عکس پیتزای ماکارونی
سَـــــلویٰ
۸۹
۳.۵k

پیتزای ماکارونی

۲۸ خرداد ۰۲
در علم مهندسی درسی به نام *"استاتیک"* وجود دارد ، وخلاصه درس این است که برای ایستادن و نیفتادن یک سازه باید برآیند نیروهای وارده بر آن سازه در سه جهت x و y و z برابر صفر باشد.

🔹این درس پیش‌نیاز درس مقاومت مصالح و آن هم‌ پیش نیاز درس تحلیل سازه است.

🔹چندین سال قبل پُلی در ایالت نیویورک آمریکا فرو ریخت ، بعد از ۳۲ سال کارشناسان گزارش دادن که دلیل ریختن پل fatigue فَتیگ بوده است.

🔹سرتاسر علم مقاومت مصالح هیچ مبحثی جذابیت ندارد، الا همین مبحث  *"فَتیگ"* ، یعنی خستگی سازه در اثر بارگذاری متناوب ،هیچ کدام از این بارگذاری‌ها به تنهائی از توان سازه خارج نیست ، اما همین متناوب بودن شان است که خسته‌اش می‌کند ، طاقت اش تمام می‌شود و می‌ریزد.

🔹این دقیقاً همان دلیلی است که بیشتر ما آدم‌ها بابت اش می‌میریم ، بابت تکرار بارهای کوچکی که تمام نمی‌شوند اما تمام می‌کنند.

ما عمدتاً از خستگی می‌میریم ، فقط اِشکال اش این است که درگزارش مرگ هیچ کس نمی‌نویسند دلیل مرگ ، خستگی !به نظرمی رسد ، نه تنها بالاخره یک روز باید علم مقاومت مصالح را به علم پزشکی قانونی پیوند بزنند ، بلکه باید به روانکاوی هم پیوند بخورد ، چون خیلی مهم نیست که در گزارش مرگ هر آدمی چه می‌نویسند؟ !

فقط ای کاش همانطور که فرمولی برای اندازه‌گیری میزان تحمل یک سازه در مقابل خستگی وجود دارد ، فرمولی هم برای اندازه‌گیری میزان تحمل هر انسانی بود.
آن‌وقت شاید می‌شد یک سیستم هشدار دِهی روی هر کسی نصب کرد تا در مواقع حساس ، بعد از تحمل فشارهای متناوب ، به اطرافیان پیامی مخابره کند مبنی بر اینکه:

*"هشدار ! انسان مورد نظر به فَتیگ نزدیک می‌شود، لطفاً اگر او را دوست دارید ، کمی راحت اش بگذارید تا خستگی بارهای متناوب را آزاد کند و سپس آماده‌ ادامه دادن و Reliability بشود ، در غیر این‌صورت شاهد فروپاشی و مرگ اش خواهید بود!"*

لطفاً مراقب بار اضافی و متناوب بر روی جسم عزیزانمان‌ باشیم تا در اثر خستگی ، سازه‌ شان فرو نریزد!


ممنونم از محبت نگاه همتون..
ممنون که پایین پستا برام کامنت میذارین..
همشونو با عشق میخونم..فرصت کنم یروزی جواب محبتای پیاماتونو خواهم داد.. انشاءالله
         
...
نظرات