عکس نان حلوا
اعظم
۱۱
۵۰۰

نان حلوا

۲۳ تیر ۰۰
#کلوچه حلوایی


مواد لازم خمیر

آرد  ۳-۴ لیوان 
 خمیر مایه  ۲ قاشق چایخوری
 تخم مرغ ۱ عدد 
 شیر یا آب ۱ لیوان 
روغن ۶ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری
شکر ۲ قاشق چایخوری
 


طرز تهیه :
۱- خمیر مایه، شیر ولرم ( شیر گرمی که دست را نسوزاند ) و 1 قاشق چایخوری شکر را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید سپس 5 – 10 دقیقه کناری قرار دهید تا خمیر مایه عمل کند ( کف کند ).
 
۲- تخم مرغ، باقیمانده شکر، روغن و نمک را داخل کاسه دیگری بریزید و مخلوط کنید تا یکدست شوند، خمیر مایه را با چند قاشق آرد را مخلوط کنید و به مواد تخم مرغی اضافه کنید، کمی هم بزنید تا مواد ترکیب شوند سپس باقی مانده آرد را اضافه کنید.
 
۳- پس از مخلوط کردن مواد را با دست ورز دهید تا خمیر جمع شود، روی سطح کار ارد بپاشید و خمیر را روی سطح کار قرار دهید، خمیر را 10 دقیقه ورز دهید ( مکرر روی سطح کار بکوبید و باز کنید )، آنقدر ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید.
 
۴- داخل کاسه ای را چرب کنید و خمیر را داخل کاسه قرار دهید، روی خمیر را بپوشانید و در جای گرمی 1 ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر 2 برابر شود، پس از آماده شدن پف خمیر را با فشار دست بگیرید.

سپس از خمیر چونه هایی به وزن ۸۰گرم برمیداریم ووسط خمیر را باز کرده مقداری حلوا در آن قرار میدهیم وخمیر میبندیم وگرد میکنیم بعد با کف دست روی خمیر فشار میدهیم تا پهن بشه حالا روی کلوچه ها را برای استراحت دوم ۲۰دقیقه میپوشانیم بعد روی خمیر با (زرده تخم مرغ وزعفران و۱ق چ شیر )رومال میزنیم وکنجد میپاشیم ودر فر از قبل گرم شده با دمای ۱۶۰قرار میدیم تا کلوچه ها پخته شوند .

 #مواد لازم حلوا

آرد ۴پ(من از آرد بربری استفاده کردم)
روغن مایع ۲پ سرخالی
پودر هل ۱ق چ
شکر ۴پ
شیر۵پ
گلاب ۱/۲پ
زعفران به میزان لازم
اول شکر وشیر رو با هم مخلوط کرده میزاریم رو اجاق وقتی یه جوش زد خاموش میکنیم گلاب وزعفرون رو اضاف میکنیم
حالا آرد رو تفت میدیم تا بوی خامی آرد گرفته بشه بعد آرد تفت داده شده رو الک میکنیم وبا روغن وپودر هل مخلوط میکنیم سپس شربت رو اضافه میکنیم وانقدر هم میزنیم تا حلوا یجا جمع بشه
...
نظرات