عکس «رمضان مبارک»
سَـــــلویٰ
۲۶۵
۳.۸k

«رمضان مبارک»

۱ ماه پیش
صابِئین یا مندائیان گروهی مذهبی و پیرو حضرت یحیی هستند که به زبان محلی اهواز به انها صبی ها گفته میشود. آنها دو هزار سال پیش بخاطر ازار و اذیت یهودیان تند رو از بیت المقدس فلسطین به جنوب عراق واقلیم اهواز(خوزستان) مهاجرت کردند و امروزه مرکزیت و رهبری معنوی صابئیان دنیا در شهر اهواز است. در قران در سوره بقره هم از صابئیان به عنوان یک دین اسمانی یاد کرده و این چنین امده:
«ان الذین آمنوا و الذین هادوا و النصاری و الصابئین من آمن بالله و الیوم الآخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم و لاهم یحزنون
محققا کسانى که ایمان آوردند و آنها که یهودی شدند و مسیحیان و صابئیان، هر کدام از روى حقیقت به خدا و روز قیامت ایمان آوردند و عمل صالح کردند، پاداش آنها نزد پروردگارشان محفوظ است و نه خوفى بر آنهاست و نه غمگین شوند.
بعضی از احکام صابئیها:
انها هم روزه میگیرند ولی به جای سی روز، روزه ماه رمضان، سی و شش روز غیر متوالی روزه می گیرند و در طول روز هم سه بار نماز می خوانند. آنها برای دینشان تبلیغ نمی کنند و عجیب آنکه، اجازه ورود به آیین شان را نیز نمی دهند. غسل تعمید در آب روان از مهمترین اصول آیینهای آنان به شمار می آید برای همین امروزه بیشتر انها در کنار ساحل کارون زندگی میکنند تا به اب روان دسترسی داشته باشند.کتاب مقدس انها کنزربا نام دارد.سال نو مندائیان، سالروز تولد آدم است و تاکنون 445,358 سال از ان میگذرد.
جمعیت صابئین امروزه در کل دنیا حدود هفتادو پنج هزار نفر تخمین زده میشود که بیست هزار نفر انها در خوزستان _اهواز زندگی میکنند.شغل اکثر صابئیان در اقلیم طلاکاری و میناکاری است.انها در اقلیم در ازادی کامل مراسم های دینی خود را اجرا میکنند و هیچ محدودیت و یا ازار و اذیت به انها نمیشود و به قول رهبر معنوی انها مرحوم شیخ جبار طاووسی که فرموده بود سرزمینی امن تر از اهواز برای صابئیان وجود ندارد.و این گفته او نشان از فرهنگ بالای مردم این سرزمین دارد.شیخ جبار طاووسی در هفتم دی ماه سال نود سه در گذشت..

از جالب‌ترين و زيباترين اصول زندگی اين قوم آن است كه مندائیان، ازدواج دارند اما طلاق ندارند و عروس و داماد قبل از محرم شدن بايد غسل تعميد شوند و يكى از قسمتهاى جالب عروسى آنها اين است كه روحانى سر عروس و داماد را سه بار به آهستگى به هم متصل می كند كه نمادى از وصل روحانى آنهاست. لباس مراسم تعميد همگى سفيد و از جنس كتان است و در حين تعميد روحانى تعميد كننده بايد عصايى از درخت زيتون در دست داشته باشد. معبد يا مسجد آنها "مندى" نام دارد كه به معناى عقل و عرفان است و از نى و حصير تهيه می‌شود و بايد به سمت "شمال‌آسمانى" باشد. نام كتاب مقدس مندائيان "گنزا ربا" به معناى گنج بزرگ است.

💦زبان مندايى شاخه‌اى از زبان ارامى قديمى است و خط مندايى هم شايد بتوان گفت تركيبى از خط عبرى و مانوى است. مندایان به خاطر آيين غسل، در كنار رودخانه‌هاى منطقه گرمسيرى مانند فرات و كارون زندگى می كنند. صابئين به سياست هيچ علاقه‌اى ندارند و تبليغ و تبشير و عضو‌گيرى در اين دين وجود ندارد يعنى ورود ممنوع و خروج آزاد است.

✅ دكتر مسعود فروزنده – نویسنده، محقق و پژوهشگر تاريخ


این متن رو توی یه کانال معتبر دیدم وبرام‌جالب اومد ..
گفتم شما هم بدونید وبخونید ♥️🌱


اگر عزیزی پیرو این دین هست و مطالب متن رو مغایر با عقایدشون دونست خوشحال میشم کامنت بذاره و درستترین رو بنویسه..

رمضان مبارکتون 🌱🌹🌹
...
نظرات