عکس شربت گل سرخ
سَـــــلویٰ
۶۰
۲.۸k

شربت گل سرخ

۲ مرداد ۰۳
پرفسور  پری رخ دادستان

تنها روانشناس ایرانی بود که از ژان پیاژه  "پدر روانشناسی شناختی"   مدرک گرفت. بسیاری او را مادر روانشناسی ایران می‌نامند.
وی در  22 آبان 1389  به علت سرطان درگذشت .

از بخشی از دفتر خاطرات ایشان :

در دو سالی که در سوئیس درس می خواندم نود درصد غذای من نان و پنیر بود.سوئیس کشور گرانی بود. رساله ام با پیاژه بود و او روش و سخت گیریهای خاص خودش را داشت.
وسع مالی نداشتم با این وجود دوره لیسانس را به جای چهار سال سه ساله خواندم. روز امتحانی که با پیاژه داشتم سر جلسه از شدت گرسنگی در حال از هوش رفتن بودم. امتحان شش ساعت طول می کشید و من دو روز بود که چیزی نخورده بودم.

خانه من درست نقطه مقابل دانشگاه آن سوی دریاچه ژنو بود . صبح پول نداشتم با قایق از رودخانه رد شوم برای همین از 5 صبح پیاده راه افتاده بودم تا به موقع به امتحان برسم.  دو ساعتی که از امتحان گذشت دیدم در حال از هوش رفتن هستم و ممکن است فرصت موفقیت را از دست بدهم. در این شرایط سخت ،به دلیل طولانی بودن امتحان اندکی استراحت دادند. وسیله پذیرایی آوردند اما من پولی برای خرید نداشتم. مغزم قفل کرده بود. دوستی یونانی داشتم. پرسید: چرا چیزی برنداشتی؟ غرورم اجازه نداد بگویم پول ندارم؛ گفتم میل ندارم.
دوستم نگاهی به من کرد و گفت: بی خود! چند ساعته داری فکر می کنی باید چیزی بخوری. و خودش برایم یک کیک و قهوه خرید و مرا نجات داد.  من آن امتحان را با نمره خوبی قبول شدم.
بعد از اتمام تحصیلاتم پیاژه که از پشتکار من خوشش آمده بود پیشنهاد داد که زیر نظر مراکز تحقیقاتی او کار کنم.
او می گفت : ما تو را برای ایران نساختیم .نرو!
اما من گفتم شما امثال من زیاد دارید ولی مملکت من ندارد و من باید برگردم .
بعد از آن هر سال به دیدنش می رفتم و او می گفت : اگر پشیمان شدی برگرد. ولی من هرگز پشیمان نشدم.
یادش گرامی🌹🌹


این متن هم بنظرم جالب بود 👇
‏آدمها فقط برونگرا یا درونگرا نیستند
اغلب تحقیقات روانشناسی، بر روی دو خصلت بشری متمرکز بوده است « برون گرا بودن» که به طور خودکار، آدم ها را شادتر نگه می دارد و « درونگراها» که سودایی و عصبی و غمگین می توانند باشد. اما این اواخر تحقیقات نشان داده است انسان ها از خصوصیات متنوع تری برخوردار هستند نظیر:

🔹ذوق زده ها
این نوع افراد همیشه خندان هستند و همه می فهمند که حال شان خوب است. دوستیابی برای شان راحت است. خونگرم هستند و در هر شرایطی، دلیلی می یابند که از زندگی لذت ببرند.
🔹با پرنسیپ ها
آدم هایی که از تصمیم و تلاش شان کوتاه نمی آیند. احساس خوبی نسبت به خودشان دارند. خیلی سریع، حال شان گرفته نمی شود. کم طاقتی نشان نمی دهند و مشکلات آنها را دلسرد نمی سازد.
🔹مهربانان
توجه به مشکلات سایر افراد خصلتی است که باعث سلامت و شادابی خواهد شد. مهربان بودن افراد را از نفرت، کینه و احساسات منفی دور می سازد. 
 🔹کنجکاوها
افرادی که به مسائل پیچیده علاقه نشان می دهند. ذهن شان در درون کتاب ها مدام به دنبال معانی و مفاهیم است. افرادی که یادگیری شان سریع است. کنجکاوی، آنها را دلباز و همه جانبه نگر ساخته است.  اطلاعات و تشخیص شان با واقعیت منطبق تر است. تخمین شان از آینده، دور از واقعیت نیست…
🔹سخت کوش ها
کار را به پایان می رسانند. مدام به سمت برنامه ریزی و هدفمند بودن می روند. آنها در حین انجام یک کار یا مسئولیت، حواس شان پرت نمی شود. به شدت مخالف تلف شدن وقت شان هستند.


ممنون حضور همگیتون♥️
...