مواد لازم

نان پریتزل(آلمانی)

۰
مواد اصلی
آب گرم
۱.۵ فنجان
شکر
۱ قاشق سوپ خوری
نمک
۲ قاشق چای خوری
خمیر مایه (خشک)
۸ گرم
آرد
۴.۵ فنجان
کره
۴ قاشق سوپ خوری
روغن نباتی
به مقدار لازم
آب
۱۰ فنجان
جوش شیرین
۲/۳ فنجان
زرده تخم مرغ (زده شده با 1 قاشق سوپخوری آب)
۱ عدد
کلمات کلیدی

نان پریتزل(آلمانی)

طرز تهیه

نان پریتزل(آلمانی)

درجه سختی
زمان تهیه ۶۰
دقیقه
زمان پخت ۱۵
دقیقه
۱
در یک مخلوط کن آب، شکر و نمک را مخلوط کنید. خمیر مایه را روی آنها بپاشید و بگذارید ۵ دقیقه تا زمانی که شروع به کف کردن می کند بماند.
۲
آرد و کره را اضافه کنید و با سرعت پایین بزنید تا مواد ترکیب شوند. سرعت را تا متوسط زیاد کنید و خمیر را ۴تا ۵ دقیقه ورز دهید تا یکدست شود و کش بیاید.
۳
خمیر را از داخل مخلوط کن بیرون بیاورید. مخلوط کن را تمیز کرده و با روغن نباتی چرب کنید. خمیر را دوباره داخل مخلوط کن قرار دهید. در ظرف آن را با پوشش پلاستیکی بپوشانید و ۱ ساعت تا زمانی که خمیر ۲ برابر شود در یک جای گرم بگذارید.
۴
فر را با دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت (۲۲۰ درجه سانتی گراد) داغ کنید و توری فر را در قسمت وسطی فر قرار دهید. کف دو سینی فر را با کاغذ روغنی کمی چرب شده بپوشانید.
۵
۱۰ فنجان آب و جوش شیرین را داخل یک قابلمه ۴ لیتری بریزید و هم بزنید و بگذارید جوش بیاید.
۶
زمانی که آب در حال جوش آمدن است،‌خمیر را روی سطح کاری خود بگذارید و آن را به ۱۲ قسمت مساوی تقسیم کنید. سطح را آرد پاشی نکنید. به نکته ها مراحعه کنید.
۷
با فشار یکدست هر تکه را به شکل یک طناب ۴۵ تا ۵۰ سانتی متری در بیاورید.
۸
هر طناب ار از وسط تا بزنید و دو قسمت را دور هم بپیچانید و دو سر طناب را به هم فشار دهید. انتهای پایینی را روی نان بپیچانید و آن را از داخل سوراخ های بالایی رد کنید و فشار بدهید تا جای آن سفت شود. برای اطلاعات بیشتر به عکس ها مراجعه کنید. نان ها را داخل سینی فر بچینید.
۹
یکی یکی هر نان را با دقت ۳۰ ثانیه داخل آب جوش قرار بدهید و سپس با یک کفگیر بزرگ از آب بیرون بیاورید و دوباره روی سینی بگذارید
۱۰
روی نان ها را با قلم مو مخلوط زرده تخم مرغ و آب بمالید و در صورت تمایل کمی نمک بپاشید.
۱۱
نان ها را ۱۲ تا ۱۴ دقیقه تا زمانی که قهوه ای طلایی شوند در فر بپزید. بعد از نیمی از این زمان سینی را بچرخانید. وقتی نان ها پختند آنها را از فر بیرون بیاورید و قبل از سرو کردن بگذارید ۵ دقیقه خنک شوند.
تصاویر مراحل تهیه

نان پریتزل(آلمانی)

بیشتر
سایر نکات

نان پریتزل(آلمانی)

قبل از شکل دادن پریتزل ها سطح کاری خود را آرد پاشی نکنید وگرنه خمیر نسبت به سطح کشش کافی نخواهد داشت. با استفاده از مشت دست هایتان فشار یکدستی به هر تکه ی خمیر وارد کنید تا به شکل طناب در بیاید.
نظرات دستور پخت

نان پریتزل(آلمانی)