بعد بهتر و بهتر خواهد شد حتما 😊 فقط سرعت عملو فراموش نکنید.

_برای اینکه بفهمیم غلظت مواد خوب شده یا نه یه قطرشو میشه با قاشق داخل آب یخ بندازیم و ببینیم حل میشه یا نه.

_قاشق رو اگر خیلی روی مواد فشار بدین قطره ها بزرگتر و دونه های مروارید بزرگتر میشن پس فقط در حد رفت و برگشت یا به حالت گرد باشه. و طبق گفته دوستمون اگه سبد روی باشه نه استیل دونه ها ریزتر میشه.

_اگر میزان مواد فالوده رو زیاد کردین ممکنه آب زیر سبد در اثر ریختن مواد گرم بشه و نتیجه دلخواه رو در ادامه کار بهتون نده پس یخ و آب یخ بیشتری آماده کنید تا اگه لازم بود آب رو تعویض کنید.

_بنظرم بهتره فالوده بعد از خارج کردن از یخچال نیم ساعتی هم توی فریزر باشه تا یخی و تگری بشه بعد چاشنی ها رو اضافه کرده و سرو کنید.

_دیدم که دوستمون مواد فالوده رو زعفرونی تهیه کردن یا نصف استکان عرق نعنا به نشاسته اضافه کردن که بنظرم قطعا روی طعمش تاثیر داره و دیگه ابدا طعم و بوی نشاسته نخواهد داشت.

دوستتون دارم 😊😍

#فالوده
#فالوده_کرمانی
#فالوده_مروارید
#تابستان
...
نظرات